Budget-DIY schreef:Dus nu mijn vraag: worden er wel eens camera systemen op een boot geinstalleerd tbv het manoeuvreren? Zo ja, waar worden ze dan normaal gesproken geinstalleerd, of is dat heel erg boot afhankelijk? En worden ze dan extern tegen de romp oid geplaatst, of worden ze in de romp weggewerkt?
In de kleine sluisjes slecht 5 meter bredezoals in Frankrijk is het best handig. Deze zomer een voorbeeld gezien op een schip van ruim 15x4mtr, twee camera's op de kajuit onder de dakrand waarmee een groot deel van het het schip naar achteren in beeld gezien kan worden. Een schitterend hulpmiddel om in de gaten te houden of het achterschip, ook al praten we over maar 15mtr, recht de sluis in en uit gaat zonder met het achterschip nog net even de sluiswand of de sluisdeur aan te tikken. De schipper stuurde in de kajuit (open kuip scheepje) en had twee grote schermen voor zich, een multifunctioneel scherm met naar keuze navigatie en techniek en het andere scherm de camera's waarbij een installatie werd toegepast voor maximaal vier camera's. De camera's zijn niet al te dure spatwaterdichte camera's en met een ethernet (PoE) kabel aangesloten op een soort van eenvoudige bewakings-videoreceorder, een Reolink NVS28 2TB NVR, slechts €139 vertelde de schipper.
Een prachtig hulpmiddel. Bij ons, ook open kuip, staat moeders altijd achterin in tunnels en sluisjes met de aanwijzingen als let op stuurboord! of let op bakboord! en ik overweeg ook zo'n camera-systeempje.
heuvels schreef:Nog nooit van gehoord op een plezierjacht.
Komt meer voor dan je denkt hoor. Enige tijd geleden lagen we in een passantenbox ergens en zag ik in de boot naast ons camera's onder de dekrand naar achteren gericht waarschijnlijk ook om het achterschip in de gaten te houden.