natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift

Berichtdoor Janjaap » 25 Apr 2024, 16:43

Goedemiddag allen,

Varen er hier ook mensen rond met een nat uitlaatsysteem zonder demper en zonder waterlift (in de volksmond waterlock)? Het afkoelen van de uitlaatgassen zorgt namelijk ook voor een enorme reductie van het motorgeluid. Is dit voldoende?

De waterlift in theorie: Een waterlift zorgt ervoor dat het teruglopende water na uitschakelen van de motor niet de motor inloopt. Daarnaast heeft het een reductie van zo'n 25% aan geluid.

De demper in theorie: De aanvoerzijde van de uitlaatgassen zit lager dan de uitgaande zijde van de uitlaatgassen. Er zit in alle gevallen een barrière van water in de demper dat ervoor zorgt dat er nooit een directe verbinding is tussen de motor en de uitlaat. Geluidsreductie is rond de 20%. Sommige dempers hebben meerdere kamers wat zorgt voor nog meer geluidsreductie. Ik heb hier een geluidsdemper liggen. Lengte 100 cm. Hoogte 30 cm. toevoer met een diameter van 15 cm zit beneden. Afvoer met een diameter van 15 cm zit boven. De bovenkant van de toevoer zit op dezelfde hoogte als de onderzijde van de afvoer. Hier tussenin niks dan een bak water.

De demper valt in mijn beleving heel makkelijk na te bootsen door de uitlaatslang in een kuil te leggen. Zolang de volledige slang op een bepaalde plaats vol staat met water is er een geluidsbarrière gelijk aan de demper. Meerdere kamers zijn na te bootsen door de uitlaatslang in meerdere kuilen te leggen. Aldus mijn gedachtegang. Zijn hier gaten in te schieten?
Janjaap
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2024, 15:09
ligplaats: Rohel
info:

Re: natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift

Berichtdoor Wolf1 » 25 Apr 2024, 17:47

Geloof niet dat je alles in de juiste proporsie ziet !
Het belangrijkste onderdeel in een nat uitlaatsysteem is het mengapparaat, het gedeelte waar het water vermengd wordt met de uitlaat gassen.
Het is zaak de uitlaatgassen zo snel mogelijk, zo optimaal mogelijk te koelen,
Dit berieiken we door het water in een hoge snelheid in werveling te brengen met de gas moleculen.
De rest is allemaal bijzaak, het voorkomen van terug lopend water bij stoppen van de motor, heet een waterlock (een vergaarbak die door het uitlaatgas weer leeg gedrukt wordt).
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1852
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift

Berichtdoor Oeverloos » 26 Apr 2024, 11:29

Nee, dat is denk ik niet voldoende.
Zonder waterlock krijgt je een enorm geronk achter de boot.
Dat is geen optie voor de bemanning of andere mensen op het water.

Je schreef:
“De demper in theorie: De aanvoerzijde van de uitlaatgassen zit lager dan de uitgaande zijde van de uitlaatgassen. Er zit in alle gevallen een barrière van water in de demper dat ervoor zorgt dat er nooit een directe verbinding is tussen de motor en de uitlaat.”

Klopt helemaal, zoals je dit beschrijft en dat is de oorzaak dat de decibellen veel te hoog worden.
Ook de intensiteit van de brom kan een punt zijn,
want jouw motor heeft een inhoud van 12,6 liter.
Daar kom je in de praktijk pas achter.

Het water in de uitlaatgassen verliest zonder de schotten in de waterlock, de geluid dempende werking.
Een waterlock, sluit water op (locked),
in het vat van de waterlock,
zodat er geen open verbinding is voor het uitlaat geluid.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met de kuilen die je in gedachten had.
Maar zolang je dit principe in de gaten houdt zit je goed.

De demper die jij aanhaalt is 100x30 .
Je schrijft niet wat de breedte is.
Deze moet voldoende inhoud hebben om als waterlock te kunnen dienen.
De 150 mm in en uitgang is niet groot genoeg voor 430 pk.
Dat zou rond de 203 mm of meer moeten zijn.

Qua vorm kun je de koeler op zijn kant in de lengte zetten.
Maak de ingang bovenin verticaal en onderin horizontaal.

Ik geef je een voorbeeld voor de uitlaat:
voor een dieselmotor met 7 liter inhoud met 200 pk
een watergekoelde Schwitzer turbo met een turbodruk van 1,5 bar.
Heavy duty rating,
een watergekoelde rubberen uitlaat,
een RVS waterlock van 130 liter,
dan kom je, bij een light duty of medium duty rating, op een minimale uitlaatdoorsnede van 127 mm bij een tegendruk van 0,1 bar.
Te veel tegendruk leidt, zoals je ongetwijfeld weet, tot hoge thermische belasting.
Daar moet je dus rekening mee houden bij de bouw van een waterlock.

Het is de bedoeling dat je het zo ontwerpt dat het binnen de normen
van de thermische belasting van de motor valt.
Denk dan aan de uitlaatgas temperatuur van zo’n 600 graden en de smeerolie temperatuur.

Een smeerolie temperatuur meter zie je haast nooit in de watersport.
en een temperatuurmeter op de uitlaat bocht ook niet.
De meesten doen het met een temperatuur alarm ( b.v. van Danfoss) op de waterlock.
Als b.v. de impeller waaier kapot is dan stijgt de temperatuur snel en gaat het alarm af.
De temp meter van het koelwater van de motor bij de stuurstand wijkt ook af van wat deze normaal aangeeft.
Zo voorkom dat de rubberen uitlaatslang smelt
want die krijg je er niet zo makkelijk meer uit als die gesmolten is.

Met jouw turbo motor van 12,6 liter en 430 pk kom je naar mijn idee op richting 203-250 mm doorsnede voor de watergekoelde uitlaat
en een waterlock, van ergens tussen de 130-260 liter.
Afhankelijk wat voor rating je nastreeft.

Vetus (pleasure rating) geeft een uitlaat van 203 mm op met 130 liter waterlock.
https://webshop.vetus.com/nl/product/ve ... aat-203-mm
https://vetus.com/wp-content/uploads/03 ... MGSMGL.pdf

Denk je aan een beluchter.

Op een boot is het een hele kunst om het motorlawaai te dempen.
Ideaal is rond de 67 decibel in de stuurhut.
Dan hebben we het over lood in de vloerplaten, op rubber strippen, motor in geïsoleerde kist,
sluizen voor de lucht inlaat van de motorkist,
een watergekoelde uitlaat, een waterlock,
met soms een water- en lucht scheider achteraan na het hoogste punt van de achterste uitlaatslang
De motor op een extra zware fundatie op zachte rubberen motorsteunen met een Centa elastische koppeling of een homokinetische koppeling en een schroef met zo weinig mogelijk cavitatie.
Allemaal om het leefbaar te krijgen aan boord.
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 26 Apr 2024, 11:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift

Berichtdoor Amersfow » 26 Apr 2024, 11:34

Begrijp de vraag niet, waarom zou je een onderdeel willen weglaten? Zuinigheid? Ruimte?

Er is wel een aparte voor snelle boten; https://bootplus.nl/uitlaat-systemen/28 ... um=organic
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1873
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift

Berichtdoor Janjaap » 26 Apr 2024, 19:14

Iedereen bedankt weer voor de reacties!

Amersfow geeft een suggestie voor een demper voor snelle schepen. Daar heb ik naar gekeken. Wat betreft ruimtebesparing is een demper zoals deze ideaal. Vetus heeft het zelf over een demper met " enorme reductie van geluid met minimale tegendruk". In de specs staat echter dat de demping maar 10% is. Naar aanleiding van dit geringe dempingspercentage ben ik eerder een topic binnen dit forum gestart om te zien of het ook anders kan. Zelf heb ik inmiddels de Vetus muffler type MF in de schuur staan. Deze geeft volgens de specs die vetus opgeeft een geluidsreductie van 25%. Deze demper heeft alleen geen terugslagklep (het type dat amersfow suggereert wel) zoals ik dacht wat in mijn geval zeker nodig is om teruglopend water tegen te gaan (vooral wanneer het gas in 1x terug gedraaid wordt). Misschien is het mogelijk een aparte terugslagklep in de uitlaatslang voor de demper te plaatsen.

Overloos: In mijn schip staan 2 gereviseerde daf XF, euro 2 motoren. Het schip is 16m lang, van aluminium en nieuwbouw (zolang een project in de achtertuin dat al 12 jaar aan de gang is als nieuwbouw bestempeld kan worden). De uitlaatdiameter bij het spruitstuk zit op 90mm. Vanaf het het spruitstuk heb ik dit met een lasverloopstuk verwijd naar 150mm. Ook de ingelaste uitlaatpijpen achterin mijn schip hebben een diameter van 150mm. Dit is waar ik, tenzij het echt niet anders kan, mee ga werken. Door jou reactie krijg ik wel in de gaten dat ik de tegendruk zoveel mogelijk moet zien te beperken. Een waterlock lijkt me in dit geval dan niet een logische keuze. Het uitlaatspruitstuk zit zo'n 75 boven de waterlijn. De uitlaat zo'n 20 cm boven de waterlijn. Het water kan ook bijna niet de verkeerde kant oplopen. Met een terugslagklep in het systeem is het veilig genoeg lijkt mij. Dit maakt de waterlock als wateropvangbak in elk geval overbodig. De afwezigheid van de waterlock als geluidsreductie is jammer. De ruimtebesparing (geen overvloedige hoeveelheid aan ruimte) en het gewicht (gaat veel water in die dingen) is positief.

Wolf1 suggereert dat de gasmoleculen zo snel mogelijk met het water vermengd moeten worden voor een goede demping. De voornaamste demping van een nat uitlaatsysteem zit in de afkoeling en daarmee een snelheidsvermindering van de uitlaatgassen. Door deze reactie kwam ik de waterwervelaar tegen. Ik denk dat het verstandig is deze in mijn systeem te plaatsen.


Mochten jullie nog verdere suggesties hebben dan hoor ik het graag!
Janjaap
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2024, 15:09
ligplaats: Rohel
info:

Re: natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift

Berichtdoor Janjaap » 26 Apr 2024, 19:21

Zoals eerder gezegd zit mijn uitlaatspruitstuk op 75cm boven de waterlijn, de uitlaatpijp op 20cm boven de waterlijn. Als ik de uitlaatslang die deze 2 met elkaar verbindt in een kuil leg (bijv. op 30 cm ONDER de waterlijn) dan is er altijd een barrière van water tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaatpijp en fungeert de uitlaatslang dus als demper. Of is dit een onjuiste gedachtegang?
Janjaap
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2024, 15:09
ligplaats: Rohel
info:

Re: natte uitlaatsysteem zonder demper/waterlift

Berichtdoor Oeverloos » 28 Apr 2024, 17:22

Ik ben bang dat het effect tegen valt.
Maar ik zou het gewoon proberen.
Je kan later altijd nog een waterlock monteren.

Princess and Broom jachten uit begin jaren 90 hadden geen waterlock.
De watergekoelde uitlaat liep direct door de spiegel.
“You could hear them coming from miles away.”

En elke motor heeft zijn eigen geluid:

https://youtu.be/I7lz5u6a2sY
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten