Opweg naar Mölle

Re: Nieuwe plannen.

Berichtdoor JerryR » 28 Dec 2014, 19:10

Mee eens leuk laat maar zien!
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Nieuwe plannen.

Berichtdoor elrenegado » 29 Dec 2014, 10:58

pascall schreef:Het heeft even geduurd, maar als er genoeg belangstelling voor is, wil ik onze vakantie ervaring delen en hier een verslagje plaatsen op het forum.

Graag !!!
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Opweg naar Mölle

Berichtdoor pascall » 29 Dec 2014, 19:02

Nu, laat ik van wal steken.

We verlaten de Jachthaven bij Dinteloord en gaan via de volkraksluizen, het Hollandsdiep, Kil, en de Noord naar de Lek, waar we in de mooie jachthaven van Streefkerk blijven liggen.
De eerste dag begint al met mooi weer, en de vooruitzichten zien er ook niet slecht uit!

De volgende dag word de motor op tijd gestart, het is halfvier en dat is voor mij meer regelmaat dan uitzondering. Mijn wederhelft slaapt dan nog wat uurtjes door, alleen onze poes Mientje is ook al van de partij. Heerlijk, die absolute rust in de vroege ochtend, blad stil met mistfarde over het water.
Over de Lek, via het Amsterdam-Rijnkanaal gaan we het richting Stavoren. De wind trekt in de middag aan tot noordwest vijf en moeten drie slagen maken om relatief rustig Stavoren binnen te lopen. Om zeven uur meren we af aan een graskantje in de jachthaven van Stavoren.

Afbeelding
De Lek.

De volgende dag gaat het gas er weer vroeg op en varen we door tot Groningen.

Een dag later, vervolgen we onze reis, richting Delfzijl, maar bij de eerste de beste brug waar we niet onderdoor kunnen blijkt het hele kanaal in storing te liggen, al snel stroomt het vol met binnenvaartschepen en is het commentaar niet uit de lucht, drie uur later vervolgen wij onze weg en schutten door de sluizen van Delfzijl naar buiten. Ons plan om naar het derde Duitse wadden eiland Norderny te varen valt in het water wand we hebben nu tij tegen en komen niet meer over het wantij. We verleggen onze koers richting Emden de Ems op, schutten vlot door de zeesluis (dat kan dus ook wel enkele uren duren) en varen door over het Ems-Jadekanaal tot het mooie en gezellige stadje Aurich. Hier betaal je pas de tweede nacht havengeld, en de voorzieningen zijn uitstekend! De Duitsers beginnen het spelletje door te krijgen, er word de laatste jaren voor een vermogen geïnvesteerd in de Duitse waterwegen, het Ems –Jadekanaal is dan ook een echte aanrader. Alleen de zeesluis in Emde is door de soms zeer lange wachttijden een struikelblok, maar ook daar word druk aan gewerkt, de oude zeesluis word gerenoveerd zodat deze als jachtsluis dienst kan doen. Een mooie en vooral duidelijke en informatieve vaarkaart is gratis te verkrijgen van diverse vaarwegen in noord Duitsland!

Afbeelding
Emde.

Afbeelding
De sluis terhoogte van Aurich.

Word vervolgd.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 30 Dec 2014, 06:18

De volgende morgen gaan we met de eerste brugbediening door de brug en dat is om acht uur. We varen door een afwisselend licht glooiend landschap en passeren tal van bruggen en enkele sluizen die allemaal zeer snel bediend worden.

Ik moet even nog wat toelichten, wij proberen als het even kan, altijd over zee onze bestemming te bereiken als we naar het noorden reizen. Als de weersomstandigheden het hadden toegelaten waren we bij Stellendam naar buiten geschut. Dus wanneer het weer het toelaat grijpen we de eerste en beste kans om over zee onze reis voort te zetten. De volgende mogelijkheid was bij Kornwerderzand het wad op en buiten om de Waddeneilanden of onderlangs door te varen. Uiteindelijk zagen wij onze kans bij Delfzijl, maar dat lukte niet zoals U heeft kunnen lezen, Nu zijn de pijlen gericht op Wilhelmshaven, daar hebben wij de keuze om over het wad naar Bremerhaven, of over zee, door de Duitse bocht naar Cuxhaven te varen. In afstand maakt het allemaal niet zoveel uit, ik denk zelfs dat het over zee nog langer is, maar in tijd scheelt het enorm, je kan gebruikmaken van de stroom, geen bruggen of sluizen wat oponthoud geeft, constante snelheid, geen spertijden, en wij vinden het heerlijk om over die wijde watervlakte te zwalken. Piloot aan, en als de omstandigheden het toelaten, heerlijk genieten aan dek met een goed boek, of wat klussen.

Afbeelding
Het Ems-Jadekanaal.

Word vervolgd.

