nmea2000 transducer diepte/snelheid zin of onzin?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: nmea2000 transducer diepte/snelheid zin of onzin?

Berichtdoor Renegade » 20 Mei 2024, 20:09

thuiskoker12 schreef:Snelheid kan ik op GPS ook perfect mee leven, maar nadat ik me een keer op zandbank heb vastgevaren,
wil ik toch echt wel een dieptemeter ;-)

Het nadeel van een "thru hull" transducer is ,dat die dingen tussen nul en 80 cm onder de transducer niks meten.
Leuk zo'n nasa ding ,maar ik wil ook weten of ik 20 of meer cm onder de kiel heb ,maar helaas dat zie je niet
Je kunt ook overwegen om een grotere pijp in je boot te lassen,die tot 20 cm boven de waterlijn reikt.
Daarin laat je met een aan een stang gemonteerde fishfinder zakken.
Hoef je ook niks afkitten etc.
Ik heb dat ooit bij een boot gedaan,en dat werkte perfect.
Voordeel daarvan is ,je ziet veel meer van de bodem en vissen zwemmen ,wrakken liggen , zwaai gaten ,alles zie je.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 20 Mei 2024, 21:18

Is dat zo? Mijn vetus dieptemeter (van 30 jaar oud) zit op het vlak en geeft diepte van 0m onder kiel aan.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor thuiskoker12 » 20 Mei 2024, 21:21

Renegade schreef:Het nadeel van een "thru hull" transducer is ,dat die dingen tussen nul en 80 cm onder de transducer niks meten.
Leuk zo'n nasa ding ,maar ik wil ook weten of ik 20 of meer cm onder de kiel heb ,maar helaas dat zie je niet
Je kunt ook overwegen om een grotere pijp in je boot te lassen,die tot 20 cm boven de waterlijn reikt.
Daarin laat je met een aan een stang gemonteerde fishfinder zakken.
Hoef je ook niks afkitten etc.
Ik heb dat ooit bij een boot gedaan,en dat werkte perfect.
Voordeel daarvan is ,je ziet veel meer van de bodem en vissen zwemmen ,wrakken liggen , zwaai gaten ,alles zie je.

Dit klinkt wel erg interessant! Heb je een voorbeeld van zo’n transducer?

En begrijp ik nu goed dat als ik de huidige thru hull transducer zou verwijderen, en waar dat gat zit een buis las, daar gewoon die transducer laten zakken? Tot waar ongeveer?

Sorry voor de vragen en dank voor jullie hulp en ideeën!
thuiskoker12

ligplaats: eindhoven
info: Eista Artur nova

Berichtdoor Renegade » 20 Mei 2024, 22:16

thuiskoker12 schreef:Dit klinkt wel erg interessant! Heb je een voorbeeld van zo’n transducer?

En begrijp ik nu goed dat als ik de huidige thru hull transducer zou verwijderen, en waar dat gat zit een buis las, daar gewoon die transducer laten zakken? Tot waar ongeveer?

Sorry voor de vragen en dank voor jullie hulp en ideeën!

Ik had toen een kleine Doerak ,en heb er toen een stuk steigerpijp in laten lassen tot net onder de vloerplaat hoogte.
Heb toen een Eagle Cuda fishfinder gekocht.
Dat is een set inclusief transducer,volgens mij is Eagle nu van Lowrance.
Normaal maak je de transducer achter aan de boot ,maar ik heb het beugeltje wat erbij zit ,aan een metalen stang gemaakt die lang genoeg was,daar de kabel langs geleid, en van onderen door de pijp gestoken. De stang heb ik met een klembout vastgezet aan de bovenkant van de buis.
De rest van de kabel naar boven geleid ,en achter in de fishfinder gestoken.
Of dat werkt met wat jij van plan bent ,weet ik niet .
Zoek maar eens op Internet naar fishfinder of naar Eagle Cuda , of Eagle Magna II.
Renegade

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica