Gebrek aan snelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Renegade » 01 Jun 2025, 18:17

Flupke schreef:Het probleem is dat ik niet kan zien welke variant ik heb.
ik zie tig nummers
Afbeelding

Dit nummer is je motor nummer.
Deze staat ingeslagen op een richel aan het feitelijke onderblok.
Alle andere nummers zijn nummers van onderdelen die de motor compleet maken zoals bv de cilinderkop.
Renegade
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Noord Nederland
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 19:45

Lieve mensen,

Beloof me niet uit te lachen…
ik heb de vorige eigenaar gecontacteerd rn deze zegt
Dat zeer waarschijnlijk mijn motor de DT166-83 is.
Oftewel de 4000 toeren variant.

Als ik eerder bericht dan goed begrepen heb, zit ik met mn 2000-2300 toeren dus te laag om kruissnelheid te halen.
Dat zou dan eerder 3000 moeten zijn, of zit ik er nu langs?

als dat waar is… moet ik investeren om de motor te isoleren.
nogmaals als dit waar is, voel ik me wel de domoor van de maand..
Flupke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 15 Mei 2025, 20:14
ligplaats: Mol
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Oeverloos » 01 Jun 2025, 20:49

Niks hoor. Je begint net en hebt in korte tijd relevante informatie over je boot gevraagd.
En je hebt ook olie ververst, het oliepeil van de keerkoppeling gecontroleerd en een verstopping in de carter ventilatie opgelost.
Het gaat helemaal goed komen met jou.
Oeverloos
 
Berichten: 852
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats:
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 20:54

Dank je wel voor je opbouwende reactie!
Flupke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 15 Mei 2025, 20:14
ligplaats: Mol
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Flupke » 06 Jun 2025, 18:50

Vandaag zou de boot eindelijk uit het water gehaald worden.
De monteurs belde me net en zegt, de keerkoppeling is versleten en de toeren van de motor niet volgt.
investeren in en uitbouw van deze keerkoppeling is niet echt aan te raden want de motor begint ook op zn eind te lopen.
Dus hij raadt aan om te hermotoriseren.
Zo’n mitsubishi van Drinkwaard… maar hij heeft komende weken geen tijd.
dus ben bang dat dit dan het vaarseizoen 2025 was.
Kan wel janken… maar ja zal me erbij neer moeten leggen.
Flupke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 15 Mei 2025, 20:14
ligplaats: Mol
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2025, 20:50

Flupke schreef:De monteurs belde me net en zegt, de keerkoppeling is versleten en de toeren van de motor niet volgt.
investeren in en uitbouw van deze keerkoppeling is niet echt aan te raden want de motor begint ook op zn eind te lopen.
Dus hij raadt aan om te hermotoriseren.

Ik was er al een beetje bang voor.
Ik ken je motor niet, weet niet in welke staat deze is.
Een motor dat nu nog goed loopt moet je dat vervangen?
Aan de andere kant ,als je dan toch bezig bent,doe het dan ook goed.
Met alles nieuw ,kun je jaren weer vooruit ,en dat vertaalt zich later ook weer in een verkoopprijs toch?
dus ben bang dat dit dan het vaarseizoen 2025 was.
Kan wel janken… maar ja zal me erbij neer moeten leggen.

Misschien kun je zelf al zaken uit gaan bouwen ,cq verwijderen.
Het gaat toch de vuilbak in .
Sterkte ,maar blijft vooruit kijken .
Na dat de oude te wijderd is ,en de nieuwe geplaatst ,zie je de zon weer schijnen met een probleemloze Arthur Nova.
Succes.
Renegade
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Noord Nederland
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Flupke » 06 Jun 2025, 21:00

Thanx voor de support.
ik ga morgen nog eens naar Drinkwaard bellen, en kijken op wat voor termijn ik daar terecht zou kunnen.
Dan zou ik op hoop van zegen… voorzichtig naar Sliedrecht varen om daar de hermotorisatie te doen.
Een Mitsubishi S4Q2 of S4L2

ik wil hebben dat de boot goed en betrouwbaar is.
voor mezelf maar ook voor de vrouw die echt nog moet wennen aan t fenomeen boot.
en als het dan constant sukkelen is, is de lol er gauw van af..

