Als het een originele scheepsuitvoering is dan is het een BMC captain van 1,5 liter .
Ook wel als Thornycroft op de markt gebracht, ook blauw maar met de naam op een verchroomd klepdeksel.
Het lijkt op een scheepsuitvoering anders zou het ook nog een 1.8 liter motor kunnen zijn maar dat is niet zo waarschijnlijk omdat die weinig voor kwam.
Van beide typen waren de klepdeksels hetzelfde, net zoals het blok.
Ik lees op de oliedrukmeter 60 PSi af en dat is ca. 4 bar en is prima.
In de basis is het een benzine motorblok met een diesel cilinderkop en Ricardo voorkamers.
De CAV brandstofpomp zit op de oorspronkelijke aandrijving van de stroomverdeler echter bij de dieselmotor met een extra smeerleiding op de aandrijving.
De krukas is 3x gelagerd.
Het is een lange slag motor die daardoor erg rustig draait en weinig trilt.
De leverancier / revisiebedrijf heeft er een sticker op geplakt en die bestaat nog.
Onderdelen zijn/worden moeilijk verkrijgbaar omdat het ontwerp van ca. 1960 is.
Zoals vroeger bij Engelsen bekend deden ze lang met modellen en ik gok dat deze motoren tot ca. 1977 zijn geleverd.
Importeur is o.a. (in die tijd) Landré Ruhaak geweest (was toen nog niet gefuseerd).
In een auto haalden ze 100.000 km maar bij rustig gebruik in een boot gaan ze lang mee.
We hebben er 1 ca.25 jaar in de familie gehad, ik ben er ongeveer mee opgegroeid