Info motor.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Info motor.

Berichtdoor Sergio » 13 Feb 2025, 09:17

https://imgur.com/a/3bkINzk

Wie weet wat voor motor dit is, en betrouwbaar? Onderdelen te verkrijgen?

Dank voor het meedenken
Sergio

ligplaats:
info:

Re: Info motor.

Berichtdoor Wolf1 » 13 Feb 2025, 09:43

Indunor XDP ??
Erg oud ! ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 13 Feb 2025, 11:17

Sergio schreef:Wie weet wat voor motor dit is, en betrouwbaar? Onderdelen te verkrijgen?

De basis is een Peugeot-Indenor XDP.
Zo aan de warmtewisselaar te zien ,is het een DTN.
Ziet er zo te zien nog mooi uit.
Is die gereviseerd?
En ligt die in een Doerak?

Worden nog volop gebruikt.
En Drinkwaard reviseert ze o.a.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 13 Feb 2025, 12:41

ben met wolf eens ,de mijne er met een halfjaar nadat ik een boot had gekocht met weliswaar een indenor 6/90 er uit gegooid veel lekkage aan olie en andere elendigheidjes .
dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn goed en veel onderhoud kan veel betekenen .
maaar helaas moet ik zeggen dat een oude motor die prachtig glimt en er mooi uitziet niet laat zien hoe hij er vanbinnen uit ziet de beruchte spuitbusrevisie bestaat nog steeds .
even een collega had eens met vrij grote spoed een motor nodig van een 100 tot 180 pk snel rond bellen (internet bestond nog niet ) kwam hij bij een motoren bedrijfje uit daar heen en ja een prachtige daf leek als nieuw .
dus het werd hem garantie ach ik weet niet wat hij had afgesproken maar hij kreeg er niets dan ellende mee helaas tja daf monteur er bij en of laten reviseren of de vuilnisbak .
maar trek je niets van mijn geleuter aan het gebeurd niet altijd zo .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 13 Feb 2025, 13:46

Idd peugeot Indenor dtn.
Varen er nog een hoop van rond gaan zowel positieve als negatieve verhalen over rond.
Meest negatieve zijn de natte bussen die kunnen zakken.

Ik heb dezelfde motor in mn boot, in 2013 gekocht met 1760 uur op de teller en sta nu op de 3270 zonder noemenswaardige problemen. Aantaljaar terug buitenwaterpomp vervangen en deze winter het opvoerpompje wegens een boutje die dol is.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Berichtdoor chaea » 13 Feb 2025, 14:57

15 jaar geleden was de indenor op dit forum al vergane glorie, ze zouden bij bosjes bezwijken.

Momenteel zijn er nog heeeeel veel bootjes waar ze in zitten, een deel katsversleten veelal door achterstallig onderhoud en een deel gereviseerd of gewoon goed onderhouden.
Op basis van jouw foto zie ik een goed onderhouden model, ga er gewoon een dikke 2 uur mee proefvaren, kijk of hij rookt of lekt
.

Niet te bang zijn, oud is vaak oerdegelijk.

En zoals Renegade vraagt, een Doerak? ( aan de bouw te zien wel. 780?)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Sergio » 13 Feb 2025, 15:08

Dank voor de reacties. Het betreft een Brekkenkruiser. Boot nog niet live gezien, ziet er wel goed uit en verkopers hebben hem van een stel dat deze boot 24 jaar in bezit hebben gehad. Komt betrouwbaar en in ieder geval vriendelijk over. Ik probeer een inschatting te maken. Lang probleemloos varen, of een revisie, kosten? En reserveonderdelen bij zakkende bussen? Of toch rekening houden met voor 7000 een andere motor? Keuzes keuzes..
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor Joson » 13 Feb 2025, 16:33

Ter hoogte van de voorste motorsteun aan de linkerzijde van de motor onder de brandstof pomp moet een type plaatje zitten, daar staat op welk type het is.
Voorts zijn er voor de vier cilinder uitvoeringen van de indenor nog genoeg reserve delen te krijgen, in tegenstelling tot de 6 cilinder daar is bijna niets meer voor te vinden of het is schreeuwend duur.
Heb zelf bijna 3200 met een XDP 6-90 gevaren die er nu bij Drinkwaard uit gehaald is en wordt vervangen door Craftsman C4.65.

Zolang je ze niet OVERBELAST waardoor ze te heet worden gaat het lang goed.

Kijk hier maar eens naar
Peugeot Indenor

John
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Berichtdoor Renegade » 13 Feb 2025, 17:09

Sergio schreef:Ik probeer een inschatting te maken. Lang probleemloos varen, of een revisie, kosten? En reserveonderdelen bij zakkende bussen? Of toch rekening houden met voor 7000 een andere motor? Keuzes keuzes..

Weet je wat ik inmiddels een beetje proef uit jouw woorden bij deze en bij de andere waar een Perkins in staat?
Je gaat direct uit van het negatieve.
Je weet nu ook weer nul komma nul over de toestand van de motor in de Brekkenkruiser ,gaat af op de negatieve verhalen van anderen waar de cilinder bussen onderuit gezakt zijn etc etc etc.
Afgaan op verhalen op het internet .
Weet jij of die de waarheid spreken?
Zonder überhaupt een vaartest samen met de verkoper hebben gedaan ,wordt er nu al een inschatting gemaakt van de kosten die gaan komen.
Weet je wat jij moet doen?
Je moet 2 of 3 keer per jaar een boot gaan huren,heb je die sores niet ,heb je geen reserve onderdelen nodig ,geen stallings kosten ,geen liggeld in een Jachthaven.
Heb je alleen maar de plussen en geen minnen.

Iemand zoals jij ,die direct deze dingen in zijn hoofd haald , wat er kan gebeuren , ontploft bij de eerste de beste kleine mankement aan de boot.
Een serieuze koper neemt een goede kennis mee ,die verstand heeft van motoren (als je die kennis zelf niet in huis hebt) ,en gaat af op de raad van die persoon .
Jij niet , jij ziet vooraf al apen en beren op de weg lopen.
Nergens voor nodig ,als je je werk doet wat er bij de aankoop van een gebruikte boot komt kijken.
Niks is er zonder risico te lopen.
Als je geen sores wilt met een boot waarin een motor ligt van circa 45 a 50 jaar oud ,moet je zoeken naar boten waarin recente motoren liggen.
Dat daar een ander prijskaartje aan hangt ,is navenant.

Ik had 3 jaar terug ook zo'n koper bij mijn boot.
Dit deugde niet ,dat was niet in orde, motor was oud ,en kon wel eens kapot gaan etc etc hadden de kopers op hun lever.
Ze hadden alles al opgezocht op internet wat er kon gaan mankeren aan de motor.
Is ook een Peugeot-Indenor namelijk.
De verkoop ging gelukkig NIET door.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 13 Feb 2025, 17:17

Sergio schreef:Dank voor de reacties. Het betreft een Brekkenkruiser. Boot nog niet live gezien, ziet er wel goed uit en verkopers hebben hem van een stel dat deze boot 24 jaar in bezit hebben gehad. Komt betrouwbaar en in ieder geval vriendelijk over. Ik probeer een inschatting te maken. Lang probleemloos varen, of een revisie, kosten? En reserveonderdelen bij zakkende bussen? Of toch rekening houden met voor 7000 een andere motor? Keuzes keuzes..

Ben je van plan ook 20 jaar ermee te varen, of zoals velen na 3 jaar weer verkoop?

Eerste geval zou ik persoonlijk jaarlijks wat opzij zetten om over 5 a 10 jaar te hernotiseren.
Tweede geval gewoon niks doen als de motor goed is.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard