Friesland

Friesland

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Jul 2025, 09:36

Van de zomer(augustus) staat friesland op de planning, bedoeling is om vanaf de lek via het Ark, of de vecht naar markermeer ijsselmeer(mits fatsoenlijk weer)in 2 of 3 dagen die kant op te stampen en zo 3 weken daar te hebben.

Zijn er plekken die ik met 2 dames van 11 en 14 gezien moet hebben.. liefst een mix van natuur(Marrekrite) en steden. Eventueel als het niet anders kan een kermis in de buurt(vorig jaar Hoorn gehad) de oudste is gek op lezen(700 pagina's in een paar dagen) en de jongste gek op haar telefoon. Maar varen is ze met de paplepel ingegoten en vinden ze gelukkig nog steeds leuk. Ik ben gek op kleine grachtjes met de rubberboot(zoals bv leiden) en moeders is gek op shoppen en vakantie nemen.

Boot is 8.30 bij 2.80. Steekt rond de 80cm en is 2.20 hoog. Schipper en bemanning zijn niet bang voor groot water maar ook kleine baggerslootjes zijn geen probleem de boot mag best door de bagger zwoegen. Aanleggen hoeft niet persee aan een steiger, neus op het strand of in het riet is ook goed. alleen op anker op een meer heeft niet onze voorkeur.
Drukte van Sneekweek trekt me niet.

In de afgelopen 22 jaar 2 maal in friesland geweest 1x met de huidige en 1x met de vorige boot. Dus wel wat rondgevaren daar.

Suggesties?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Re: Friesland

Berichtdoor peter jansen » 09 Jul 2025, 12:12

lastig om te zeggen, is voor iedereen weer een andere beleving. onze mening van Friesland is dat het zwerven het mooist is daar. ene dag lig je centrum Sneek, volgende dag alleen op een prachtig stukje eiland. elk dorpje waar een haven bij is vinden wij leuk om te bezoeken. Misschien als enige tip kun je kijken voor Joure aan te doen tijdens de ballondagen!
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor Hooveld960 » 09 Jul 2025, 13:54

Als je via Zwartsluis en de Weerribben (Kalenbergergracht) naar Echtenerbrug vaart heb je gelijk al een heel mooi stuk te pakken. Op het Tjeukermeer heb je een mooi Marrekrite eiland met zandstrand (wel heel druk als het mooi weer is).
Van daaruit beetje zwerven door (Zuid-West) Friesland is geen straf. Heel veel leuke plaatsjes om te bezoeken, Joure, Grou, Stavoren, Workum, Heeg, Earnewald, Leeuwarden, Dokkum, etc. en ook heel veel leuke Marrekriteplekken om heerlijk te liggen ver van alle drukte (wel vlaggetje kopen, niet omdat het moet, maar om te steunen). Volgende week van 16 t/m 20 juli zijn in Joure de ballonfeesten waar 's-avonds enorm veel ballonnen het luchtruim kiezen. En voor de rest kijk even op internet waar er wat te doen is. Maar heerlijk relaxen is ook geen straf. Met jouw boot kan je vrijwel overal komen, dus dat is geen probleem.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor heuvels » 09 Jul 2025, 14:58

Ik heb leuke herinneringen aan Balk, rondje Luts. Met mijn bootje past het daar precies, maar met de rubberboot wordt dat ook heel leuk.
Verder overal voor elk wat wils. Leeuwarden viel op door de bijzondere winkeltjes.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Blacktoppie » 09 Jul 2025, 15:00

Ballofeesten ziet er leuk uit en had hem zeker geworden helaas gaan we pas begin augustus weg dus dag missen we. Weeribben heb ik al eens gehad en is idd erg mooi.

Vlaggetje had ik uiteraard al besteld en is onderweg.
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor Robby2 » 09 Jul 2025, 19:49

Blacktoppie schreef:Ik ben gek op kleine grachtjes met de rubberboot

Dan moet je zeker de Potmarge in Leeuwarden gaan varen. In varen vanaf de Zuiderstadsgracht en terug via De Tynje misschien kom je Juki nog tegen ;)

En je wil niet voor anker maar 's morgensvroeg wakker worden aan een Marboei is toch wel erg mooi.

Veel plezier!
Robby2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 09 Jul 2025, 21:39

Het mooie van Friesland vind ik de meren als de Fluessen en skutsje silen,vanuit Lemmer ofzo. En dan met een windsurfplank of klein zeilbootje genieten. Wij houden van wat leven en stadjes, nou daar hoef je in Friesland niet om te komen. Daar vinden ze Sloten (300 inwoners? :) ) al een stad. Ik ga er niet meer naar toe.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 09 Jul 2025, 22:05

Amersfow schreef:Wij houden van wat leven en stadjes, nou daar hoef je in Friesland niet om te komen.
Daar vinden ze Sloten (300 inwoners? :) ) al een stad. Ik ga er niet meer naar toe.

Ik proef een beetje " kinnesinne " bij jou.
Je houd van stadjes( verkleinwoord van stad ) ,en dan is een stadje als Sleat ,met overigens geen 300 ( je bent slecht op de hoogte) maar ruim 700 inwoners niet goed genoeg.
Het is gewoon een feit dat Sloten stadsrechten heeft . Het behoord tot de Friese Elf steden.
En om eerlijk te zijn , is er in het dorp waar " de groene circus" ( is kortgeleden overgenomen door een ander) vandaan komt , bij jou dus, nu zoveel meer te beleven voor ons dan? :mrgreen:
Wie van het leven houd ,heeft daar ook niks te zoeken.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 11 Jul 2025, 20:18

Die Marboei ziet er erg interesant uit. Zelfs moeder de vrouw vond het een goed idee... ik houd het in de gaten.

M.v.g
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Terug naar Reiservaring