Goedkope AIS transponder

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Goedkope AIS transponder

Berichtdoor aadbloem » 14 Dec 2025, 13:06

Wolf1 schreef:Met de aanschaf van een B-transponder heb je, op dit gebied al een achterstand.

Met het nieuwe SOTDMA protocol in klasse B transponders moet dat toch verbeterd zijn?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Dec 2025, 13:37

aadbloem schreef:Het gaat niet om voorrang bij zenden maar het gaat erom dat Wolf1 bedoelt (denk ik) dat wanneer je aan het luisteren bent naar een belangrijke mededeling van bijvoorbeeld de verkeerspost dat je dan onderbroken wordt door de transponder die zonodig even moet zenden. Gewoon twee antennes, doen!

Al zou je marifoon voorrang krijgen, dan mis je tijdens het zenden je AIS informatie, toch lastig als je in het donker de waterweg over moet steken om in de Oude-maas te komen. De kaart geeft een zeeschip bij Maassluis met 30km/uur in de vloedstroom, dat is nog vergenoeg om voor over te steken.
Gelukkig, een alerte rapporteur op de post, Aa Kant hij is nog 300 m van u verwijderd, moest veel verder omhoog kijken om een boord en toplicht te zien !
De oorzaak: was voor de oversteek stil gaan liggen om andere scheepvaart voor te laten gaan, de B-transponder verhoogt dan de communicatie tijden.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 14 Dec 2025, 20:28

Ja waar is het gemak gebleven, voor class A was het makkelijk, een wheelmark
Afbeelding
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Dec 2025, 21:31

henkvd schreef:Ja waar is het gemak gebleven, voor class A was het makkelijk, een wheelmark

Een voor mij te moeilijk te snappen antwoord !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gewoonmich » 15 Dec 2025, 06:59

Wolf1 schreef:Al zou je marifoon voorrang krijgen, dan mis je tijdens het zenden je AIS informatie, toch lastig als je in het donker de waterweg over moet steken om in de Oude-maas te komen. De kaart geeft een zeeschip bij Maassluis met 30km/uur in de vloedstroom, dat is nog vergenoeg om voor over te steken.
Gelukkig, een alerte rapporteur op de post, Aa Kant hij is nog 300 m van u verwijderd, moest veel verder omhoog kijken om een boord en toplicht te zien !
De oorzaak: was voor de oversteek stil gaan liggen om andere scheepvaart voor te laten gaan, de B-transponder verhoogt dan de communicatie tijden.

Ik heb geen AIS-plicht, beschouw dit daarom als een aanvullende voorziening. Het beperkte ongemak neem ik daarbij voor lief.
Ben nog er nog steeds niet helemaal uit of er een splitter of een 2de antenne komt. Al neig ik toch meer naar een goede actieve splitter.

Ik beschik al jaren over een marifoon met AIS-ontvanger, waardoor ik AIS-voerende schepen reeds op mijn plotter zie. Met deze stap ga ik een fase verder, binnenkort kunnen zij mij ook waarnemen.

Ter aanvulling: de ONWA betreft een AIS-B-transponder met SOTDMA.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Vorige

Terug naar Elektronica