vooral het waalse gedeelte is een pracht om te varen behulpzame gasten de vlamingen schort het soms wel eens aan .
eens hadden we geen vignet tja bijna overal vriendelijk vig net ach jammer tot de een na laatste sluis en toen de klos de enne man zij ach vaar maar door de andere neeee eerst kopen dan pas verder .
in vroeger tijden als je ternaaien uitkwam en naar antwerpen moest moest je bij de eerste sluis uiteraard betalen een van die keren was net het betalen met giro en dergelijke net ingegaan onze kosten toen 16 frankjes niets dus nooit afgeschreven later nog een keer in belgie 2/3 keer dat zo gehad zelfs de boete van het varen zonder de vaar vlag (bij ons was dat toen de sleepvlag )die je voorop op het geusje moest hebben ,nooit gekregen ,ik vond het maar raar altijd een vaarvlag of je niet kon zien dat je daar vaart maar ja toen had je wel meer vreemde dingen in dat land van lambiek
en oja al die jaren dat ik nu met mijn jachtje door die landen vaar hebben ze nog nooit naar papieren gevraagd een keer om een vaarbewijs maar toen ze daar bij ook de patent en het binnenvaart diploma zagen zijn ze vriendelijk weggegaan en ik hoop dat het zo blijft maar ja aangezien er steeds meer bootjes gestolen worden vrees ik dat de controles uitgebreider zullen worden .