revisie brandstofpomp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: revisie brandstofpomp

Berichtdoor quichot » 22 Mrt 2016, 08:10

Hans, het is een Kabola Old Dutch. Die moppert nooit. Maar in de hoofdtank teruggooien kan natuurlijk ook. Verdunt het nog meer.
Ik kan de onkostenbesparing op dit moment goed gebruiken, dus dank voor jullie adviezen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor quichot » 22 Mrt 2016, 08:23

Wolf1 schreef: Ga je die pomp zelf vervangen ?

Uit- en inbouwen is het probleem niet. Weer op tijd zetten wel. Ik heb dat ooit een keer eerder gedaan, en toen heel precies de instructies die ik kreeg opgevolgd. Ik herinner me iets met een pijltje en een groen streepje op de aansluitflens van de pomp en een merkje bij een tand van de starterkrans. Maar nu zou ik voor het afstellen waarschijnlijk een dieselmonteur inhuren.

Wolf1 schreef: Er komt nog wel iets bij, Amsterdam doet nu al moeilijk over BB. Motoren, hoe gaat dit in de toekomst er uitzien voor oudere diesels ?
Is het dan niet veel wijzer dit eerst eens allemaal af te wachten, om deze investering in de toekomst bij de misschien noodzakelijke hermotorizering te leggen ?

Dat vind ik een heel zinnig punt. En dan niet zozeer door regelgeving in Amsterdam, daar lig ik niet meer, maar door regelgeving uit Brussel terzake CVO schepen >20 mtr.
Dan kan ik beter beginnen te sparen voor een motor die aan de uitstootnorm voldoet. Want die norm komt er voor >20 mtr vroeger of later toch.
Ik doe vast 1000 euro in de pot. 8-)

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 22 Mrt 2016, 21:03

Oke, een Old Dutch heeft een bakbrander met carburateur, die zijn hufter proof.
Het had kunnen zijn dat je een moderne verwarming had met een pietluttige verbrandingskamer, dan koeken ze dicht..

Monteren van een pomp moet op dezelfde stand ofwel met merktekens (dat moet ook nauwkeurig gebeuren en zonder de motor tussendoor te tornen oid).
Afstellen staat daar los van en volgt daar op.
Dat is een aparte procedure, niet moeilijk als je er bekend mee bent.
Wel belangrijk, zeker bij een wat walm-gevoelige motor..

Als er een wettelijke norm voor pleziervaartuigen komt zijn veel booteigenaren zwaar de sigaar en stort de markt wederom in.
Ik denk dat Vetus dan ook niet weg komt met zijn Bodensee norm van zowat 20 jaar terug.
En dat zijn relatief gezien (vergeleken bij DAF) erg schone motoren.

Je weet het maar nooit.
Oldtimers die nu in de overgangsregeling zitten (3 maanden van de weg en 1 kwartaal belasting betalen) mogen in die regeling niet op LPG rijden.
Mijn MB heb ik teruggebouwd naar benzine (is niet zo schoon als LPG).
De markt naar de knoppen en de lpg bedrijven ook..
(dat ze de ouwe diesels hebben uitgesloten kan ik inkomen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 22 Mrt 2016, 23:23

Ik denk dat pleziervaartuigen nog wel geruime tijd buiten schot zullen blijven. Dat zijn gewoon té veel potentiële kiezers. Daar durft geen politieke partij z'n vingers aan te branden.
Dan komt de grote pleziervaart eerder in beeld. Die vallen door dat CVO toch al onder Europese (lees: Duitse) regels, en dan is het nog maar een kleine stap om de regels aan te scherpen. Hoe het daarbinnen dan weer met het varend erfgoed moet is misschien nog even een dingetje. Veel monumentale sleepboten ontlenen immers hun status aan de authentieke motor.
Maar goed, Brussel heeft even andere kopzorgen.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 22 Mrt 2016, 23:40

Dat is waar ook, nog even en we moeten weer allerlei loze beloftes aanhoren zodat we op de juiste partij kunnen stemmen ;)
Hopelijk neemt men de belangen van pleziervaarders mee maar dat hangt af van het financiële plaatje.
Er zijn op ander gebieden nogal wat tegenvallers waarvan men had gedacht dat het geld op zou leveren.
Dan moet de spreekwoordelijke kat in het nauw toch ergens een muis vandaan zien te halen.

Om er nog weer op terug te komen:
De gepresenteerde berekening die >20 miljoen zou moeten opbrengen door de oldtimerregeling af te schaffen ging er vanuit dat we die oldtimer naar de sloop zouden brengen en dan een nieuwe auto zouden gaan kopen.
Daar is helemaal niks van terecht gekomen...

Stichting auto of oldtimer belangen heeft dat aangetoond en de minister gaf toe dat hun berekening uiteindelijk veel beter klopte t.o.v. de vreselijk dure onderzoeksrapporten van de overheid..

Dus stop maar met logisch nadenken, er is niets zo onbetrouwbaar als de overheid.

Wees maar een beetje zuinig op je DAF en de brandstofpomp, die houden het langer vol dan de beloftes van onze politieke broeders!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mea Vota » 23 Mrt 2016, 23:11

Het is niet echt voortbordurend op het onderwerp, maar ik heb de CAV pomp van mijn DAF onlangs laten nakijken omdat er geen boutje in het aftapgat van de pomp zat. Dus zonder olie zo'n 50 km gevaren.
Was me bij de aankoop nooit opgevallen.
Omdat ik niet erg diep in de techniek zit heb en er geen directe kennis voorhanden was, heb ik de pomp weggebracht en gezegd kijk hem maar na en reviseer waar nodig.
Kosten was ongeveer 600 euro en dit was inclusief een nieuwe opvoerpomp, membraan etc.

Groet Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mrt 2016, 01:44

Is zeker wel relevant in dit topic.

Geen boutje in het aftapgat van de pomp = geen smeerolie (als het over een lijnpomp gaat met het Bosch principe).
Dan heb je geluk omdat de nokkenas niet werd gesmeerd door een voorraad olie ofwel dieselolie (dat vervangt uiteindelijk de smeerolie a.g.v dieselolie lekkage langs de plunjers van de pomp).

Met 5 uur (50 km) echt droog draaien zou de boel echt stuk zijn gedraaid.
In dit omschreven geval lijkt het er op dat de pomp 'voldoende' slijtage heeft zodat de brandstofnokkenas door smering van lekolie gered is...

Voor 600 euro een dergelijke pomp reviseren + de andere gemelde werkzaamheden/onderdelen kan niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mea Vota » 24 Mrt 2016, 21:18

Hans,

Bedankt voor je reactie!
De pomp is samen met de verstuivers destijds weggebracht. Bij het testen van de verstuivers mocht ik even meekijken.
Vernevelbeeld was goed en de druk was ook nog volgens de de specs.
De monteur die pomp en verstuivers onder handen nam, ging 2 weken daarna met pensioen en vertelde nog dat hij het zo leuk vond aangezien hij in 1972 met een zelfde CAV-pomp was begonnen en dat zn carrière er nu waarschijnlijk ook mee eindigde.
Ik ben op de kop de hele boot door gegaan om het boutje te zoeken, maar weet 100% zeker dat ie er niet was.
Ik zal de bon er nog eens bijzoeken, het was aardig gespecifceerd beschreven.
Als ze me belazerd hebben, wat ik voor hun en mezelf niet hoop, kan ik dan straks een olie-dieselmengsel uit het overlooppijpje van de pomp verwachten?

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mrt 2016, 21:43

De plunjers lekken altijd wat anders zouden ze niet door de brandstof gesmeerd worden. Die lekolie komt in het pompcarter.
De mate van lekkage hangt af van de mate van slijtage.
Als de testbank zegt dat alles binnen de specificatie valt is de pomp wat dat betreft in orde.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard