Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Frenzel » 23 Nov 2022, 23:20

Hallo, zaterdag start mijn terug reis, ik ga onze boot ophalen in Dordrecht en vaar via het Dordtsche Kil - Hollands Diep - Amer - Bergsche Maas en dan de Maas terug en wil op twee plaatsen overnachten.
Weet iemand hoe het er voor staat in de jachthavens mbt passanten omdat het seizoen al een tijdje ten einde is voor dit jaar :roll:
Temperatuur is geen probleem, lekker de kachel aan, muziekje erbij en varen maar.

Dag 1 planning tot aan Lith (afhankelijk van de stroming)
Dag 2 planning van Lith tot Gennep of Well (afhankelijk van de eerste dag en de stroming)
Dag 3 planning van Gennep of Well tot thuishaven in Roermond.

Eventuele tips zijn zeker welkom.
Frenzel
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 25 Sep 2022, 17:49
ligplaats: Roermond
info: Tukkervlet 11.80 GSOK

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Wolf1 » 24 Nov 2022, 01:48

Waarom niet, Amer, Amertak, Oosterhout, Tilburg, enz, enz.
Zat plaatsen om gratis te overnachten en een stuk korter en geen stroom tegen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor stefan » 24 Nov 2022, 09:18

Op de terugweg uit Zeeland neem ik over het algemeen de route die wolf aangeeft via wilhelminakanaal maar vaker nog via de Zuid-Willemsvaart, dat vaart nog net sneller. Minder bruggen daar die open moeten.
Zijn wel wat stemmingen nu af en toe dus kijk even op teletekst pag 721.

Op dit moment nog weinig stroming op de Maas hoor, afvoer ST Pieter is 118 kuub, rond maasbracht Max 0,5 km/u stroom. Maar goed, scheelt toch. Vandaar dat ik alleen op de heenweg vanuit het zuiden soms de Maas neem ipv een kanaal.
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor aadbloem » 24 Nov 2022, 11:14

Alternatief is bijvoorbeeld toch gewoon de Maas zoals je plan is en je kan dan vrij overnachten in Heusden in het oude haventje. Tenminste ik heb daar buiten het seizoen nooit een havenmeester gezien. Vervolgens net voorbij Den Bosch de Zuid Willemsvaart in (via de omleiding voorbij Den Bosch) Inplaats van Heusden gratis overnachten bij den Dungelse Brug. Vervolgens overnachten in Aarle Rixtel de vrije passantenhaven. Daar staat wel een bord dat de ligplaats alleen geopend is tussen mei en okt ofzoiets maar het is een vrij kantje, gewoon overnachten, niet druk om maken. De volgende dag door naar Roermond via Zuid Willemsvaart en kanaal Wessem Nederweert kom je iets onder Roermond uit. Vanuit Dordrecht is er ook nog een alternatief, via de Beneden Merwede naar Gorkum en dan Andelse Maas naar Heusden.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 24 Nov 2022, 13:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor quichot » 24 Nov 2022, 12:09

stefan schreef: dat vaart nog net sneller. Minder bruggen daar die open moeten.

Centrale bediening volgt je de hele route, als je bij eerste melding je bestemming doorgeeft. Ik heb daarna tussentijds nooit meer om bediening hoeven vragen. Net als je de marifoonhoorn wil pakken zie je het licht op rood/groen springen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor stefan » 24 Nov 2022, 13:15

ja dat klopt wel, met die centrale bediening haal ik het ook wel eens in 1 dag van Panheel naar sluis Empel! zeker wanneer er weinig binnenvaart in het kanaal zit gaat het snel en hoef je je niet steeds te melden idd.
Laatste 2 jaar met die droogte was het wel anders, gelukkig toen heen en weer samen met een binnenvaarder het kanaal gedaan. Pleziervaart alleen kon soms lang wachten op een schutting...
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Frenzel » 24 Nov 2022, 17:05

Bedankt voor jullie reacties, het gaat me niet om ergens gratis te kunnen liggen. Maar meer om een mooier uitzicht ook al duurt het iets langer. We hebben er in ieder geval drie dagen voor uitgetrokken.
Nu in deze tijd van het jaar 's avonds graag in een haven waar we stroom hebben omdat er nu niet veel zal worden bij geladen door de zonnepanelen.
Op de eerste reis met de 'nieuwe' boot is het toch even aftasten hoe alles werkt en goed blijft.

Via het kanaal ca. 15 sluizen, dat betekent ook ongeveer 15x 0,5 uur verlies qua tijd in en om de sluis/bruggen.

Kruissnelheid ca. 12 km/h en een stroom tegen van -0,5 a 1 km/h dan zou het goed te doen moeten zijn momenteel en zal er uiteindelijk niet veel tijdverlies zijn, ook al is de afstand ca. 45 km meer.
Op de maas heb ik maar 5 sluizen.
Frenzel
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 25 Sep 2022, 17:49
ligplaats: Roermond
info: Tukkervlet 11.80 GSOK

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Metje 2 » 24 Nov 2022, 21:35

Goede reis, ik voorzie geen problemen met dat schip
Die Daf 575 blijft wel doorgaan, accus zijn nieuw en nieuwe dagpanelen op het dak.
Komt goed!!
Metje 2
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 17 Nov 2022, 22:25
ligplaats: Burgerveen
info: Tukkervlet 950 GSAK

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor redmiller » 24 Nov 2022, 22:18

Frenzel schreef:Bedankt voor jullie reacties, het gaat me niet om ergens gratis te kunnen liggen. Maar meer om een mooier uitzicht ook al duurt het iets langer. We hebben er in ieder geval drie dagen voor uitgetrokken.
Nu in deze tijd van het jaar 's avonds graag in een haven waar we stroom hebben omdat er nu niet veel zal worden bij geladen door de zonnepanelen.
Op de eerste reis met de 'nieuwe' boot is het toch even aftasten hoe alles werkt en goed blijft.

Via het kanaal ca. 15 sluizen, dat betekent ook ongeveer 15x 0,5 uur verlies qua tijd in en om de sluis/bruggen.

Kruissnelheid ca. 12 km/h en een stroom tegen van -0,5 a 1 km/h dan zou het goed te doen moeten zijn momenteel en zal er uiteindelijk niet veel tijdverlies zijn, ook al is de afstand ca. 45 km meer.
Op de maas heb ik maar 5 sluizen.


Als je uitzicht wilt, dan zou ik maar niet over de Maas varen, dan kijk je de hele tijd tegen de dijk aan. Weinig moois hoor. Of je moet een stuurhut op een in hoogte verstelbare kolom hebben?
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Kwokko » 24 Nov 2022, 22:27

Frenzel schreef:Via het kanaal ca. 15 sluizen, dat betekent ook ongeveer 15x 0,5 uur verlies qua tijd in en om de sluis/bruggen.
Kruissnelheid ca. 12 km/h en een stroom tegen van -0,5 a 1 km/h dan zou het goed te doen moeten zijn momenteel en zal er uiteindelijk niet veel tijdverlies zijn, ook al is de afstand ca. 45 km meer.
Op de maas heb ik maar 5 sluizen.

Je moet even de app Vaarkaart Nederland op je device zetten.
https://www.vaarkaartnederland.nl/
Review Vaarkaart Nederland.
https://www.wvalphen.nl/vaarkaart-nederland-uitgebreid
De betaalde versie ( kost iets van 8 euro voor een heel jaar ) heeft sowieso een routeplanner.
Of deze in de gratis versie zit , weet ik niet.
Deze schotelt je na dat je punten op de kaart hebt gezet , 2 routes voor.
Eentje gaat via ,wat Wolf1 geschreven heeft , en de andere gaat via Den Bosch en dan Zuid willems vaart.

Geen 15 maar 13 sluizen, die denk ik allemaal te nemen zijn zonder te wachten.
Dat moet je op de Maas nog maar zien , want daar gaat beroepsvaart voor pleziervaart.
Als ze daar de kolk vol krijgen met beroepsvaart,blijf jij liggen ,totdat er plaats is.

En het vaart vooral met een boot , die je niet kent, een stuk aangenamer via kleine kanaaltjes.
Kom je nog eens bij Bavaria langs.
En je opmerking , ik wil een leuk uitzicht hebben.
Op de Maas?
Iemand die iets wil zien ,neemt de kleine vaarten ,en niet eentje waar hij of zij steeds op moet letten omdat er veel beroepsvaart is.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten