Ik heb op mijn Westbas 29 Offshore een Raymarine P70Rs stuurautomaat met ACU-200, Evolution EV-1 en M81105 roerstand aangever. Het systeem werkte eerst foutloos tot hij een foutmelding gaf "driver niet aangesloten/gevonden'. Niet alleen heb ik zelf (met weinig tot geen verstand van zo'n systeem), maar ook heeft de jachtwerf er onderzoek aan gedaan. Er is een andere P70Rs geprobeerd en de ACU en EV-1 zijn nagekeken. Die lijken goed te werken en zijn qua firmware up-to-date. In de P70 kan het aandrijvingstype 'hydraulische pomp' niet worden gekozen, terwijl dit volgens de werf het in te stellen type zou moeten zijn.
De werf denkt dat de roerstand aangever defect is. Alleen zo'n ding kost ruim over de € 300, dus zo ff aanschaffen om te proberen is geen optie. Ik heb hem losgekoppeld en doorgemeten. Volgens wat ik erover op internet vind, zou ik het volgende moeten meten:
tussen rood/groen: altijd 5 kOhm
tussen blauw/groen roer bakboord: 1,6 K ohm +/- 10%
tussen blauw/groen roer middenstand: 2,48 K ohm
tussen blauw/groen roer stuurboord: 3,3 K ohm +/- 10%
(de delta's tussen middenstand en bakboor/stuurboord moeten gelijke waardes hebben)
Ik meet echter:
tussen rood/groen: altijd 5,23 K ohm
tussen blauw/groen roer bakboord: 3,23 K ohm
tussen blauw/groen roer middenstand: 2,78 K ohm
tussen blauw/groen roer stuurboord: 2,39 K ohm
de delta's zijn resp 0,45 en 0,39 K ohm. Op zich zou dit een meetfout kunnen zijn, omdat het stuurwiel enige speling heeft op het roer (slecht omschreven maar hopelijk is duidelijk wat ik bedoel).
Mijn vraag is echter of de waardes die ik meet inderdaad aanleiding voor een foutmelding kunnen zijn. Ze wijken meer dan de tolerantie af van wat het zou moeten zijn.
Heeft iemand hier kijk op?