simrad shipmate rs8300 ATIS code uitlezen

communicatie en navigatie apparatuur

Re: simrad shipmate rs8300 ATIS code uitlezen

Berichtdoor henkvd » 09 Mrt 2025, 17:30

ATIS is gewoon verplicht, voor de doelgroep in de genoemde wateren. Daar heeft VDES verder niets mee te maken, is alleen een aanpassing van de kanalen set.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor chaea » 09 Mrt 2025, 17:51

Ik snap niet wat er verouderd is aan Atis, het is slechts een identificatiesysteem.
Ik lees nog elk jaar bekeuringen van gebruikers die geen certificaat en Atis hebben.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor aadbloem » 10 Mrt 2025, 10:30

henkvd schreef:ATIS is gewoon verplicht, voor de doelgroep in de genoemde wateren. Daar heeft VDES verder niets mee te maken, is alleen een aanpassing van de kanalen set.

We vallen in herhalingen maar nogmaals het is verouderde technologie die niet meer gebruikt wordt alleen de bureaucratie houdt het in stand en vindt het wel prima zo.
In de praktijk is het nut beperkt tot eventuele controles op vergunning meer niet. Destijds was het belangrijk om misbruik bij telefonie te voorkomen, er werd voor ATIS zeer vaak "gebeld" op roepletters van anderen.

chaea schreef:Ik snap niet wat er verouderd is aan Atis, het is slechts een identificatiesysteem.
Ik lees nog elk jaar bekeuringen van gebruikers die geen certificaat en Atis hebben.

Het kan ook zjjn dat je je marifoon nog op INT heb staan en dan zend je geen ATIS uit. Dat omschakelen was vroeger ondenkbaar, dat mocht niet. Nu kan je van INT naar ATIS omschakelen en op INT kan je nu dual-watch actief hebben. Prachtige functie die bureaucraten destijds bij het ontstaan ook meteen verboden.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 10 Mrt 2025, 10:42, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 10 Mrt 2025, 10:37

aadbloem schreef:Certificaat ATIS?

Je oet de feiten niet uit zijn verband rukken. :oops:
Dat schrijf hij namelijk niet.
Er staat duidelijk:
Certificaat en ATIS
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 10 Mrt 2025, 10:41

Renegade schreef:Je moet de feiten niet uit zijn verband rukken. :oops:
Dat schrijf hij namelijk niet.
Er staat duidelijk:
Certificaat en ATIS

Excuus, ik zag het ook en was het al aan het verbeteren :o
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor kajoe » 10 Mrt 2025, 19:37

wat ik niet goed snap is dat men vaak tegen dingen is waarschijnlijk omdat het overheid is .
waarom druk maken om iets wat in je marifoon zit het is niet het zelfde als ais maar werkt goed ik wil wedden dat als men het weer zou afschaffen dat iedereen weer begint te razen op alle kanalen net als vroeger helaas hebben blijkbaar een aantal dat niet mee gemaakt maar toen de marifoon ook gemeen goed werd bij de recreant was het het gekakel niet van de lucht ook kreeg je steeds meer gasten die hun seinsleutel open lieten staan waardoor vele gesprekken niet mogelijk waren dus velen waren toen blij dat dit kwam .
dus gewoon zo laten niemand heeft er last van proberen uit te lezen heeft geen nut je hebt er niets aan en kan er niets mee .
ais zou dat wel hebben .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Calidris » 19 Jul 2025, 19:41

Jaarlijks worden toch nog redelijk veel vast hangende spreeksleutels opgespoord door de kustwacht. Die weet wie het is en kan bellen of een reddingboot er heen sturen.
"vroeger", voor 1996 (ATIS verplichting) gingen we met de reddingboot en marifoonpeiler op zoek in ene haven. Pas als we de klompen van een bemanningslid aan dek hoorden via de marifoon, hadden we het juiste schip. Soms konden we ook horen welke haven aan het carillon op de achtergrond.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Vorige

Terug naar Elektronica