broekie schreef:Ik heb een AIS van EM TRAK type A200.
PC Navigo heeft een automatische zoekfunctie om externe signalen te verwerken.
Nee, je zal waarschijnlijk in PC-Navigo de COM-poort in moeten stellen tenzij het via WIFI gaat maar dat kan alleen met een heel recente NAVIGO (2022 volgens mij)
of ie er iets heel nieuws in Navigo 2023 met die zoekfunctie??
Je hoeft in die zin op de EM-Trek zelf niets in te stellen: De EM-Trek geeft ALTIJD de navigatie-informatie door via USB en RS485. Als het goed is heb je een USB kabeltje bij de aanschaf van je EM-Trek gekregen. Test eerst de verbinding PC/Laptop-EM-Trek met de software die ook gebruikt wordt voor het instellen van de EM-Trek.
Deze software wordt aanbevolen door Em-Trek en heet PROAIS2 en is gratis te downloaden bij EM-Trek en andere plekken op het WWW.
Heb je niet zelf eerder al je EM-trek ingesteld met scheepsgegevens (MMSI, scheepsnaam etc) daarmee?
Met PROAIS2 kan je je EM-Trek instellen en controleren. Diagnose en ook de signalen. Meerdere tab-bladen in ProAIS2
Kies in een van de tabbladen voor Other Vessels en ook voor Serial Data. Daar zie je of alle signalen over het kabeltje aankomen op je Laptop/PC.
Serial Data geeft de ruwe NMEA data die naar Navigio gaat.
Zie je daar data verschijnen dan komt de data aan op je PC/Laptop en moet je verder aan de slag met Navigo.
In dit vooebeeld bij COM3 is mijn laptop niet verbonden met EM-Trek want ik ben niet op de boot.
Je moet in die regel wel zelf je EM-Trek COM-poort zien of opzoeken.
Komen er geen signalen aan op PROAIS2 check dan voor al de Diagnostics tab, er kan iets mis zijn met je antenne(verbinding).
Krijg je helemaal geen contact met je EM-Trek vervang dan het kabeltje eens voor een ander.
Let op: je kan niet PROAIS2 en Navigo tegelijk gebruiken op je Laptop/PC