AIS en bootgegevens

AIS en bootgegevens

Berichtdoor Patrick55 » 06 Jun 2026, 20:22

Dag allen.

Nog enkele dagen en onze wekenlange eerste jaarlijkse vaartocht zit er op.
En toch, vandaag nog maar eens.
In een smalle bocht op het canal St. Quintin met veel waterplanten een tegenligger maar gelukkig eentje met AIS. Vlug even oproepen om te overleggen. Vergeet het maar. Geen roepnaam of andere gegevens. Blijkt het een veertien meter die geen rekening houdt met tegenliggers. Wat is het toch met de zovele anonieme boten op deze manier. Wat valt er te verbergen, zo vervalt in mijn ogen toch een belangrijk voordeel. Communiceren als het nuttig is.
Ik begrijp het niet altijd.

Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: AIS en bootgegevens

Berichtdoor Sapper_Morton » 07 Jun 2026, 14:00

Vraag, hoe bekijk je de AIS gegevens? Het is mij opgevallen dat in de waterkaarten app de AIS optie
via internet vaak de schepen als anoniem of onbekend laat zien. Om die reden heb ik een AIS
ontvanger gekocht die samenwerkt met de waterkaarten app en dan moet er wel meer te zien zijn.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor Patrick55 » 07 Jun 2026, 15:08

Dag.

Wij hebben een EM track B953 5w AIS transponder + splitter en A32 wifi NMEA2000 converter. Met extra wifi antenne op het dak.
Dit in combinatie met een IPad met cellulair. Op deze trip in het midden van nergens in Frankrijk zelden op 5G moeten gaan.
Het valt op dat het vooral van jachten is dat er geen gegevens doorkomen.
Eén volgende keer kijk ik eens op de site van Visuris of ik daar meer info krijg te zien.

Groeten
Patrick
Patrick55

Berichtdoor Sapper_Morton » 07 Jun 2026, 15:33

Nou het zal zo 123 niet aan jouw apparatuur liggen, mooi spul. Gokje, wellicht dat de pleziervaart
die een transponder kopen en installeren een paar stappen vergeten. Geen idee of het mogelijk is
om een transponder te kopen en te gebruiken zonder er de noodzakelijke gegevens in te zetten.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Berichtdoor henkvd » 07 Jun 2026, 16:10

Zolang er een mmsi nummer instaat, zal de AIS dit uitzenden, als er verder geen gegevens ingevoerd
zijn maakt helaas niets uit en dan krijg je dit.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2026, 17:53

Nerderlandse binnenvaart wordt dit bij "binnevaart certificaat" gecontroleerd, en door de collega's
Plezier vaart valt onder "Hiswa"regels, moet het doen met een CE keuring, en als je geen gedonder met je verzekering wilt krijgen, nog een gaskeuring !
Hoe het in het buitenland allemaal geregeld is weet ik niet, je zou verwachten in EU verband gelijk, maar dat zal wel niet.
Wel weer zo'n reden dat de pleziervaart door de beroepsvaart niet serieus genomen wordt.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 09 Jun 2026, 08:00

soms vraag ik mij wel eens af hoe wij de jaren zijn door gekomen met al die frutseltjes die men blijkbar nodig heeft .
blijkbaar omdat het leuk is en het kan maar niet omdat het moet .
of zeg ik weer iets verkeerds ?.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Patrick55 » 09 Jun 2026, 09:28

Dag Kajou.
Frutseltjes zijn het niet.
Als je door Antwerpen wil heb je geen keus.
Nu onderweg op De Schelde nr Gent. Bij het starten deze ochtend gezien dat er een 110m aankwam. De volgende was een 85m. De keuze was snel gemaakt hoor.nu nog drie sluizen te gaan met alle ruimte samen met de 85m. Zonder was het ook wel gelukt hoor maar het gemak dient de mens.

Patrick
Patrick55

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jun 2026, 14:08

Patrick55 schreef:Nu onderweg op De Schelde nr Gent. .nu nog drie sluizen te gaan
Patrick

Patrick, snap het niet helemaal, neem aan dat je in Antwerpen door de Kattedijksluis de Schelde op bent gekomen, dan zit je op tij en dus niks geen sluizen tot Merebeke (Gent) daarna krijg je de boven schelde met diverse sluizen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 09 Jun 2026, 14:36

kajoe schreef:soms vraag ik mij wel eens af hoe wij de jaren zijn door gekomen met al die frutseltjes die men blijkbar nodig heeft .
blijkbaar omdat het leuk is en het kan maar niet omdat het moet .
of zeg ik weer iets verkeerds ?.

Nee hoor, je zegt niks verkeerds. Over dit onderwerp, de vooruitgang of de komst van frutseltjes :) , zijn legio boeken geschreven.
Hele volksstammen houden zich er mee bezig. Ik heb regelmatig dit soort gesprekken met een vriend van mij die helemaal wars is
van de opkomst van de elektronica in alles. De een omarmt het en de ander verafschuwt het, is van alle tijd.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

Sole Mini 29 V0

Volgende

Terug naar Reiservaring