advies voor AIS gevraagd

communicatie en navigatie apparatuur

Re: advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor aatv » 28 Jul 2025, 15:14

komt nog bij dat ik absoluut geen windows laptop of pc wil hebben ik wil die rommel nog niet gratis.
heb al zeker 10jaar een macbook en als je die eenmaal hebt wil je nooooooit geen windows meer.
helaas draait de waterkaarten app niet ondersteund op een macbook. minpuntje voor de anwb vind ik.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor SimondeDanser » 28 Jul 2025, 15:24

Amersfow schreef:In laptop zit meestal geen GPS noch SIMslot noch touchscreen. En is helemaal slecht af te lezen in de zon. En onhandig bij een stuurstand. En na een paar jaar komen er ook geen security patches meer uit (moest thuis een nog prima werkende 2019 PC wegdoen omdat in october '25 Windows10 patches stopt). De Waterkaarten app is er zowaar in Windows variant, en die telt dan niet mee bij het aantal devices, maar is een gepriegel met een muis.
Tis wel handig om thuis wat voor te bereiden (maar zelf pak ik daarvoor ook de phone of tablet).

Ts hoeft helemaal geen gps in de laptop te hebben. Hij heeft nu toch zijn ais transponder en kan het gps signaal heel eenvoudig daaruit halen.
Als je een scheepslaptop gebruikt en je hangt deze niet aan het internet kan je er vele jaren mee vooruit ook als er al geen updates meer worden uitgegeven.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 28 Jul 2025, 17:04

SimondeDanser schreef:Hij heeft nu toch zijn ais transponder en kan het gps signaal heel eenvoudig daaruit halen.

En hoe breng je dan de gps signaal bij de tablet naar binnen?
Want een tablet loopt nou niet bepaald over van externe poorten
En de enige poort die er dan op zit ,ben je nodig voor de voeding.
Wat een geluk ,dat er dan wel en gps ontvanger op zit toch?

Bij een laptop kan dat wel met een dongle in een usb poort.
Een als er ook nog een PCMCIA slot in zit , kun je er zowaar een sitcom card in zetten.
Maar handig ? Nee dat niet.
Voor wie vastgeroest zit in het Windhoos gebeuren ;) oke , maar ik doe er ook steeds minder mee.
En van dat gedram iedere keer ,dat ik moet upgraden naar W11 ,waar ik niks wijzer van wordt ,krijg ik zo langzamerhand ook het heen en weer.
Heb je met Android geen last van.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 28 Jul 2025, 17:18

En hoe breng je dan de gps signaal bij de tablet naar binnen?
.[/quote]

Via de wifi van de transponder.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor aatv » 29 Jul 2025, 04:55

jongens nog ff een vraagje betreffende de antenne kabel voor de ais. nu snap ik dat je de kabel
het beste zo kort mogelijk houd maar de antenne het best zo hoog mogelijk plaatst. nu is mijn
bootje maar 2,5mtr vanaf het water dus heel hoog is ie niet. geeft het een probleem als ik de kabel
een meter of zo opgerold langer houd om later indien nodig de antenne hoger te kunnen plaatsen?

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor Keesl » 29 Jul 2025, 17:18

Met antenne kabel is hoe korter, hoe beter, dan heb je de minste demping. Maar voor de antenne geld hoe hoger hoe beter. Dan heb je het beste "zicht".
Nu zal die ene meter extra kabel een verwaarloosbare invloed hebben op je ontvangst en zend signaal. Dus gewoon doen.

Gebruik wel een goede 50 ohmse kabel, bijvoorbeel Aircell 7 en connectoren. Zelf heb ik deze kabel ruim 20 jaar in gebruik en 90% van deze lengte is buiten gemonteerd in weer en wind. Nog nooit problemen mee gehad. De connector buiten omwikkel ik met zelfvulcaniserende tape. Dit wordt een homogeen goedje wat goed tegen vocht bestand is. Nog een tip, als je de kabel met Ty-Raps vast zet, doe dit niet te strak zodat je de kabel als het ware iets dicht knijpt. Dan kan de impedantie afnemen en dat wil je ook niet. Simpel gezegd hij is dan geen 50 ohm meer. Natuurlijk ook uitkijken met scherpe bochten. Kabel mag zeker niet knikken. De afstand van de binnenkern tot de buitenmantel moet bij dit soort kabels altijd gelijk blijven.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor aatv » 29 Jul 2025, 19:23

dank je voor de info kees! en ik heb inderdaad de aircell 7 kabel gekocht. beter gelijk goed
dan later weer alles opnieuw doen!

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor aatv » 30 Jul 2025, 08:29

Mooi dan ga je de ais aanmelden bij de RDI. simpel zou je denken maar dan hebbie het toch goed mis! de RDI heeft
sinds kort de manier van inloggen met digi d veranderd. dit kan alleen nog met de app, rijbewijs of indentificatie/paspoort.
ok app op de foon gezet en dan moet je vervolgens toch ook met rijbewijs oid verifiëren dat jij het bent. Kun je dus eerst
je rijbewijs aktiveren op mijn digi en daar heb je dus een pincode rijbewijs voor nodig. na enig gezoek had ik die nog in
mijn papierenbak liggen mede daar ik vorig jaar mijn rijbewijs heb moeten vernieuwen. ben je de pin kwijt dan is het
weer een overheids drama om een nieuwe te krijgen dus wees er op bedacht! komt ook nog bij dat blijkbaar niet alle
[wat oudere] foons [mijne is 6 jaar oud] een rijbewijs kunnen scannen dus ook daar weer een app voor moeten downen.

goed uiteindelijk na een uurtje of 4 kloten en met de hulp van een zeer vriendelijke en behulpzame medewerker van de RDI
is het toch gelukt de ais aan te melden. minpuntje is dat het weer 20 dagen kan duren voor ik de papieren en nieuw passie
van de RDI ontvang en voor die tijd mag ik de ais wel testen maar officieel niet gebruiken. ik zie mijn vakantie, mede door het klote weer,
al weer in rook opgaan. pffff nederlandse overheid, mijn broek hangt er van op de knieen. de verandering van inloggen veranderd
op korte termijn voor alle digid dus verdiep je er ff in en zorg dat je op de nieuwe manier kan inloggen!!

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor Amersfow » 30 Jul 2025, 11:03

Joh, voor het weer jammer dat je niet in Nederland woont dat. Al 5 weken korte broeken en zwemweer hier. Geweldige zomer.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Jul 2025, 11:17

Amersfow schreef:Joh, voor het weer jammer dat je niet in Nederland woont dat. Al 5 weken korte broeken en zwemweer hier. Geweldige zomer.

Wessem, ligt weliswaar in Limburg en wil net als Friesland wel eens wat afwijkend gedrag vertonen maar nog steeds Nederland !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica