Vraag over vaarplan richting Volendam

Vraag over vaarplan richting Volendam

Berichtdoor MrLob » 04 Jun 2026, 09:23

Goedemorgen, ik ben nieuw hier maar ik dit lijkt me de beste plek om mijn vraag te stellen.

7 Augustus gaan we met 4 volwassenen op vrijdag avond (19:00) naar een concert in Volendam.
Het leek ons leuk om er een weekendje varen van te maken. We hebben daarom een leuke Motorkruiser (9m) gehuurd en zijn van plan om er een gezellig weekend van te maken.

Startpunt, Nieuwe-Niedorp. Vrijdag 7 Aug rond 09:00.
Havenbestemming vrijdag, Marina haven Volendam, 17:00h
Havenbestemming zaterdag, Muiden? (of andere leuke plekjes, tips zijn welkom!)
Zondag varen we weer terug naar nieuwe dorp, 19:00

Nu is mijn meest prangende vraag: Is het haalbaar om op vrijdag op tijd in Volendam te zijn vanuit Nieuwe Niedorp en welke route is te adviseren?
Ik ben niet echt bekend in het gebied en ik vind het lastig om de reistijd vanuit de apps in te schatten tov de sluis/brugtijden etc.
Varen richting noordzeekanaal en dan via Amsterdam over het markermeer naar Volendam lijkt me het mooist.
Maar de reistijd via waterkaarten is 11 uur (?). Zou een andere route beter zijn?

Alle andere tips zijn ook meer dan welkom en alvast enorm bedankt voor jullie advies.
Gr Daan
MrLob

ligplaats:
info:

Re: Vraag over vaarplan richting Volendam

Berichtdoor Sapper_Morton » 04 Jun 2026, 09:31

Goede vraag, mijn nog maar zeer beperkte ervaring is dat een route makkelijk
uren langer kan duren door wachttijden bij bruggen en sluizen. Mijn tip, vertrek
een dag eerder, dan heb je nog de 7 augustus om eventuele vertraging in te lopen.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor MrLob » 04 Jun 2026, 09:40

Sapper_Morton schreef:Goede vraag, mijn nog maar zeer beperkte ervaring is dat een route makkelijk
uren langer kan duren door wachttijden bij bruggen en sluizen. Mijn tip, vertrek
een dag eerder, dan heb je nog de 7 augustus om eventuele vertraging in te lopen.

Sapper bedankt voor je reactie. Dat was ook mijn oplossing voor dit vraagstuk. Probleem is alleen dat we ivm werk niet een dag eerder kunnen vertrekken :(
MrLob

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 04 Jun 2026, 10:23

Om heen en terug te komen heb je 2x1/2 dag nodig, dus om bij het concert aan wezig te zijn en aan je nachtrust en aan de voorgenomen gezelligheid te komen zou ik een snipperdag nemen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 04 Jun 2026, 12:04

Je hoeft niet perse over Amsterdam. Je kunt via Purmerend naar Edam. Dan is Volendam om de hoek. Edam is vanaf Nieuwe Niedorp ruim 5 uur varen, de wachttijd voor bruggen komt daar nog wel bij.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor MrLob » 05 Jun 2026, 08:07

Pieterse schreef:Je hoeft niet perse over Amsterdam. Je kunt via Purmerend naar Edam. Dan is Volendam om de hoek. Edam is vanaf Nieuwe Niedorp ruim 5 uur varen, de wachttijd voor bruggen komt daar nog wel bij.

Bedankt allemaal voor jullie antwoord.1 iemand kan geen vrij krijgen op Donderdag dus we kunnen helaas niet eerder vertrekken dan Vrijdag ochtend.
We zullen inderdaad deze route via Purmerend aanhouden en hopen dat we op tijd in Volendam zijn. Het is iets minder relaxed maar het is niet anders.
MrLob

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 05 Jun 2026, 09:57

Wellicht ten overvloede, je kan in de waterkaarten app per brug / sluis zien wat de bedieningstijden zijn.

Het is nu wel zo qua seizoen dat de meeste sluizen en bruggen nu bemand zijn en niet op afroep werken
maar maak vooraf op papier een tijdlijn met daarbij van elke sluis, en brug waar je niet onderdoor kan,
een lijst met telefoonnummers en bel deze ruim van te voren. Ik belde ze, indien nodig, uiterlijk 2 uur
van te voren. Scheelt iig wat verrassingen maar hou er rekening mee dat je die toch krijgt.

Ps, vergeet niet de bootgegevens in de waterkaarten app in te voeren, dan zie je gelijk onder welke bruggen
je niet zomaar onderdoor kan.

Is vroeger vertrekken een optie?

Maar wat er ook gebeurt, geniet er van.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Terug naar Reiservaring