quichot schreef:Toch snap ik dit niet helemaal. Als ik me in België meld bij bijvoorbeeld sluis Wijnechem, of zo'n andere reus in het Albertkanaal, dan geven meteen ze rood/groen bij de kolk waar ze me indelen, terwijl daar dus nog geschut wordt.
Ik vind dat logisch, en vooral heel duidelijk. Want als de deuren aan mijn kant opengaan mag ik niet invaren zolang het rood/groen is, maar ik weet al wel dat dit aanstond het geval zal zijn. Dus start ik het petroleumstel vast en kruip ik vast een beetje naar voren, zodat er geen tijd verloren gaat bij binnenvaren.. Want ik weet dat er aan de andere kant ook weer schepen wachten.
Ik zie vaak jachten eindeloos talmen met losmaken en opvaren. Die doen echt niks zolang er niet enkel groen getoond wordt.
Ik heb alleen op Nederlandse RWS-sluizen gewerkt en weet niet of zaken in Belgie hetzelfde zijn geregeld.
Als ik je goed begrijp zeg je: stel jij komt opvarend voor de reeds dichte sluis terwijl die bezig is met opschutten. Je meldt je en terwijl er nog wordt opgeschut worden de lichten aan jou kant al rood groen gezet. De sluis moet dus nog uitvaren aan de bovenkant.
Als dat zo is, dan zit daar iets onlogisch in. Stel dat er even na jouw aanmelding zich ook een schip afvarend (andere kant) meldt. De sluis staat al voor jou rood-groen en jij mag dus veronderstellen dat de sluis "leeg" terug komt. Dan zou dat inhouden dat die afvarende voor zich de sluis ziet uitvaren waarna de sluis dicht gaat.
Daarom is het bij de moderne Nederlandse sluizen zo geregeld dat op het ene hoofd alles dicht moet zijn en rood moet staan, voordat je aan het andere hoofd rood-groen kunt geven.
Zo is (was) het geregeld op de digitaal aangestuurde sluizen en dat zijn er steeds meer ivm. centrale bediening. Ik ben in 2020 gestopt bij RWS. Als het sindsdien gewijzigd is, zit ik fout.
Best mogelijk dat er nog verouderde lokaal bediende sluizen ook in NL. zijn waar men nog wat meer vrijheid heeft in het bedienen van de seinverlichting.