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 31 Dec 2014, 06:22, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 30 Dec 2014, 10:16

pascall schreef: Een mooie en vooral duidelijke en informatieve vaarkaart is gratis te verkrijgen van diverse vaarwegen in noord Duitsland!

Je bedoelt deze waarschijnlijk. Ik kreeg hem vorig jaar bij sluis De Punt, en ben zeker van plan om dat stukje Duitsland in het komende jaar te gaan verkennen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2014, 04:55

Hoi Jack,

Ik weet niet of het, het zelfde kaartje is, want ik krijg je linkje niet geladen, maar ik bedoel deze;

Afbeelding

Deze is overigens ook in een Nederlandse versie verkrijgbaar.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2014, 06:19

We pakken de draad weer op, om acht uur vertrokken uit Aurich op het Ems-Jadekanaal.

Afbeelding
Ems-Jadekanaal.
WE zijn met nog een Nederlandstel uit Aurich vertrokken, en tegen de middag varen we uiteindelijk met 5 scheepjes in konvooivaart naar Wilhelmshaven waar we om drie uur door de een na laatste sluis varen. Na het passeren van deze sluis bevind je zich in het haven gebied wat ruim van opzet is. De eerste havenkom is gereserveerd voor de diverse jachtclubs die hier een plaatsje hebben gekregen. Na de prachtige oude verkeersbrug over de haven, kom je in de industrie haven, hier bevind zich ook het schitterende scheepvaart musea wat op loopafstand van de jachthavens ligt. Wilhelmshaven is bekent van de marinewerven die voor en tijdens de tweede wereldoorlog de kapitale Duitse oorlogsschepen bouwde, zoals, de Tirpits, Scharnhorst en de legendarische Bismarck. De circa 35cm dikke pantserplaten van de Tirpits zijn nog steeds te bewonderen in het daar zijnde scheepvaartmusea. Een vreemd gevoel bekruipt mij, als we van nu af een grootgedeelte van de weg afleggen die ook de Bismarck maakte, toen deze uitbrak naar Noorwegen waar zij even later in het tragische gevecht kwam met het Engelse slagschip Hood. Maar goed, genoeg over deze dramatische tijd. Het is 3uur in de middag, er staat niet veel wind, heel af en toe wel een bui met windstoten, maar voor het grootse deel mooi weer.
We houden scheepsberaad, raadplegen het internet, zou dit voor ons ook de doorbraak naar openwater betekenen? We besluiten door te varen naar Cuxhaven, volgens mijn berekening, en ik moet zeggen dat ik daar aardig mee overweg kan, hebben we mee stroom de jade af, en krijgen we precies waar we de Jade verlaten en richting de Elbe varen de kentering van het tij mee, en spoelen zo met de vloed mee naar Cuxhaven, daar zouden wij rond 23uur aankomen. We varen door het havengebied naar de enorme zeesluis waar we samen met een Nederlands baggerschip in de sluis liggen. De mast gaat overeind, alles word zeevast gezet. De enorme sluisdeur gaat open en we kiezen het ruime sop! het is 15.45 uur. We roepen over de marifoon zee verkeerspost Jade trafic (VHF 20) aan voor actuele informatie, de wind is NNO 3, golfhoogte een halve meter ,het eerste stukje kan dus wat knobbelig zijn, wind tegen stroom in! Het is circa twee uur later dat we het laatste Duitse Waddeneiland passeren en hier is het, zoals verwacht, iets of wat ruw, af en toe steekt zij haar boeg er diep in maar we lopen nog altijd 17 kilometer per uur. Hier pakken we de vloed op, en gaan nu weer mee stroom richting de Elbe, tegen Cuxhaven lopen we zelfs 20 kilometer per uur, 7 kilometer per uur mee stroom! Rond een uur of 9 valt de wind volledig weg, en beleven een van die momenten die je, je gehele leven niet vergeet;

Afbeelding

Afbeelding
Duitse bocht.

Afbeelding

Om stipt 23uur meren we af in de jachthaven van Cuxhaven, wat een schitterende, afwisselende dag, zo vaar je tussen de koeien en een moment later op zee!

Word vervolgd.

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2014, 07:10

Beste mensen, om jullie het net zo te laten ervaren zoals wij het hebben ervaren, heb ik een filmje geplaatst van het bijzondere moment door de toch, beruchte Duitse bocht!
De muziek speelde daadwerkelijk op dat moment!

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 4bxih7XIhY
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 31 Dec 2014, 08:09

pascall schreef:Hoi Jack,

Ik weet niet of het, het zelfde kaartje is, want ik krijg je linkje niet geladen, maar ik bedoel deze;

Afbeelding

Deze is overigens ook in een Nederlandse versie verkrijgbaar.

Mvg,

Pascal.

Dat is 'm, maar dan in het Nederlands.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor ErikH » 31 Dec 2014, 12:55

Mooi verslag, ga zo door!

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring