Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2023, 14:41

Dus iets korter gezegd, we schutten in volgorde van aankomst, met een indeling volgens de sluismeester !
En zo, moet het ook.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1859
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Amersfow » 09 Aug 2023, 18:12

Ja maar al die rondvaartboten rammen je gewoon voorbij en laten jou op de volgende schutting wachten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor kajoe » 10 Aug 2023, 09:51

ik heb het in het verleden wel gehad dat een sluis bedienaar eerst een rondvaart boot in de sluis liet er kon niets meer bij wij lagen al een uur te wachten wegens middag sluiting daarbij ook vele jachten de rondvaart boot voer door rood licht ,ik heb toen direct mijn kop tussen de deuren gevaren dus kon de deur niet dicht toen begon het gedonder veel gescheld nou mijn antwoord daarop was bel je baas en de KLPD maar maar ik blijf liggen ,rond 2 uur later waren die er heel wat gepraat regelement er bij .
het bleek dat de bedienaar dit altijd zo deed .
het was jammer voor di rondvaart boot ,maar als hij op normale volgorde was geschut was hij uren eerder weg geweest hele boze mensen aan boord .
uiteindelijk is de man door zijn bazen er op gewezen hoe het schutten in zijn werk ging .
daarom is het zo goed dat vele overheids instanties eïssen dat hun mensen de nautische leer lijnen doorlopen en dat diploma halen .
wel wij waren een groot schip 36 meter passagiers schip .
wij hebben in die tijd echt wel eens een lange tijd voor bepaalde sluizen liggen wachten waar ook veel recreatie werd geschut ,in afspraak met de bediening wachten we dan maar een stuk of 4/5 schuttingen af door het ge krioel van die bootjes kon je er niet meer uitkomen wanneer je aan de beurd was na veloop bleven de lichten op rood staan en dan mocht je maar dan nog was het moeilijk,
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 11 Aug 2023, 11:10

Content schreef:Het verhaal van quishot is niet helemaal hoe de situatie is... ik blijf op het noordzeekanaal en vaar voor de NDSM haven kom langs. De GVB boot komt van centraal en komt gaat naar NDSM en nadert mij schuin achter. Best wel opdringerig.

Ik heb het nog 's teruggekeken, en ik begrijp het misverstand.
Je had het over het Noordzeekanaal. Daarom dacht ik dat je opvarend was richting stad. Het Noordzeekanaal begint in IJmuiden en houdt op bij de Coentunnel. De situatie die jij schetst speelde zich dus af op het IJ, waar jij afvarend keurig de noordoever hield.
De regels daar: het NDSM-pontje komend van Centraal duikt daar de NDSM-haven in. Inderdaad wat Wolf zegt. Die mag daarbij het doorgaande verkeer -jij dus- niet hinderen. Intimiderend of niet, gewoon koers houden! Die pontschipper laat het echt niet aankomen op een aanvaring.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 11 Aug 2023, 11:26

kajoe schreef: bij velen is het xo dat men denkt dt grot schepen dud voor schutten hebben ,wel mag bij te veel aanbod de bedienaar bv eerst een kolk alleen grote schepen schutten en daarna de recreant .
maar bv frankrijk heeft de grote vaart wel beroeps zijnde wel voor schutten dit ook in duitsland .

Kajoe, jij weet ook dat de praktijk anders is. Alle regels ten spijt, bij grote sluizen gaat de beroepsvaart voor. Dat wil zeggen, bij invaren.
Anders is het dat wanneer jij je als wachtende recreant eenmaal hebt gemeld, beroepsvaart die zich ná jou meldt er niet voor mag zorgen dat jij als recreant een schutting moet overslaan. Die mag alleen mee mag als er ruimte genoeg overblijft voor de vóór hem gemelde recreanten.
Maar nogmaals, dat zal je in geen enkel wetboek vinden, dat is de ongeschreven regel in de praktijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 11 Aug 2023, 11:47

R.C.Grootveld schreef: helaas zitten we opgescheept een een toenemend aandeel van de bevolking die alleen in regels 'geloven' als het nut ervan direct zichtbaar is.

Dat is jouw perceptie omdat je je voortdurend groen en geel ergert aan de kleinste overtredingen van anderen.

Van dat 'toenemende aandeel van de bevolking' mag dan in de verruwende samenleving bij het wegverkeer sprake zijn, op het water zie ik dat vrijwel iedere recreant zich keurig aan de regels houdt, op het overdrevene af. Uitzonderingen, die er uiteraard ook zijn, vormen daar de regel.

Maar misschien is dat mijn perceptie. Omdat ik me liever ontspan op het water. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor quichot » 11 Aug 2023, 16:07

kajoe schreef:het bleek dat de bedienaar dit altijd zo deed

Doet me denken aan die brugwachter van Woubrugge. Die had een handeltje bedacht door buiten bedieningstijd boten van Avifauna door te laten. Dat geld, verdiend met overheidseigendom, stak hij zwart in de tas. Ook hij liet de lichten daarbij op rood staan.
Nu moest hij dat nog zelf weten, maar als je daar dan strak achteraan voer, wat hij probeerde te verhinderen door de klep direct na passage Avifauna te laten zakken, werd hij pisnijdig. Of we dat bord met bedieningstijden niet hadden gezien! Oliedom natuurlijk, want al gauw werd zijn gevaarlijke wangedrag gemeld bij de waterwegbeheerder. Einde handeltje.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor Content » 11 Aug 2023, 18:38

Duidelijk verhaal quishot... ik denk ook dat ik het zo moet zien
Content
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 Jan 2023, 15:07
ligplaats: Maarssen
info: Zijlzichtvlet 7,75

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Aug 2023, 21:49

quichot schreef:Maar misschien is dat mijn perceptie. Omdat ik me liever ontspan op het water. ;)

Dat denk ik wel, maar is nu eenmaal verschil is tussen overtredingen en "overtredingen".
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Waarom SB wal houden en achterom kijken?!

Berichtdoor chaea » 11 Aug 2023, 22:17

[/quote]
Dat denk ik wel, maar is nu eenmaal verschil is tussen overtredingen en "overtredingen".[/quote]

Boemerang, en hoe zwaar een individu zich stoort aan een overtreding.

Zit ik in mijn auto, en dat is heeeeel veel, zie ik er tientallen in een uur tijd. dan kan ik mij ergeren tot op het bot maar ik kom liever tot de conclussie dat ik zelf ook geen heilig boontje ben (wel een heel kleintje hoor)

De boodschap van Quichot is simpel, geniet van het water want je bent daar voor de rust (hoop ik).
Helaas zijn er velen met je :D
chaea
 
Berichten: 778
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast