Pagina 1 van 6

Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2024, 11:47
door Tjeerd
Beste allen,

Jullie waardevolle input is gevraagd voor ons marktonderzoek over elektrisch varen. De enquête duurt maximaal 5 minuten en alle antwoorden blijven volledig anoniem. Dit onderzoek wordt uitgevoerd vanuit Hogeschool Rotterdam voor STOK Electric. We zouden het enorm waarderen als jullie de enquête invullen vóór 5 februari 2024.

Link naar de enquête: https://forms.office.com/e/e7K3PjpYbv

Alvast bedankt voor jullie deelname!

Met vriendelijke groet,

Tjeerd Jacobs

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2024, 18:31
door chaea
En daar is weer 1

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2024, 19:41
door Wolf1
Tjeerd, voor ik hier weer energie in steek, eerst een antwoord op mijn elektrise vaar problemen voor jachten ?
Mijn vaargebied is Belgie, Frankrijk, hoe ga ik daar geraken en is er dan een voordeel te bedenken, om dat elektrisch te doen ?
Stel dat ik zo onnozel ben om mijn schip om te bouwen naar eletrisch voortstuwing, buiten de ombouwkosten wat ga ik dan aan energie kosten besparen ?
Hoor je antwoord al, het is voor het milieu !
Daar zijn dan accu's voor gebouwd met allemaal milieu onvriendelijke grondstoffen, waar we ook weer vanaf moeten en deze zijn hun gebruikerstijd van stroom opgewekt, door hout en kolen gestookte of kerncentrales, van energie voorzien ?
Een DAF is ook niet alles, maar geeft me wel de mogelijkheid van een lekker stukje vlees, met mijn glaasje te genieten in de zon en Amsterdam vaar ik dan wel omheen !
Gr. Wolf1

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2024, 20:09
door heuvels
Stok is niet bezig met het milieu, maar met het afzetten van elektrische vaar oplossingen.....
En vraagt zich niet onterecht af hoe de markt er uit ziet. En de markt bepaalt wel hoe snel de transitie zal gaan.
Ik heb de lijst ingevuld, paar algemene vragen, niks bijzonders en anoniem.

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2024, 20:21
door Amersfow
Ik wordt inmiddels vaak ongevraagd gespammed;

De vraag die de meeste klanten stellen is: Hoe ver kun je varen met een geëlektrificeerde boot?

Verder dan je waarschijnlijk denkt! Je kunt circa 60km varen voordat je ‘m op hoeft te laden.



Circa 60km! Dat is gelijk aan:

✓ 80 keer de Kalverstraat heen en weer lopen.

✓ Een rit van Amsterdam naar Den Haag.

✓ Bijna 5 keer met je boot de Vinkeveense-plassenroute varen.

Met een elektrische motor kun je een volle dag op het water zijn, van zonsopgang tot zonsondergang. Mooi om naar uit te kijken tijdens deze koude dagen.



Zie jij ook steeds meer laadpalen?

Dat klopt! De markt is volop in beweging. Er worden door het hele land wekelijks laadpunten bijgebouwd voor elektrische boten.



Tip: plan jouw ombouw op tijd

Steeds meer mensen willen met de nieuwe wetgeving in aantocht én hoge subsidies een plekje bemachtigen voor hun ombouw. Jij ook? Antwoord direct op deze mail. En we helpen je meteen verder.

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2024, 20:41
door chaea
heuvels schreef:Stok is niet bezig met het milieu, maar met het afzetten van elektrische vaar oplossingen.....
En vraagt zich niet onterecht af hoe de markt er uit ziet. En de markt bepaalt wel hoe snel de transitie zal gaan.
Ik heb de lijst ingevuld, paar algemene vragen, niks bijzonders en anoniem.



Dat je hem hebt ingevuld moet je helemaal zelf weten natuurlijk.
Maar we hebben de afgelopen 15 jaar als zovaak studenten met enquetes gehad, en feedback over de uitslagen is er nog nooit geweest.
Het is gewoon heel makelijk om een studieobject op een forum te gooien, er zijn altijd wel een paar die het werk voor je willen doen ;)

Een beetje student gaat op pad om onderzoek te doen, of eerst zich fatsoenlijk voorstellen, plannen voorleggen en een dialoog aangaan voordat er een anonieme enquete neergeplomt wordt.

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2024, 08:17
door broekie
Afgelopen zomer twee maal een wat langer gesprek gehad met elektrische boot bezitters.
In Maastricht lag een soort platbodem met een dak vol zonnepanelen.
Die had accucapaciteit voor een dag varen. Ik dacht een uur of 8.
Ik zag een grote box staan achterop. Dat was een 45 kVA diesel generator voor extended range.
Indien je dus niet kan laden thuis met bv zonnepanelen, of onderweg bent, vaar je gewoon op diesel in mijn ogen.
Man vertelde dat hij moest hermotiriseren en had gekozen voor elektrisch.

Tweede is een prachtig DEMO schip wat bij ons in de haven ligt.
Elektrisch aangedreven met enorme accu pakketten. en ..... een enorme generator.
De walstroom is niet toereikend, dus ligt hij vaak te brommen om op te laden.
Dat is de reden dat ik eens aan boord was en uitleg heb gekregen. Kan het hier reproduceren.
Prachtige "machinekamer"met veel kabels

Schip wordt gebruikt als demonstratie van apparatuur.
Vaart indirect dus ook gewoon op diesel.

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2024, 09:40
door Amersfow
Blijf dit een mooi bootje vinden; https://nova-yachting.nl/merken/greenli ... eenline-33
Kan autonoom 7,5km/uur varen, dat valt niet tegen. Was bij introductie (2014?) 100 kEur.

19km/uur met de 75pk VW zonder dat die in plane gaat. Lekker op de Randmeren of rivieren.

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2024, 10:35
door aadbloem
Hier in de omgeving zijn mensen verleid door de provincie ZH die 25% subsidie verstrekt voor ombouw en er zijn wat sloepeigenaren ingetrapt en komen nu tot de ontdekking dat er nergens geladen kan worden. €16.000 uitgegeven en €4.000 subsidie gescoord. Ze liggen ergens op een legaal kadeplekje aan de openbare weg en waarschijnlijk kunnen ze vanaf de ombouwer naar dit plekje varen, misschien nog een rondje stad erbij, waarna het ophoudt. Accu leeg. Misschien peddelen naar de openbare passantenhaven, een ligplaatsje, boeken (€....) met aan/uit-net en veel eurootjes stroom afnemen om een dag lang te laden om weer een paar rondjes stad te varen. De infrastuctuur om te laden is er helemaal nog niet, totaal niet. Prachtig goedlopend, weinig bedrijfsuren, recent (10 jaar) Yanmar dieseltje op de schroothoop, de ombouwer geeft er €500 voor.....

Tesla kwam in het begin meteen de alom bekende supercharger laadpalen 3x25A en 1e jaar gratis maar verwacht niet dat de Provincie ZH of de botenombouwer iets aanbiedt. De provincie slaat zich op de borst "voor het klimaat" en de botenombouwer vraagt altijd minimaal €16.000 inbouwkosten omdat dat het maximale bedrag subsidie geeft. That's all Folks. Dat dat elektrisch recreatief varen is een business model, weinig klimaat nog. Alleen wanneer de sloep aan je eigen tuin ligt en je niet een toertje van week doet lijkt het wel aardig.

Re: Marktonderzoek elektrisch varen

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2024, 11:45
door quichot
Wolf1 schreef:en Amsterdam vaar ik dan wel omheen !
Gr. Wolf1

Zelfs daar mag je nog gewoon doorheen dieselen op de bekende doorvaartroutes. Ook het IJ is voor onze hondstrouwe dafjes geen verboden gebied.
Verder ben ik het met je eens dat die dafjes, alles meegewogen, denk ook aan de levensduur in verhouding tot productievervuiling, onder de streep nog wel eens schoner zouden kunnen blijken te zijn dan accuvoortstuwing.