houdbaarheid diesel brandstof

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

houdbaarheid diesel brandstof

Berichtdoor adventure1 » 31 Dec 2011, 17:49

Ja ik weet het, de onderstaande vraag zal wel eens een keer in het oude forum aan de orde zijn geweest maar daar kan ik dus niet meer op, dus vandaar deze vraag.

Door omstandigheden heb ik dit jaar (nog effe 2011) vrijwel niet gevaren en zit dus met een volle tank diesel, getankt einde 2010.
Ik kan me herinneren dat er in het forum een discussie was over de houdbaarheid van diesel maar ik weet de essentie niet meer!
Ik weet nu niet of de diesel van ruim 1 jaar oud als oud is te beschouwen en ik zit me daarom af te vragen of ik er verstandig aan doe om een toevoeging in de brandstoftank te kiepen, ik denk aan Grotamar 71.
Wat is jullie mening?
adventure1

ligplaats:
info:

Re: houdbaarheid diesel brandstof

Berichtdoor Wim Niessen » 31 Dec 2011, 20:25

Grotamar 71 is er voor om bacteriegroei te voorkomen. Misschien gaat het de groei van bacteriën ook tegen. Ik denk niet dat Grotamar een product is om oude dieselolie te verbeteren.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor harry1 » 31 Dec 2011, 21:26

inderdaad grotamar of dat andere bijvoegen
mn kennis heeft al jaren zo n 120? ltr, in de tank, gooit er elk jaar iets bij, maar vaart bijna nooit op de dieselmotor, hij houdt van de stilte ( zeilen), zodra die de dam voorbij is, maar hij vaart ook zelden, :D hahaha, 1 keer dit jaar ;)
harry1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Byl54 » 01 Jan 2012, 18:25

Houdbaarheid diesel, de laatste jaren heeft er een verandering in de diesel samenstelling plaats gevonden, de houdbaarheid van diesel is er door toevoeging van biobrandstof op achteruit gegaan.
En wat nog belangrijker is, het ene schip is het andere niet een vakkundig ingebouwde tank waar mindere temperatuursschommelingen (condensvorming) plaats vindt heeft minder last van bacteriegroei. Men moet ten allertijden voorkomen dat er water in de tank kan komen als het geen water in komt, hoef je het er ook niet uit te halen. Als je een jaar lang kan varen op een tank, dan heb je gewoon een te grote tank en dan moet je Ton bellen voor een goed filtersysteem, dus het is moeilijk te voorspellen, of het verstandig is om de diesel af te tappen of te laten zitten. Toevoegen van Grotamar is in dit geval zinvol.
Gebruikers-avatar
Byl54

ligplaats: Nieuwegein
info:

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jan 2012, 22:00

Na vele angstopwekkende verhalen ben ik dit jaar een biocide gaan gebruiken.

Uitsluitend preventief omdat de dieselolie al een poosje gevoeliger is voor beesten dan vroeger, ik had er nooit last van.
Maar dat komt ook dat mijn tanks altijd dubbele bodem tanks zijn die een redelijk stabiele temperatuur houden.
De temperatuur van het water onder de boot.

Ik doe bij mijn eigen boot alles expres verkeerd om dit soort dingen te testen:
- Ik heb vijf seizoenen niks toegevoegd.
- Ook vijf seizoenen steeds 2 jaar niet gevaren.
- De tank nooit voor de winter afgevuld.
- De tank is aan de binnenkant van blank gestraald staal en heeft geen coating.

Wat ik niet doe is:
Een brandstoftank in de motorruimte plaatsen (of ergens waar de omgevingstemperatuur wisselt).

Na controle dit jaar was alles nog even maagdelijk als bij de nieuwbouw.
Ik zal met de nu toegevoegde biocide komend voorjaar de tank weer inpecteren. Hopelijk is het staal niet gaan roesten door dit vergif.. :|
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor rebel » 09 Mrt 2012, 20:58

dubbelwandig of niet, als er een beetje nagedacht is over je brandstoftank dan zit er een waterval onder!!~
dit betekend een reservoir onder in je tank waarin het water kan bezinken.
dit is zo gemaakt omdat water zinkt in diesel.
een aftap kraantje onderin de waterval moet dan zo af en toe eens opengedraait worden.
gr. rebel
rebel

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mrt 2012, 23:33

rebel schreef:dubbelwandig of niet, als er een beetje nagedacht is over je brandstoftank dan zit er een waterval onder!!~
dit betekend een reservoir onder in je tank waarin het water kan bezinken.
dit is zo gemaakt omdat water zinkt in diesel.
een aftap kraantje onderin de waterval moet dan zo af en toe eens opengedraait worden.
gr. rebel

Bij een dubbele bodemtank kan er geen aftap onder omdat je dan onder de boot uit zou komen :)
(een dubbele bodem tank is niet -dubbelwandig-)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor reijmerink » 10 Mrt 2012, 00:11

ik denk het volgende..
1 diesel is vanwege lager sulphur en meer bio minder houdbaar..dus kleinere tank
2 biochem, grotomar etc..helpt,tegen biobeestjes, maar is extreem zuur.......niet leuk dus voor de machine
3 een pietsie 2 takt, 1 op 200 is vlgsn recent pbo verhaal ,dat weer verwijst naar een dieselforum, voor oudere motoren een beter verhaal..maar dat zei hans vv ,tig tijden geleden op basis van zijn vaders kennis ook al.....
moraal..shell, bp, esso maakt wel goede diesel...maar net zo min als men nu nog denkt aan lood.., ter bescherming van de kleppen, ooit, denkt men, vanwege research en milieu eisen, niet meer aan oude watersport diesels...DUS zelf nadenken....grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Berichtdoor buldog » 10 Mrt 2012, 17:16

Er werd eerder in een draadje nogal lacherig gedaan m.b.t de micro seporator van Dintra die eigenlijk het zelfde werkt als de duurdere waterafscheiders,
Ze hebben nu een nieuwe kleinere voor tanks tot 300 liter en voor motorvermogen tot 80 pk,
Heb hem voor de zekerheid toch maar besteld en krijg hem volgende week binnen,
Volgen Dintra een volledige voorfiltering van allerlei vervuiling waaronder bacterievervuiling,
Gaat leven lang mee en moet alleen periodiek te worden afgetapt .

Henk
buldog

ligplaats: Oostvoorne
info:

Berichtdoor rebel » 10 Mrt 2012, 17:42

voor oudere benzine motoren zijn er toch nog lood vervangers op de markt?
is dat er niet voor oudere diesels dan?
of komt dit op hetzelfde neer.
anders ga ook maar twee takt olie bij mengen denk ik.
o ja die waterscheider van dintra is besteld
en hoe zit het trouwens met de ontbrekende zwavel??
voor dat ik mijn tank weer vol gooi, zou ik hier best wat duidelijkheid over willen.
gr. rebel
rebel

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard