advies voor AIS gevraagd

communicatie en navigatie apparatuur

advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor aatv » 07 Jul 2025, 07:39

hoi allemaal,

daar ik met mijn bootje toch een beetje veilig op de drukkere wateren wil kunnen varen en ik alleen vaar en ook
niet naar zes kanten tegelijk kan kijken heb ik het voornemen om een AIS transponder aan te schaffen zodat mijn
kleine bootje [8mtr] gezien wordt en ik de beroepsvaart ook makkelijker in de gaten hou want die gasten knallen
gewoon door.

waar ik al uit ben is dat het een 5w sotdma versie wordt met nmea2000 aangezien dat wel handig is om verschillende
apparaten zoals mijn raymarine dragonfly 5, en toekomstig misschien meerdere apparaten, te koppelen. in de raymarine
gebruik ik nu een navionics waterkaarten kaartje. tevens van mijn zoon een wat oudere i-pad kado gekregen die voor waterkaarten
nog prima te gebruiken zou moeten zijn. mijn huidige marifoon is een handheld versie van horizon.

liefst houd ik de hele boel zo betaalbaar mogelijk en dan bedoel ik dat prijs/kwaliteit wel een beetje betaalbaar moet blijven
maar ook weer geen rommel moet zijn.

welke transponder raden jullie aan?
welke antenne raden jullie aan? bootje is van staal.
kan ik de sd navionics kaart ook in de i-pad gebruiken? zo niet dan ga ik waarschijnlijk de waterkaarten app gebruiken.

kortom graag een goed advies wat ik het beste kan aanschaffen zodat ik alles kompleet heb
zonder meteen geen geld voor de vakantie meer over te houden haha.

greetzzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Re: advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor Keesl » 07 Jul 2025, 12:05

Ook ik ben mij hierin aan het verdiepen, alleen zal ik gebruik gaan maken van de waterkaarten app op een tablet. De volgende set up had ik in gedachten.
5W sodtma transponder welke op een eigen antenne aangesloten wordt. Dus zonder splitter. Het tablet krijgt zijn input via wifi. Omdat je in een kooi van Faraday zit zal er een extra wifi antenne buiten nodig zijn. Ik ga ervan uit dat dit nodig is, doch de praktijk zal het uitwijzen. Ik sta meestal buiten op de stuurstand. Mocht je alleen binnen ziten dan zal een externe wifi antenne niet nodig zijn. Als je een tablet gebruikt.

Waarschijnlijk zal er ook een externe GPS antenne nodig zijn welke de positie aan de transponder door geeft. Doch sommige halen goede resultaten door de GPS muis achter een raam de plakken. Ik heb geen idee of je het GPS signaal wat uit je raymarine dragonfly komt ook kan gebruiken als input voor de AIS transponder.

Ook heb ik nog de nodige bedenkingen bij het tabletje, welke ik nu gebruik kan ik in de felle zon niet aflezen en na verloop van tijd valt deze uit ivm de warmte. Dit op erg zonnige dagen. Nu zijn er ook tabletjes te koop die hier geen last van hebben, maar die zijn stevig geprijsd. Eens kijken hoe zich dit ontwikkeld.

Op de site van smartmarine staan wat transponders en overige apparatuur.

Kan je helaas geen advies uit ervaring geven, slechts mijn visie hierop. Overigs zal het best wel een prijzig verhaal worden ben ik bang voor. Deze keuze voor 5W en sodtma protocol lijkt mij de juiste.

Dus met veel belangstelling ga ik je draadje volgen.

Groetjes

Ksl.
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor Keesl » 07 Jul 2025, 14:32

Klopt als een bus, goed stuurboord houden en om heen kijken kan veel ellende voorkomen. 40 jaar geleden bestond er nog geen AIS, dit is als hulpmiddrl in de markt gezet en deels verplicht voor de scheepvaart. Na gezien te worden heeft AIS nog een groot voordeel en dat is dat jij andere ook ziet! Denk hierbij aan kanalen en wateren die aan stuurboord zijde zijn,waarbij je door beplanting en bebouwing geen of slecht overzicht hebt.
Ik zie het als een welkome aanvulling.
Maar wil niet te ver van het topic afdwalen, er werdt gevraagd naar een advies hoe dit aan te pakken.

M.vr.gr.

SLK
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor Robby2 » 07 Jul 2025, 17:28

Verwijderd, foute informatie. Excuses
Laatst gewijzigd door Robby2 op 07 Jul 2025, 19:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Robby2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jul 2025, 17:43

Niet doen, is reeds uitvoerig behandeld, levens gevaarlijk vanwege het tijdsverschil, dus niet te vertrouwen !
gewoon een eigen AIS met eigen antenne,\
Wat Robby2 heeft is geen real time system ! ! ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 07 Jul 2025, 18:51

Wolf1 schreef:Niet doen, is reeds uitvoerig behandeld, levens gevaarlijk vanwege het tijdsverschil, dus niet te vertrouwen !
gewoon een eigen AIS met eigen antenne,\
Wat Robby2 heeft is geen real time system ! ! ! ! !
Gr. Wolf1

Volledig mee eens, de ais gegevens komen van marinetraffic of iets dergelijks. Absoluut niet realtime. Verder kunnen alleen andere waterkaartgebruikers die dit aan hebben staan jou zien. Dus de beroepsvaart en verkeersposten echt niet.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Pieterse » 07 Jul 2025, 18:53

De waterkaartapp werkt overigens wel uitstekend met een echte ais transponder.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor aatv » 08 Jul 2025, 05:15

logisch dat je een AIS gebruikt als aanvulling en niet als excuus om niet om je heen te kijken. persoonlijk denk
ik dat ik met AIS meer gericht om me heen kan kijken met als voordeel dat men , en dan voornamelijk de beroeps
vaart, mij ook beter zien want net als ik met de vrachtwagen uitwijken of stoppen kunnen die mannen niet zomaar en
ook hun dode hoek is groter dan je denkt. dat men wat meer rekening mag houden met de pleziervaart tja men ziet ons
als last want de meesten vinden dat de rivieren van hun zijn. stuurboord varen doe ik altijd zoveel mogelijk maar juist
daardoor kun je ook niet zien wat er van stuurboord aankomt op een knooppunt.

maar genoeg over wel of niet. wie kan me een advies geven waar ik iets mee kan?

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor kajoe » 08 Jul 2025, 07:49

ht vervelende is dat men dan te veel gaat vertrouwen op die plaatjes die op dat scherm komen waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan tja bootje had geen ais dus niet op het beeld en ja dan weer dikke kans op boem .
maar zoals wolf zegt er zit vaak een behoorlijk tijd en afstand verschil in .
hier kijk ik geregeld soms zit er wel een dikke 500 of meer meter verschil in de tijden kloppen ook geregeld niet ook verschil dus is het mogelijk dat op jou plaatje het schip nog ver weg is en dat hij al bij jou op de kont zit .
zeker gevaarlijk voor die gasten die menen dat ze er in de roetje dichte mist mee kunnen varen .
ik moet helaas zeggen dat al die speeltjes waar men mee vaart zie ook de rijn en binnenvaart er steeds meer vaarzaken mis gaan met veel schade tot gevolg men vertrouwd er op,, kijkt vrijwel niet meer om zich heen ,en gaat ook zich nog eens verdiepen in speeltjes op de telefoon .
maar ja ik zal het wel weer volkomen mis hebben .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aatv » 08 Jul 2025, 08:50

zoals ik dus al zei, Ais moet een aanvulling zijn op je kijken NIET een vervanging! maar tja de gemiddelde
binnenvaart schipper kijkt ook liever netflix dan om zich heen.

laten we het dus eens ff uitzoeken. heeft AIS op binenwateren nu wel of geen zin voor de pleziervaart.
dat een 2W transponder veel later info zend en ontvangt had ik ook gelezen vandaar mijn 5W keuze. wil
je echt real time meedoen dan zul je aan een A transponder moeten wat voor ons een beetje overkill is.

dus voor wie een AIS heeft vertel je praktijk ervaringen en hoeveel meerwaarde je er van hebt. want zoals wolf
het zegt heb je er eigenlijk geen klote aan als ik zie hey er komt zo een boot achter me terwijl die al op mijn
zwemplateau hangt.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Volgende

Terug naar Elektronica