Ik begrijp het en dat zal destijds best handig geweest zijn. Dat soort dwars koppelingen mag al jaren niet meer en van ATIS kan je stellen dat dat al een beetje aan het verouderen is. Wel is het zo dat als je marifoon niet op ATIS staat, bijvoorbeeld op INT dat je dan een MMSI moet meezenden. De waterwegbeheerder/sluizen werken nu zoals je vast wel weet met Europanummers die ongetwijfeld helaas ook niet gekoppeld zijn met de MMSI die de beroepsvaart (en pleziervaart) met AIS meestuurt. Een MMSI (Maritieme Mobile Service Identiteit-nummer) is een nummer dat uniek is op de wereld en bij elke uitzending van gegevens wordt meegestuurd. Het gaat dan voornamelijk om telecommunicatie Marifoon, DSC en identificatie van een schip wereldwijd. Ik kan me voorstellen dat het handig is om in een database MMSI en Europanummer te koppelen maar ook daar ga je dan zien dat niet elke boot een Europanummer heeft. Ik ken zelfs (hobby)schippers die hun Europa nummer afdekken in Duitsland wanneer ze Maas-Moezel-Rijn varen