Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor quichot » 04 Dec 2022, 10:28

Het Sluizenfront schreef:Als ik je goed begrijp zeg je: stel jij komt opvarend voor de reeds dichte sluis terwijl die bezig is met opschutten. Je meldt je en terwijl er nog wordt opgeschut worden de lichten aan jou kant al rood groen gezet.

De sluizen waar ik op doelde hebben drie kolken. De eerst beschikbare kolk gaat op roodgroen als die jouw kant opkomt. Ik vind dat wel duidelijk. Maar ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet of die leeg terugkwamen.

Op de Seine heb ik het wel gekker meegemaakt. Ook roodgroen. Deuren gaan aan mijn kant open, en het rode licht dooft. Ik naar binnen. Op dat moment kwam er een spits uitvaren. Op zich geen probleem, die kolken zijn 18 meter breed, maar de sluiswacht vond het nodig mij te vragen of ik niet wist wat rood licht betekende.
Nu spreek ik een aardig mondje Frans, dus ik vroeg hem 'vriendelijk' :evil: te checken welk licht hij had aangezet. Dat sprong toen ineens alsnog op rood, zodat hij toch nog 'gelijk' had. Een excuusje kon er niet af.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Het Sluizenfront » 04 Dec 2022, 13:24

quichot schreef:De sluizen waar ik op doelde hebben drie kolken. De eerst beschikbare kolk gaat op roodgroen als die jouw kant opkomt. Ik vind dat wel duidelijk. Maar ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet of die leeg terugkwamen.

Maar dat is nu juist de essentie van rood-groen. Als er aan jouw kant nog eerst schepen de sluis uit moeten varen wordt het rood-groen niet gebruikt. Sterker nog, als aan de buitenzijde rood-groen wordt gegeven kan aan de binnenzijde geen groen uitvaartsein meer worden getoond. Zo is het bij moderne sluizen ingericht. Hufterproof zeg maar.
Wat jij meemaakte op de Seine zou hier lang geleden ook hebben gekund. Toen ik in 1980 op mijn eerste sluis kwam te werken (Panheel) konden daar doodleuk alle seinen aan beide zijde in en uit de kolk gelijktijdig op groen worden geschakeld. Beveiliging stond toen nog ergens in een donker hoekje, heel klein geschreven ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor kajoe » 04 Dec 2022, 13:28

ik heb de laatste jaren op een keersluis gezeten 2 kolken 260 maal 16 m doorvaart brede maar per kolk konden we makkelijk 4 keer 110 x 11.45 kwijt hier was het mogelijk om op bv kolk 1 aan twee kanten te gelijk groen of rood en alles er tussen te geven rot situatie als je niet goed oplette dit met openstaande deuren als je aan het schutten was bij zware storm moest alles met de hand bediend worden dus ook de scheepvaart seinen bij invaart zelf rood r/g ,groen ook bij uitvaart en moest niet vergeten de uitvaart lichten op rood of groen of rood/groen te zetten dit bijzonder in de nacht dus ook op de invaart kant kon je de deuren dicht hebben en toch groen er op hebben staan levens gevaarlijk
gelukkig als je de deuren dicht deed gingen de seinen wel op rood/groen maar niet op rood moest je zelf doen .dit alleen bij een openstaande sluis bij de deuren waar je de bediening ruimte kon bereiken .

pas een paar jaar voor ik met pensioen ging werd de zaak omgebouwd naar zeer modern en flatscreen bedieningen en toen kon niets meer je kon vrijwel geen fouten meer maken maar ja dat leverde weer probleempjes op veel storingen en kon je niets meer dan wachten op een monteur .
voorheen kon je alle releas met stokjes omzeilen als het niet werkte of even zekeringen wisselen .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Het Sluizenfront » 04 Dec 2022, 14:41

kajoe schreef:....toen kon niets meer je kon vrijwel geen fouten meer maken maar ja dat leverde weer probleempjes op veel storingen en kon je niets meer dan wachten op een monteur .
voorheen kon je alle releas met stokjes omzeilen als het niet werkte of even zekeringen wisselen .

Heel herkenbaar ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Frenzel » 05 Dec 2022, 20:19

Boekanier schreef:Hoe is het gegaan Frenzel? Veilig aangekomen op de plaats van bestemming? En hoe ben je gevaren?

De reis is voorspoedig gegaan, zaterdag ‘solo’ gevaren van Dordrecht naar Lith via Dordtsche Kil - Amer en vervolgens de Maas op. ‘s Avonds kwam mijn vriendin aan boord en zijn we zondag gevaren tot het Leukermeer.
Maandag van het Leukermeer tot aan Roermond gevaren en daar kwamen we om 13.30 uur aan. Dus al met al in 19,5 uur terug gevaren met 5 sluizen (gemiddeld 10 km/h) .
Geen of nauwelijks wachten bij de sluis en gewoon mee schutten met de beroepsvaart.
Frenzel
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 25 Sep 2022, 17:49
ligplaats: Roermond
info: Tukkervlet 11.80 GSOK

Vorige

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten