Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Re: Klein rondje Belgie haalbaar in 2 weken?

Berichtdoor kajoe » 22 Apr 2025, 13:12

vooral het waalse gedeelte is een pracht om te varen behulpzame gasten de vlamingen schort het soms wel eens aan .
eens hadden we geen vignet tja bijna overal vriendelijk vig net ach jammer tot de een na laatste sluis en toen de klos de enne man zij ach vaar maar door de andere neeee eerst kopen dan pas verder .
in vroeger tijden als je ternaaien uitkwam en naar antwerpen moest moest je bij de eerste sluis uiteraard betalen een van die keren was net het betalen met giro en dergelijke net ingegaan onze kosten toen 16 frankjes niets dus nooit afgeschreven later nog een keer in belgie 2/3 keer dat zo gehad zelfs de boete van het varen zonder de vaar vlag (bij ons was dat toen de sleepvlag )die je voorop op het geusje moest hebben ,nooit gekregen ,ik vond het maar raar altijd een vaarvlag of je niet kon zien dat je daar vaart maar ja toen had je wel meer vreemde dingen in dat land van lambiek
en oja al die jaren dat ik nu met mijn jachtje door die landen vaar hebben ze nog nooit naar papieren gevraagd een keer om een vaarbewijs maar toen ze daar bij ook de patent en het binnenvaart diploma zagen zijn ze vriendelijk weggegaan en ik hoop dat het zo blijft maar ja aangezien er steeds meer bootjes gestolen worden vrees ik dat de controles uitgebreider zullen worden .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Apr 2025, 15:03

Zal er vanaf hangen hoe lang je dagen zijn ?
Rondje Antwerpem, Herentals, Bocheld, Weert, zal makkelijk gaan !
Wordt het rondje Terneuzen, Gent, Peronnes, Strepy Thieu, Mons, Namur, Luik, Maasstricht, zal je iets meer je best moeten doen !
Als je ziet dat je het niet haalt, kan je altijd na Strepy, linksaf over Brussel terug .
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tonny » 22 Apr 2025, 16:03

Wolf1 schreef: ......... Wordt het rondje Terneuzen, Gent, Peronnes, Strepy Thieu, Mons, Namur, Luik, Maasstricht, zal je iets meer je best moeten doen !
Als je ziet dat je het niet haalt, kan je altijd na Strepy, linksaf over Brussel terug .
Gr. Wolf1

De volgorde is wel: Peronnes - Mons - Thieu - Strepy.

Maar houden jullie er wel even rekening mee dat er een brug is ingestort over het centrum kanaal ten noorden van La Louviere! Je kunt momenteel niet van Strepy naar Namur en ook niet naar Brussel. Volgend jaar Mei zal dat waarschijnlijk wel weer gaan maar, volgens de Waalse autoriteiten, de eerste 2,5 - 3 maanden zeker niet. Dus voordat mensen deze route binnenkort willen gaan varen toch even checken wanneer het kanaal weer vrij is anders kun je dezelfde weg weer terug.

Ook over de omleiding via het historische centrum kanaal (en de 4 oude scheepsliften) kom je er niet want dan kom je net voor de stremming weer op het centrum kanaal.

Gr. Tonny
Tonny

ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Berichtdoor aadbloem » 22 Apr 2025, 16:13

Wolf1 schreef:Zal er vanaf hangen hoe lang je dagen zijn ?
Wordt het rondje Terneuzen, Gent, Peronnes, Strepy Thieu, Mons, Namur, Luik, Maasstricht, zal je iets meer je best moeten doen !
Gr. Wolf1

Beste Wolf1
Klein foutje in je volgorde Na Peronnes komt eerst Mons dan pas Strepy Thieu, Namur. Maar dat is dus kennelijk dicht las ik hierboven. :o
Je enige keuze is om nu vanuit Terneuzen de Escaut te varen tot voorbij Valenciennes en dan Canal St Quintin of canal du Nord verder naar het zuiden.
Of een kort rondje vanuit Terneuzen naar Gent, Schelde, Antwerpen ;)
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Patrick55 » 22 Apr 2025, 17:41

