Camera's aan boord tbv manoeuvreren?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Camera's aan boord tbv manoeuvreren?

Berichtdoor aadbloem » 24 Nov 2025, 17:09

Budget-DIY schreef:Dus nu mijn vraag: worden er wel eens camera systemen op een boot geinstalleerd tbv het manoeuvreren? Zo ja, waar worden ze dan normaal gesproken geinstalleerd, of is dat heel erg boot afhankelijk? En worden ze dan extern tegen de romp oid geplaatst, of worden ze in de romp weggewerkt?

In de kleine sluisjes slecht 5 meter bredezoals in Frankrijk is het best handig. Deze zomer een voorbeeld gezien op een schip van ruim 15x4mtr, twee camera's op de kajuit onder de dakrand waarmee een groot deel van het het schip naar achteren in beeld gezien kan worden. Een schitterend hulpmiddel om in de gaten te houden of het achterschip, ook al praten we over maar 15mtr, recht de sluis in en uit gaat zonder met het achterschip nog net even de sluiswand of de sluisdeur aan te tikken. De schipper stuurde in de kajuit (open kuip scheepje) en had twee grote schermen voor zich, een multifunctioneel scherm met naar keuze navigatie en techniek en het andere scherm de camera's waarbij een installatie werd toegepast voor maximaal vier camera's. De camera's zijn niet al te dure spatwaterdichte camera's en met een ethernet (PoE) kabel aangesloten op een soort van eenvoudige bewakings-videoreceorder, een Reolink NVS28 2TB NVR, slechts €139 vertelde de schipper.
Een prachtig hulpmiddel. Bij ons, ook open kuip, staat moeders altijd achterin in tunnels en sluisjes met de aanwijzingen als let op stuurboord! of let op bakboord! en ik overweeg ook zo'n camera-systeempje.

heuvels schreef:Nog nooit van gehoord op een plezierjacht.

Komt meer voor dan je denkt hoor. Enige tijd geleden lagen we in een passantenbox ergens en zag ik in de boot naast ons camera's onder de dekrand naar achteren gericht waarschijnlijk ook om het achterschip in de gaten te houden.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2025, 17:19

Allemaal prachtig die cameras, voer op een binnenvaartschip met 11(!) van die schermpjes in 1 scherm. Daar heb je echt geen tijd voor allemaal in de gaten te houden. Daar zou AI mooi zijn dat die een alarm gaat geven.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 24 Nov 2025, 19:13

SimondeDanser schreef:Kijk maar eens op Youtube bij Sailing Liselot of de Enjoy Life.

Die eerste boot lijkt niet ENORM veel groter dan de mijne. Hebben ze een filmpje van de installatie/waar ze de camera's hebben geplaatst?

Blacktoppie schreef:Ip camera's hebben altijd een vertraging.

Ik heb 0,0 ervaring met IP camera's. Wanneer je ze via het internet bekijkt, snap ik dat er inderdaad de nodige vertraging (seconden) is. Maar zit er ook nog een enorme vertraging op wanneer je ze via het zelfde (wifi) netwerk bekijkt?
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2025, 20:52

Heb op een youngtimer een Android auto setje met achteruitrij camera gemonteerd. Dat is een directe verbinding (denk coax), geeft geen onaardig beeld. Fish-eye en natuurlijk waterdicht. Ik stuur meestal buiten, dan gaat een laptop niet werken, heb daarvoor een tablet met zonnekap.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Nov 2025, 21:02

Er is nog een reden dat je het beste camera's met coax of in elk geval een bekabelde verbinding kunt nemen. En dat is dat draadloze camera's grote storing kunnen veroorzaken. Bij mij op de jachthaven stond ineens de RDI op het terrein. Ze waren een grote storing op het spoor en die moest uit een boot komen. Ze konden de bewuste boot zelfs aanwijzen. Het bleek dat de storing door de draadloze camera werd veroorzaakt. De eigenaar kon twee dingen doen. Hij kon de camera en beeldscherm vrijwillig aan de opsporingsambtenaren meegeven. Of het zaakje zou in beslag genomen worden en dan zou hij bovendien vervolgd worden. Hij heeft toen voor de eerste optie gekozen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Nov 2025, 21:10

Budget-DIY schreef:Die eerste boot lijkt niet ENORM veel groter dan de mijne. Hebben ze een filmpje van de installatie/waar ze de camera's hebben geplaatst?

De Lady Liselot is dacht ik 15m.
Volgens mij is er geen filmpje waar specifiek wordt aangegeven waar de diverse camera's hangen. Maar als je hem op zijn reizen volgt zie je regelmatig dat hij via zijn camera's kijkt hoeveel ruimte hij nog heeft tijdens afmeren.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Nov 2025, 06:31

Ik heb er eentje op de aandrijflijn en motor gericht, al een paarmaal plezier van gehad.
Verder overbodige luxe als je rondom goed zicht heb, fleming, Noordhavn, dergelijke jachten zijn voorzien van camera’s om de enorme dodehoek te dekken, en zijn dan ook nuttig.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 25 Nov 2025, 08:41

SimondeDanser schreef:Er is nog een reden dat je het beste camera's met coax of in elk geval een bekabelde verbinding kunt nemen. En dat is dat draadloze camera's grote storing kunnen veroorzaken. Bij mij op de jachthaven stond ineens de RDI op het terrein. Ze waren een grote storing op het spoor en die moest uit een boot komen. Ze konden de bewuste boot zelfs aanwijzen. Het bleek dat de storing door de draadloze camera werd veroorzaakt. De eigenaar kon twee dingen doen. Hij kon de camera en beeldscherm vrijwillig aan de opsporingsambtenaren meegeven. Of het zaakje zou in beslag genomen worden en dan zou hij bovendien vervolgd worden. Hij heeft toen voor de eerste optie gekozen.

Erg bijzonder, het is toch echt niet illegaal.om een draadloze camera te gebruiken. Waarschijnlijk zit hier meer verhaal achter.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Budget-DIY » 25 Nov 2025, 08:48

Budget-DIY schreef:Ik heb 0,0 ervaring met IP camera's. Wanneer je ze via het internet bekijkt, snap ik dat er inderdaad de nodige vertraging (seconden) is. Maar zit er ook nog een enorme vertraging op wanneer je ze via het zelfde (wifi) netwerk bekijkt?

Ben wat aan het opzoeken geweest/vragen gesteld over IP camera's, en de beeldvertraging/latency. Dit lijkt via WiFi nogal snel richting/voorbij de 400 ms (0.4 seconden) te gaan. Dat is inderdaad nogal best hoog.

Ik kwam daarnaast ook heel veel IP/security camera systemen tegen op b.v. AliExpress. Meerdere vielen prima in mijn budget. Maar de goedkoopsten lijken bijna allemaal via de Tuya app te draaien. En dus moet je internet hebben (ben ik vrij zeker van) om ze te kunnen bekijken. En dan gaat het signaal waarschijnlijk ook over het internet, en dus meer latency.

Ik zat oorspronkelijk te denken aan oude USB 2.0 webcams. Geven slecht beeld, maar als het 60 fps is, is het "goed genoeg" om die enorme stijger te zien, of de rand van een sluis/brug/een andere grote boot op een halve meter afstand. Maar dan kom ik vrijwel zeker boven de 5 meter uit met USB kabels. En dat is het limiet toch wel. (al heb ik thuis wel 10 meter lange USB verbindingen gebruikt) Maar daar zijn (betaalbare) oplossingen voor. Er zijn kastjes tekoop, die het USB signaal over een CAT5E/CAT6 kabel (netwerkkabel) kunnen versturen, met een externe power supply. Dan kun je met gemak tot 100 meter USB verbindingen maken. Dit lijkt me de meest goedkope optie, met een normale latency.

Ik wil dus uiteindelijk wel camera's aan boord tbv manoeuvreren. Ik heb echter zat andere dingen te doen die een hogere prioriteit hebben/dit is voor later. Maar ik kan hier al wel rekening mee houden. Ik kan al wel preventief de netwerkkabels trekken, wanneer ik de gewone 12v/230v kabels trek.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor aadbloem » 25 Nov 2025, 12:00

Budget-DIY schreef:Ik heb 0,0 ervaring met IP camera's. Wanneer je ze via het internet bekijkt, snap ik dat er inderdaad de nodige vertraging (seconden) is. Maar zit er ook nog een enorme vertraging op wanneer je ze via het zelfde (wifi) netwerk bekijkt?

Je kan zelfs het netwerk (WiFi) overslaan, de camera's met ethernet bekabeling UTP-PoE verbinden naar een dedicated ontvanger/station zoals Reolink NVS8 PoE NVR. Geen latency en geen gedoe met voedingen, USB-kastjes, coax of cat5e of cat6. Gewoon goedkope cat5 is al voldoen vanwege de ultrakorte verbindingen aan boord. De Reolink heeft 4 of 8 UTP PoE en kan verder elk HDMI scherm aan. Een klein HDMI kleurenscherm koop je al bij Ali voor pakweg €35. De Reolink kan elk soort PoE camera van goedkoop tot duur. Heb je aan Laptop met HDMI ingang dan kan deze ook dienen als display.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Elektronica