simrad shipmate rs8300 ATIS code uitlezen

communicatie en navigatie apparatuur

Re: simrad shipmate rs8300 ATIS code uitlezen

Berichtdoor aadbloem » 05 Mrt 2025, 11:52

@Jan,
Ik begrijp het en dat zal destijds best handig geweest zijn. Dat soort dwars koppelingen mag al jaren niet meer en van ATIS kan je stellen dat dat al een beetje aan het verouderen is. Wel is het zo dat als je marifoon niet op ATIS staat, bijvoorbeeld op INT dat je dan een MMSI moet meezenden. De waterwegbeheerder/sluizen werken nu zoals je vast wel weet met Europanummers die ongetwijfeld helaas ook niet gekoppeld zijn met de MMSI die de beroepsvaart (en pleziervaart) met AIS meestuurt. Een MMSI (Maritieme Mobile Service Identiteit-nummer) is een nummer dat uniek is op de wereld en bij elke uitzending van gegevens wordt meegestuurd. Het gaat dan voornamelijk om telecommunicatie Marifoon, DSC en identificatie van een schip wereldwijd. Ik kan me voorstellen dat het handig is om in een database MMSI en Europanummer te koppelen maar ook daar ga je dan zien dat niet elke boot een Europanummer heeft. Ik ken zelfs (hobby)schippers die hun Europa nummer afdekken in Duitsland wanneer ze Maas-Moezel-Rijn varen :D terwijl ze het in Nederland misbruiken om met voorrang geschut te kunnen worden...
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 05 Mrt 2025, 13:08

@AadBloem
Het europanummer is ouder dan de Atis-code. Voordat die code er was werd er veel gemeld met het noemen van dat europanummer, wat voor ons wel handig was want in het cascobestand stonden vaak tientallen schepen met dezelfde naam. Met het europanummer viste je meteen de juiste uit. Ik weet niet of de Atiscode tegenwoordig nog in betreffende databases is opgenomen. Toen ik eind 2019 afscheid nam van RWS was dat wél nog zo maar werd er in het nieuwe IVS al volop gebruik gemaakt van AIS. Daar zagen we de schepen op de aanbodlijst verschijnen met alle relevante gegevens voor hun actuele reis en daarbij de vermoedelijke aankomsttijd bij je object. Of daar de afgelopen 5 jaren veel verandering is gekomen door alle privacywetgeving, daar heb ik geen zicht op.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor kajoe » 05 Mrt 2025, 13:55

het was vroeger zo dat schepen nog hun oude nummer hadden bijvoorbeeld teboek stellings no 298 b gron .
als je dan een marifoon kocht voor de binnenvaart kreeg je zomaar een europa nummer en werd het BV . 2200298 .
zo kregen schepen dus ook een eu nummer die dus later ook in de atis verwerkt werd .
en zo kon je je dus ook melden .
maar voorrang met een nummer heb je toch echt niet men word geschut op volgorde van aankomst en jachten worden dan achter in de sluis dus na de groten geplaatst ,tenzij de sluis bedienaar anders beslist .
maar mogelijk laat men soms jachten wachten en worden ze alleen geschut ivb veiligheid of schepen met blauwe kegels .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aadbloem » 05 Mrt 2025, 16:03

kajoe schreef:maar voorrang met een nummer heb je toch echt niet men word geschut op volgorde van aankomst en jachten worden dan achter in de sluis dus na de groten geplaatst ,tenzij de sluis bedienaar anders beslist .

Was het maar zo'n feest, ik heb al meerdere keren meegemaakt dat oude vaartuigen voordringen en doen alsof ze beroeps zijn. Het zijn recreanten maar sluiten niet aan voor hun beurt. Heb ik ook wel eens wat van gezegd maar dan wijzen ze met een glimlach op hun europanummer en duwen door. Diezelfde schipper plakt dan in Duitsland zijn europanummer af omdat hij met europanummer aan meer eisen moet voldoen op de Rijn.
aadbloem

info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 05 Mrt 2025, 19:42

In Nederland is het toch echt zo dat in principe iedereen recht heeft om op beurt van aankomst geschut te wordt. Om het even of het nou beroepsvaart of pleziervaart is, al dan niet met europanummer. Sluispersoneel kan wel om reden van veiligheid anders besluiten maar dat moet dan wel aantoonbaar zijn. Bepaalde schepen kunnen wel recht op voorschutting hebben maar dat is dan vooraf door de vaarwegbeheerder bepaald en bekend op sluizen en geldt in principe overal.
Er is nog een uitzondering voor kegelschepen die recht op voorschutting hebben als er op de wachtplaats niet de ruimte is (afstand houden) waaraan ze kegel-voerend moeten voldoen. Dat laatste komt vrijwel nooit meer voor want de meeste sluizen waar wel eens kegelschepen komen hebben daarvoor een speciale plaats (in de volksmond kegelplaats genoemd) waar alleen schepen met gevaarlijke stoffen mogen afmeren.
Dat neemt niet weg dat wij wel eens aan een plezierjacht verzochten of hij niet een schutting wilde wachten omdat dat gunstiger uit kwam met de sluisindeling. Vaak werkte men daar aan mee maar als de pleziervaarder zijn plek wilde behouden dan ging hij mee op toer.
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor aadbloem » 06 Mrt 2025, 08:55

Jan Sluizenfront, ik begrijp het helemaal maar de praktijk was net iets anders en ik ga in de gevallen die ik beschreef echt niet in marifoon klimmen om de sluismeesters te melden dat nep-beroepsvaarders gewoon recreanten zijn en eigenlijk ruimte genoeg hadden om ook aan de jachtensteiger af te meren in afwachting van schutting. Ze melden zich met sleepboot Antje en gewoon de Wilhelmina europanummer xxxxxx en dringen meteen voor. Zo ging het en zo gaat het.
aadbloem

info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 06 Mrt 2025, 09:56

Ik begrijp het wel en heb ze ook vaker gehad, m.n. sleepboten die niet meer beroepsmatig gebruikt worden. Als men zich met een europa-nummer meldde dan gold er meteen een hele andere aanmeldprocedure en wilde ik alle reisgegevens, zoals ook de beroepsvaart die verstrekt, weten. Maar voorrang vanwege een europa-nummer is op rijks-vaarwateren nooit aan de orde geweest. Of dat op provinciale of gemeentelijke vaarwateren anders geregeld is dat weet ik niet.
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor kajoe » 06 Mrt 2025, 15:19

bij ons waren de regels vrijwel gelijk aan die van RWS wij hanteerden dus gewoon het BPR en die zelfde regels die in de boeken van WS stonden verder met de regels van de nautische opleidingen zoals nautop 1/2/3 en later nautische leerlijnen aangevuld met het water reglement van de provincie uiteraard aangevuld met het ADN en marifoon en zoals wij met groot vaarbewijs en dergelijke .
maar het kwam geregeld voor dat er recreanten waren die je de les wouden leren en wij het verkeerd deden hun uitleggen dat je alles ook in het BPR/RPR kon vinden was dan gelul van ons maar ook wel door de zogezegde beroeps .
heel veel gingen er van uit dat je maar een gewone knopjesdrukker was en niets van regels wist helaas maar toegegeven er zaten geregeld mensen op bruggen die nog niet eens wisten wat een schip was tja .
gelukkig worden beheerders wat beter met dat soort dingen zeker van de bekende uitzend bureaus deze zijn ook goed opgeleid .
nu ik als voormalig schipper en bedienaar van sluis en bruggen rondvaar met mijn jachtje zie en hoor je nog wel geregeld rare dingen ,velen mopperen en schelden op andere vaarweg gebruikers maar nemen ev geen acktie
over het varen over de vaarweg hebben we het maar niet dat ligt weer veel anders .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor henkvd » 07 Mrt 2025, 22:34

Er is niets verouderd aan ATIS, op de binnenwateren om het gemakkelijk te houden, de landen waar de Rijn en Donou door heen stromen. Is het binnenwateren gewoon verplicht bij het hebben van een Marifoon.

Meer info nodig, zoek op Basel overeenkomst. https://www.discriminator.nl/ais/marifoon/basel.pdf
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor aadbloem » 08 Mrt 2025, 20:52

Het is inderdaad nog steeds gewoon verplicht maar wie/welke overheid doet er actief nog iets mee? Het Basel document dat je aangeeft is alweer 25 jaar oud evenals de Basel kanalenset. Dat was de kanalenset voor VDES. ATIS was destijds noodzakelijk in verband met misbruik voor telefonie, bellen met de wal via marifoon. Dat doen we niet meer, de telefonie walstations zijn opgeheven. Wanneer je nu zonder ATIS zendt is er niemand die dat opmerkt, ook niet de grote bediencentrales. De bediencentrales werken voor de beroepsvaart met AIS identificatie. Kortom ATIS is verouderd.
aadbloem

info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica