routebeschrijving rondje IJssel

routebeschrijving rondje IJssel

Berichtdoor Zeearend 1325 » 28 Feb 2025, 14:13

Hallo allen,
ben een tijd weggeweest van dit forum, druk met andere dingen.
Nu weer veel meer tijd en tegelijk een andere boot, een Gilissenvlet 13.25 m gebouwd door Botman in Bovenkarspel.
Vraagt vanwege de leeftijd (1975) nog wel wat aandacht hier en daar en we moeten hem/haar ook nog wat beter leren kennen.. :shock:
Aankomend seizoen hebben we het plan om de IJssel af te varen, het liefst van boven naar beneden.
Ik weet mij te herinneren dat lang geleden op Varen4u een routebeschrijving stond waarmee je een mooie ronde kom maken, dus niet op en neer.
Het liefst zou ik die routebeschrijving terug willen vinden maar als dat er niet meer is, "hoe kom ik op een leuke manier vanuit Friesland naar de kop van de Ijssel?"
Onze ervaring is jarenlang de Friese meren en kanalen geweest en we willen nu langer en verder.
Wie kan ons wat verder helpen aan een leuke route.

alvast veel dank.
groet, Wim
Gebruikers-avatar
Zeearend 1325

ligplaats: Irnsum
info: Gilissenvlet 1325

Re: routebeschrijving rondje IJssel

Berichtdoor chaea » 28 Feb 2025, 14:25

Een rondje op de IJssel zal moeilijk gaan, of je gaat op of af :lol:
Maar het is zeker een mooie rivier om te bevaren, plan dan ook een overnachting op de Gieseplas.
Hou er rekening mee dat je stroom tegen hebt en hoe dichter bij Arnhem hoe sterker hij is.

Het rondje wat je bedoeld zal waarschijnlijk naar de kop monding zijn, vanuit Friesland zijn daar mooie opties voor idd, zolang je maar niet via de turfroute Drentse hoofdvaart gaat ( of je moet veel tijd hebben) Ik zou aanbevelen om uit te komen bij Zwartsluis of Vollenhove, dan heb je beide keren mooi vaarwater gehad.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Joson » 28 Feb 2025, 14:34

Hallo Wim

Deze route's stonden eerder op vaartips.nl misschien kun je schipper Cees benaderen voor meer informatie.

John
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Berichtdoor heuvels » 28 Feb 2025, 14:55

Een logisch rondje zou zijn via de Randmeren zuidwaarts, bij Muiden de Vecht op, door Utrecht, bij Vreeswijk bakboord uit de Lek op richting Arnhem, weer bakboord de IJssel op en dan spoel je zo langs Kampen naar Ketelmeer.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 01 Mrt 2025, 09:17

wij deden wel vaker het rondje zoals heuvels het vertelde .
van uit Terherne gingen we via de kalen berger gracht naar Zwolle en het revediep dan via de rand meren naar Muiden met dar de keus via de vecht door Utrecht naar Vreeswijk en dan via de rijn nar richting Arnhem en via de IJssel terug mt de nodige utstapjes en gingen dan via kampen en ganzen diep naar Blokzijl en dan richting Terherne met een slag door Friesland .
dit heel ruwweg er zijn veel meer leuke routes maar wij zoeken altijd zo dat als het mogelijk is met de stroom mee proberen te varen over de neder rijn loopt meestal weinig stroom tenzij hoog water .
ook wel gedaan via staveren /medemblik /middenmeer/naar alkmaar en dan via zaandam of Purmerend en dan via de amstel naar gouda en via de ijssel naar vreeswijk en zo verder .
ach er is veel mogelijk de kruiphoogte bepaald meestal waar je langs kan .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Terug naar Reiservaring