Mijn idee om de timing te verzetten is omdat ik had begrepen dat de gtl sneller tot ontbranding komt dan diesel. De timing is ingesteld op de ontbranding karakteristiek van diesel en dus misschien voor de gtl te vroeg wat nu bij een laag toerental tegenwerkt? Geen idee, het zijn mijn eigen ideeën.
Of het probleem er ineens is ingeslopen ; ja voor mij wel maar ik moet ook zeggen dat ik de boot pas sinds eind vorig jaar heb.
Het is nu voor het eerst warm weer en daar heb ik geen vergelijk in. Ik heb begrepen dat diesel die opwarmt invloed kan hebben op het vermogen en misschien ook wel op het toerental? Er loop nu een ander onderwerp over de hoeveelheid diesel die retour gaat naar de tank, dat zette mij aan het denken, wellicht warm ik mijn hele tank wel op maar ik ben er niet zeker van of ik wel een retour heb. De retour van de verstuivers gaat sowieso terug naar de filters. Heeft de pomp een retour? Betreft een Bosch rotorpomp.
Ik zal vast het toerental op de pomp kunnen afstellen maar als ik daar 100 rpm bij stel, dan draai ik bij koude motor wel erg snel ?! Te snel waarschijnlijk voor keerkoppeling en manoeuvreren. Bij koude motor doet het probleem zich namelijk niet voor.
Maar misschien denk ik wel weer te moeilijk, ik zal het toch proberen, voorzichtig het toerental wat opdraaien. Merk vanzelf wel of dat met koude motor nog te doen is. En als ik diesel tank en hij zou weer sneller lopen kan ik hem ook terug stellen.