Ik zie trouwens wel dat in Engeland de motoren een stuk goedkoper zijn..
https://www.botentekoop.nl/motor/2025-v ... e-9672727/
Iemand ervaring met het halen van een motor uit het buitenland?
Flupke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 15 Mei 2025, 20:14
ligplaats: Mol
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2025, 22:57

Flupke schreef:Ik zie trouwens wel dat in Engeland de motoren een stuk goedkoper zijn..
https://www.botentekoop.nl/motor/2025-v ... e-9672727/
Iemand ervaring met het halen van een motor uit het buitenland?

Het lijkt misschien goedkoper.
Maar de motor moet er ook ingebouwd worden.
Misschien moet de fundatie aangepast worden.
En hoe zit het u met het economisch verkeer Engeland >>> EEG gebied?
Importheffingen?
En waar wil je dan bij eventuele problemen je garantie vandaan halen?
Ik zou dat niet doen ,zowiezo als je zelf niet kundig bent op motorisch gebied.

Je kunt ook overwegen om een gebruikte motor te nemen zoals een deze Yanmar 4jh
https://ab-marineservice.com/product/ya ... eepsmotor/
Yanmar behoord bij de topmerken.
Laatst gewijzigd door Renegade op 06 Jun 2025, 23:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Renegade
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Noord Nederland
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor SimondeDanser » 06 Jun 2025, 22:58

Flupke schreef:Iemand ervaring met het halen van een motor uit het buitenland?

Ja, dat heb ik gedaan. Is inmiddels wel een jaar of 20 geleden. Ik wilde een zware Perkins voor een sleepvlet kopen. En ik had via een website waar van over de hele wereld zowel nieuwe als gebruikte motoren aangeboden werden een firma gevonden die in Engeland zat en nog vlakbij de Perkins fabriek in Peterborough ook. Deze firma deed helemaal niets in scheepsmotoren. Zij waren helemaal gericht op het bouwen en verkopen van (grote) generatorsets, pompsets, pompsets voor hydrauliek aandrijving van machines etc. etc. die zij over de hele wereld leverden. Zij maakten en leverden wat hun klanten vroegen. Dus geen standaard werk maar alles op specificatie. Ze waren heel erg flexibel. En zij gebruikten ook veel Perkins motoren voor die sets. Bij hun kon ik een fabrieksnieuwe Perkins kopen en die kon ik helemaal samenstellen zoals ik het wilde. En dat heb ik toen gedaan. Je kon het zo gek niet bedenken of er was keuze in. Er was bijv. keuze in motorblok met alles metrische of imperial schroefdraad, merk en type brandstofpomp, filterhuizen, soort vliegwiel, uitvoering vliegwielhuis, carterpan, oliepeilstok, turbo, intercooler, dynamo, startmotor, aansluiting uitlaat. En alles wat ik toch niet nodig had heb ik er gelijk af laten halen. Ik heb in alles een keuze gemaakt en zo besteld. Ik heb de motor helemaal klaar laten maken en naar NL laten sturen. De Twin Disc keerkoppeling met Centa koppeling heb ik in NL gekocht.
Hier alles in de werkplaats samengebouwd. Ook gelijk het leidingwerk voor de koeling, oren voor de motorsteunen en kabelboom voor de electra erbij gemaakt zodanig dat het één complete unit geworden was. En toen het zaakje in de boot gezet. Draait nu nog. Was een heel leuk project waar ik heel veel van geleerd heb.
Enige verschil met nu is dat Engeland toen nog in de EU zat. Hoe dat nu zou werken zou ik niet weten.
Ik denk niet dat je zo'n project zoekt. Maar ik vond het leuk om mijn verhaal hier even te vertellen.
SimondeDanser
 
Berichten: 436
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Amersfow » 06 Jun 2025, 23:04

Das Al een oudje, die Yanmar. Ik zou een nieuwe Drinkwaard Mitsubishi nemen. No nonsense en best goeie kwaliteit.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2543
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten