Route voor de volgende vakantie

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Boekanier » 03 Aug 2016, 06:22

quichot schreef:Wil je ook af en toe aan een leuk en vrij graslandje liggen, ga dan dwars door de polder terug. Een verborgen juweeltje. Mij zie je in elk geval niet meer op die drukke randmeren en dito haventjes.
En mocht je toch voor de oude zuiderzeehaventjes gaan, plan die dan niet op zondag. Dan is het daar dichtgeplakt met ouwe kranten. Ik ben daar een keer met de pinksterdagen ingestonken. Beklemmend sfeertje.


dwars door de polder terug... Waar ga je er dan in (welke plaats) en waar kom je er weer uit? Wij gaan ongeveer dezezelfde route maken namelijk... ;) maar dan vanaf Dordt.
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 03 Aug 2016, 08:01

ik snap dat je op de rivieren zelf niet langs de kant kan gaan liggen, dat is logisch.
maar wellicht zijn er wel havens of dorpjes/steden langs de rivieren waar het kan...
Hoeft ook niet elke dag, maar zo nu en dan voor de hond is het wel prettig als ze een paar uur naast de boot kan ravotten.

en door de polder bedoel je flevoland mee neem ik aan ?
heb dat eigenlijk nooit intressant gevonden vanwege de vele lang gerekte stukken water.....
Ik neem aan dat je dan bedoelt bij het ketelmeer erin, en bij almere haven eruit ?

Kan je daar overal onder de bruggen door dan met kruiphoogte 2.85 ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor quichot » 03 Aug 2016, 08:46

vuuren1 schreef:Guido,
Deventer noemde ik niet omdat een jachthaven nogal ver van het centrum af ligt (fietsen nodig).
En aan de rivier afmeren is geen aanrader.

Dat is juist wel een aanrader, ook voor kleinere scheepjes!
De rivierbedding- en oevers ter plekke dempen de golfslag van de scheepvaart zeer effectief. Veel beter dan bijv. een kanaalbedding. Hekgolven klotsen er ook niet terug. Je hebt er echt nauwelijks last van. Er liggen dan ook vaak genoeg kleinere jachten, en dat zijn echt geen waaghalzen.
Uiteraard schommelt het wat als er een groot schip passeert, dat zal ik niet ontkennen, maar ongemakkelijk of heftig wordt het er nooit. En mooiere kades zul je niet gauw vinden in ons land. Ik ben niet van de vvv, maar het is een gemiste kans als je er voorbij vaart.

Dan dwars door die polder: op het Ketelmeer schut je af, de polder in. Uit mijn hoofd heet die sluis ook Ketelsluis. Schutten is telefonisch geautomatiseerd. Ga dan gelijk rechts af, de Lage Vaart op. Het eerste stukje is inderdaad recht toe recht aan, maar al gauw vaar je dwars door een van de mooiste natuurgebieden van ons land, met tal van prima gratis aanlegplaatsen waar je meestal in je eentje ligt. Je hond gaat het daar leuk vinden! Hoogte is geen probleem. Je komt bij Dronten één geautomatiseerde brug tegen, en de vaste bruggen zijn dacht ik allemaal 7 meter hoog. Op het laatste stukje na, maar dan ben je al in Almere. Ook daar kunnen de meeste jachten trouwens doorvaren naar Almere-Haven, alleen grotere schepen zijn aangewezen op de sluis van Blocq van Kuffeler. De Jonge Willem is met neergeklapte antennetjes 3 mtr 20.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Aug 2016, 12:28

quichot schreef:Schutten is telefonisch geautomatiseerd.


http://www.varen4u.org/forum/index.php?topic=22093.0
Dit gelezen te hebben,doe je er goed aan,de Flevopolder maar te vermijden,en buitenom te gaan.
Noordvaarder
 

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor quichot » 03 Aug 2016, 17:27

Noordvaarder schreef:
http://www.varen4u.org/forum/index.php?topic=22093.0
Dit gelezen te hebben,doe je er goed aan,de Flevopolder maar te vermijden,en buitenom te gaan.

Op basis van één ervaring van één persoon, tijdens werkzaamheden, en wiens motor te lawaaiig was om het keuzemenu goed te horen? Maargoed, het is niet verplicht hoor! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 05 Aug 2016, 11:38

heb die route even bekeken,
ik moet inderdaad bij almere via de sluizen het markermeer op, daar ik niet onder die reeks vaste bruggen van 2.50 naar almere haven door pas.

Ik neem het gewoon als optie mee...
tegen de tijd dat ik richting het ketelmeer kom beslissen we dan wel of we binnendoor of via de randmeren gaan.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor quichot » 06 Aug 2016, 13:27

elrenegado schreef:heb die route even bekeken,
ik moet inderdaad bij almere via de sluizen het markermeer op, daar ik niet onder die reeks vaste bruggen van 2.50 naar almere haven door pas.


https://www.flevoland.nl/Wat-doen-we/We ... en-bruggen
1.Maximale doorvaarthoogte is de feitelijke doorvaarthoogte (bij gemiddeld waterpeil) minus een marge van 30 centimeter voor fluctuaties in waterpeil en onduidelijkheid over exacte opbouwhoogte van het schip (conform Richtlijnen Vaarwegen 2011).

Valt misschien toch te proberen! Zoals ik het lees zijn de bruggen daar dus minstens 2,80 mtr hoog. Is jouw 2,85 echt 2,85 mtr of houd je ook een veiligheidsmarge aan?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor Popeye » 06 Aug 2016, 13:57

quichot schreef:Valt misschien toch te proberen! Zoals ik het lees zijn de bruggen daar dus minstens 2,80 mtr hoog. Is jouw 2,85 echt 2,85 mtr of houd je ook een veiligheidsmarge aan?

Bij de Lange Wetering, van de Hoge Vaart naar de sluis is de doorvaarhoogte 2,5 m volgens mijn waterkaart.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor quichot » 06 Aug 2016, 16:29

Popeye schreef:
Bij de Lange Wetering, van de Hoge Vaart naar de sluis is de doorvaarhoogte 2,5 m volgens mijn waterkaart.

Groet, Jack.


Jack, dat bedoel ik nou juist! Ze geven wel 2,50 mtr op, maar volgens de provincie, klik maar op het linkje in mijn posting, houden ze daarbij een marge aan van 30 cm conform de richtlijnen scheepvaart 2011. In werkelijkheid is de doorvaarthoogte bij normaal peil dus 2,80 mtr
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Route voor de volgende vakantie

Berichtdoor elrenegado » 07 Aug 2016, 09:33

quichot schreef:
Valt misschien toch te proberen! Zoals ik het lees zijn de bruggen daar dus minstens 2,80 mtr hoog. Is jouw 2,85 echt 2,85 mtr of houd je ook een veiligheidsmarge aan?


de vaste bruggen in Gorichem zijn 2.85.
Daar kon ik net onderdoor, ik had er niet mijn vinger tussen durven steken.
Zelfs mensen van de boten langs de kant riepen al, dat past niet..... maar dat bekijk ik altijd liever zelfs dan dat ik afga op anderen.

Ik zou wellicht nog wat centimeters kunnen winnen,
Maar dan wil ik op voorhand meer zekerheid hebben over die brughoogte van 2.80
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten