onregelmatig toerental

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

onregelmatig toerental

Berichtdoor Arthur4 » 05 Aug 2025, 20:24

goedenavond, mijn indenor DPA 6/90 ( of wat erop lijkt) draait sinds gisteren onregelmatig. Bij 1500rpm gaat de motor na een half uur draaien plotseling 3 seconden naar 1700rpm, na 3 seconden weer normaal, dit herhaalt zich in 1 minuut een 3 keer en dan een kwartier niet en dan weer hetzelfde. Waar moet ik primair gaan zoeken wat er speelt? Ik lees graag meer, groeten Arthur
Arthur4

ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: onregelmatig toerental

Berichtdoor Wolf1 » 06 Aug 2025, 09:26

Herken het verschijnsel, het zit in de brandstof aanvoer naar de HD pomp, vermoedelijk toch iets van lucht !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Joson » 06 Aug 2025, 14:54

Bekend verschijnsel, gebeurt wanneer je brandstoffilter verstopt begint te raken.
De mijne deed hetzelfde.

John
:roll:
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Aug 2025, 21:31

Begin idd maar eens met vervangen van de filters, mijn indenor 4cil heeft dezelfde verschijnselen bij een vies filter.

Maak ook het filtertje in de opvoerpomp schoon.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Berichtdoor Arthur4 » 07 Aug 2025, 00:13

Heren bedankt voor de reactie, het kan allemaal een goede reden zijn, als ik van de week in de haven ben teruggekeerd dan ga ik dat onderzoeken en de filters vernieuwen, is inderdaad lang geleden. Toch nog een vraag, als je door een vervuild filter wat minder diesel in de HD-pomp krijg waarom gaat het toerental dan kortstondig omhoog, ik zou zeggen ga dan wat langzamer draaien en ook bij wat lucht in de leiding draai wat langzamer of stotter een beetje. Is dat uit te leggen?
Ik hoor weer graag,
groeten Arthur
Arthur4

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Aug 2025, 11:24

Arthur4 schreef:Heren bedankt voor de reactie, het kan allemaal een goede reden zijn, als ik van de week in de haven ben teruggekeerd dan ga ik dat onderzoeken en de filters vernieuwen, is inderdaad lang geleden. Toch nog een vraag, als je door een vervuild filter wat minder diesel in de HD-pomp krijg waarom gaat het toerental dan kortstondig omhoog, ik zou zeggen ga dan wat langzamer draaien en ook bij wat lucht in de leiding draai wat langzamer of stotter een beetje. Is dat uit te leggen?
Ik hoor weer graag,
groeten Arthur

Ik zou niet door blijven varen met een bijna dicht geslagen filter. Dit is vragen om een probleem. Tenzij je graag ineens ergens ligt te drijven natuurlijk.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor G.brul » 07 Aug 2025, 14:01

In het opvoerpompje bevindt zich ook een klein filtertje. Het is een bekend euvel dat als dit filtertje vervuild raakt, het toerental van de motor kortstondig omhoog gaat.
Dus naast het eventueel vervangen van de andere filters, dit filtertje zeker meenemen.
G.brul

ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

Berichtdoor Wolf1 » 07 Aug 2025, 17:35

In het aluminium dekseltje van de voordruk pomp (aanvoer HD pomp) zit achter de stalen nippel het overdruk ventiel van de voordrukpomp !
Als je de leiding verwijderd zit in de stalen nippel ook nog een filterdopje.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arthur4 » 07 Sep 2025, 21:51

goedenavond,
ik heb in de afgelopen periode de brandstoffilters vervangen, alle leidingen goed gecontroleerd, het filter in de opvoerpomp schoongemaakt ( was schoon) en weer gaan varen. Sinds die tijd een uur of 5 gevaren en geen enkele onregelmatigheid bemerkt, tot gisterenmiddag, na een uurtje varen (1.500RPM) begon hij weer even sneller te draaien, toen weer normaal, toen weer sneller en langzamer en na een minuut was het helemaal afgelopen. Snel anker uit en op onderzoek, met de handpomp en de retour op een verstuiver los, komt daar volop diesel uit. Meerdere startpogingen gedaan, ook dan komt er diesel uit de iets geloste retourleiding, maar geen enkele reactie. Uiteindelijk hulp gevraagd en gelukkig door iemand naar mijn thuishaven gesleept. Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke stappen ik zelf kan gaan doen om te ontdekken wat er loos is. Iemand suggesties?
Het gaat om een Peugeot Indenor DPA 6/90 of de Volvo MD32A, de dieselpomp is een Roto Diesel.
Ik hoor graag suggesties,
fijne avond Arthur
Arthur4

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Sep 2025, 22:34

Hoe schoon, of vuil, is je tank? Als er veel vuil in je tank zit kunnen je filters na een paar uur draaien natuurlijk alweer verstopt raken.
Je zou eens kunnen proberen om, nadat je zeker weet dat alle filters schoon zijn, brandstof uit een jerrycan te gebruiken ipv uit je tank. Als het probleem zich dat niet meer voordoet zal je de oorzaak in je tank moeten zoeken, oftewel eerst je tank schoonmaken.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard