Welke marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Welke marifoon

Berichtdoor kajoe » 05 Mrt 2026, 09:07

helaas moet ik wel even zeggen dat er recreanten zijn die voorzien zijn van 2 of meer marifoons .
helaas gebruiken ze die vaak niet op de cruciale punten tussen de verkeers posten en scheepvaart ,wel voor hele verhaaltjes met een colega recreant .
eerverleden jaar nog een gesprekje met een paar recreanten in frankrijk die al 2 dagen op kan 10 constant met elkaar aan het auwehoeren waren die maar eens aangesproken .
tja en dan krijg je te horen ach man zeur niet we zijn in frankrijk en niemand heeft last van ons hier gebruiken ze andere kanalen ,,hoe dom kan je zijn .
maar goed daar waar je je moet melden op een van de blok kanalen word dat vaak niet gedaan heel jammer maar ook uitluisteren niet men gaat weer naar 10 terug en dat is het dan .
heb je maar 1 marifoon meld dat dan bij die post en naar welk kanaal je terug gaat .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Mrt 2026, 10:29

Wat heeft dit antwoord te maken met de vraag die TS stelt?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mrt 2026, 10:40

Hooveld960 schreef:Wat heeft dit antwoord te maken met de vraag die TS stelt?

Niets, maar "Kajoe" leeft heel veel in zijn herinneringen uit zijn verleden, en daar is toch niets mis mee !
Kan me ook heel goed voorstellen dat, hij dat leuker ervaart als het dagelijkse heden.
En mensen zoals jij maken het ook niet gezelliger voor hem !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 06 Mrt 2026, 12:49

Hoor wie het zegt.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Mrt 2026, 16:56

Jij kent mij niet Wolf, dus een vooroordeel.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor kajoe » 06 Mrt 2026, 20:04

tja wolf helaas begon ik in 1963 met het gebruiken van de marifoon zo een geval met lampjes en andere troep er in was radio holland spul kon toen vanuit amsterdam praten met schepen rond vlissingen en ver in het noorden .
toen ben ik een tijdje gaan varen bij de grijze vakantie vloot mooie reisjes ook rond de wereld .
en kwam daarne wwe op een bunkerboot in de haven van amsterdam met jawel marifoon en stornofoon
daarna de rijn en binnenvaart helaas weer met marifoons en radar tja steeds een stapje meer .tja i die tijd op vele schepen als slinger schipper gevaren dus veel verschillende marifoon en ja ook radars
en toen mocht ik mijn eigen schip kopen en jawel 2 marifoons plus een hand held .
na jaren kreeg ik een baan aan de wal tja sluismeester dus weer marifoons walstations en gewone .
tja en toen kwam er een dag dat ik mocht gaan en mocht ik van de staat en het pensioen Fons gaan ,,genieten ,en ja toen mocht ik mijn eigen jachtje gaan kopen van de vrouw en ja ook daar kwam een marifoon op plus een handheld deze laatsten allemaal icom .en ja daar vaar ik nog mee door half europa .
dus je zou er een fobie van kunnen krijgen ,helaas zijn we ook jaren toezichthouder geweest zoiets van BOA te water
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 07 Mrt 2026, 18:12

Leerzame discussie zo hier. Ik leer er uit dat het handig is om een marifoon aan boord te hebben dus ga ik sowieso mijn marifoon certificaat halen en een inbouw marifoon aanschaffen met een kleine buiten (of binnen achter glas) antenne.

En nee het heeft niets met de oorspronkelijke vraag te maken maar wil iedereen die heeft bijgedragen aan deze discussie laten weten dat het ook nuttig is voor zijlijnlezers zoals ik.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Vorige

Terug naar Elektronica