Beste

Na 20 jaar varen in Vlaanderen en Walonië heb ik enkel aan de brug van Astene bij Deinze een klompje zien verschijnen. Dit is dan een van de weinige bedieningen door vrijwilligers. Voor de rest nog niet meegemaakt.
De sluis en brugbedieningen op afstand in het Gentse en delen van Oost-Vlaanderen lopen vlot als nooit tevoren. Tenzij er eentje is die bij rood-groen al de sluis in of uitvaart. Dan slaat alles tilt en kan men van de bedieningspost afkomen om de boel te resetten. Blijkbaar zijn er schippers die het verschil tussen rood-groen en groen niet kunnen, en nee, het zijn zeker niet altijd de Vlamingen.
Vriendelijkheid doet wonderen bij het aanvragen van een passage van een brug of sluis.In Wallonië enkele basisbegrippen van de franse termen kennen maakt een wereld van verschil.
Een vaarvignet is vlot aan bevragen via internet.Is dus ook geen reden meer om ergens aan de eerste sluis naar boven te moeten klimmen. Geen klever meer mop de boot te plakken.
Zonder AIS kom je Antwerpen niet door, wat de regelgeving in Nederland ook is. In groep wel als de eerste en laatste boot van het konvooi daarover beschikt.
Op de Dender en het kanaal Ath-Blathon helpt het als er een niet alcoholisch drankje aangeboden wordt als het echt warm is. Wordt daar altijd op prijs gesteld. Ze moeten daar wel nog echt aan de slag om de meeste bruggen van elke sluis met de hand open te draaien.
Het is dus echt niet zo dramatisch gesteld om te varen hier bij ons.
In het verleden was het anders, dat zal wel maar ze zijn hier ook best mee geëvolueerd.
Alle info over het varen en het verkrijgen van documenten is te verkrijgen op de site van Visuris.be
Hopende hiermee wat oubollige info te weerleggen.

mvg
Patrik
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor Devarendebloemist » 22 Apr 2025, 20:05

Oké bedankt voor de reacties.
Alleen dat vignet is mij niet helemaal duidelijk.
Ik wil dus met een zelfbouw pontonbootje van 5,5 meter op het traject Namen-Dinant 1 of 2 sluizen door en dan de volgende dag weer terug. Heb ik dan een vignet nodig?
Devarendebloemist

ligplaats: Stranthorst
info: Klein bootje

Berichtdoor Het Sluizenfront » 22 Apr 2025, 20:31

Het vignet heb je alleen nodig in Vlaanderen. De plaatsen die jij noemt liggen daar beide niet in. Dus geen vignet vereist. Maar hoe kom je daar? waarschijnlijk over Vlaams grondgebied en daar moet je wel een vignet hebben. Even een slag om de arm want er is wel een minimum lengte bij de vignetplicht. Daarom toch maar even bij Visuris kijken.
Btw, in Wallonie heb je wel een vaarvergunning nodig die je gratis krijgt uitgeschreven bij de eerste sluis in Wallonie die je passeert. Althans, zo hoort het maar de Walen zijn de beroerste niet. Van Ternaaien tot Givet en VV zonder vaarvergunning en ben er nergens om gevraagd.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Patrick55 » 22 Apr 2025, 20:47

Onderstaand is de tekst die ik bij Visuris vind ivm met de waterwegenvergunning.
Daar is geen sprake van de lengte van de boot. Was vroeger wel zo.

mvg
Patrick

VOOR WELKE VAARTUIGEN?
De waterwegenvergunning is van toepassing op gemotoriseerde vaartuigen die:

geschikt zijn voor het vervoer van personen en zonder een winstgevend doel na te streven (geen personenvervoer tegen vergoeding);
varen op of gemeerd zijn op een al dan niet vergunde of geconcessioneerde ligplaats op de bevaarbare waterwegen van het Vlaamse Gewest.
U heeft geen waterwegenvergunning nodig op het kanaal van Gent-Terneuzen vanaf de Meulestedebrug (de brug niet inbegrepen) tot de Belgisch Nederlandse grens in Zelzate, het Kanaal Brugge-Zeebrugge, de Gemeenschappelijke Maas, de Beneden-Zeeschelde, de Schelde-Rijnverbinding, de Zuid-Willemsvaart, in de Stadshaven Antwerpen en in de kustjachthavens of op waterwegen die onderhevig zijn aan het getij (de Boven-Zeeschelde, de Boven-Dijle, Dijle-afleiding, de Beneden Dijle, de Beneden-Zeeschelde, de Zenne, het Zuidelijk vak van de Ringvaart, de Rupel, de Grote-Nete, de Kleine-Nete, Nete-aflijding en de Beneden Durme).

Let op:

Ook stilliggers moeten steeds over een geldende waterwegenvergunning beschikken.
Informatie over de waterwegenvergunning voor woonvaartuigen kan je terugvinden op www.vlaamsewaterweg.be/woonboten.
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor Devarendebloemist » 22 Apr 2025, 21:18

Mijn pontonbootje gaat over de weg daarheen en wordt daar ter water gelaten en blijft daar liggen aan een steigertje wat sinds kort mijn eigendom is. Dus ik vaar er uitsluitend in Wallonië mee.
Devarendebloemist

Berichtdoor Devarendebloemist » 31 Aug 2025, 13:59

Inmiddels heb ik een fantastische zomer op de Maas gehad en ben ik een paar keer de sluis doorgegaan, gaat prima.
Het enigste wat ik nog niet snap zijn de openingstijden.
Als ik Google kom ik op een pdf bestand waarin staat zomers tot 19.30 open. Maar ik heb toch wel her idee dat het rond 18.00 wel klaar is.
Wat dat betreft vind ik een brug wel duidelijker met dubbel rood.
Devarendebloemist

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring