Slecht aanslaan van DAF 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Slecht aanslaan van DAF 575

Berichtdoor Martijn_DAF575 » 22 Feb 2026, 21:49

De vingerproef, daar had ik nog niet aan gedacht. Goeie tip daar ga ik mee aan de gang.

Ook ga ik morgen contact zoeken met Hans Spaanderman.

Nog een korte vraag, het demonteren van de opvoerpomp zijn alleen de 2 boutjes aan de kopse kant en de aan-/afvoer diesel leidingen?

Alvast bedankt voor de antwoorden en tips
Martijn_DAF575

ligplaats: Tolkamer
info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2026, 22:30

Martijn_DAF575 schreef:. Welke retour leiding uit het reservoir bedoel je precies Wolf1?

Als jij er 10 heb wordt het voor mij ook moeilijk, ik heb er maar 1 !
En retour is niet uit, maar naar !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 25 Feb 2026, 12:12

Martijn_DAF575 schreef:De vingerproef, daar had ik nog niet aan gedacht. Goeie tip daar ga ik mee aan de gang.

Ook ga ik morgen contact zoeken met Hans Spaanderman.

Nog een korte vraag, het demonteren van de opvoerpomp zijn alleen de 2 boutjes aan de kopse kant en de aan-/afvoer diesel leidingen?

Alvast bedankt voor de antwoorden en tips

Ik zou beginnen met die veertjes en klepjes. Daarvoor hoeft de opvoerpomp er niet af.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 25 Feb 2026, 15:19

jkb schreef:Ik zou beginnen met die veertjes en klepjes. Daarvoor hoeft de opvoerpomp er niet af.

Ik niet ! Alleen de zuig en de pers los en je weet alles wat je weten wil, en kost niets !
Als je hierna eerst de zuigleiding monteert, kan je ook npg zien hoe goed hij het wel niet doet.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martijn_DAF575 » 25 Feb 2026, 18:13

Opvoerpomp inmiddels gedemonteerd en opgefrist met een revisie setje van Hans Spaanderman. Het heveltje waar de nokkenas op draait leek iets te zijn ingesleten, maar vermoed dat dat niet veel effect heeft gehad op de werking. Inmiddels is het pompje weer in elkaar en morgen vrijdag middag terug plaatsen op de brandstofpomp. Kan goed verschil merken met pompen nu er frisse onderdelen inzitten.
Martijn_DAF575

info:

Berichtdoor Wolf1 » 25 Feb 2026, 19:43

Als je van fris houd zou ik nog even doorgaan, borstels collector startmotor, het zelfde voor de dynamo, de brandstof pomp vraagt ook wel een kalibratie na 50 jaar, de kop met zijn geleiders, soupakkes met hun zittingen en steel seals, en de verstuivers niet te vergeten ! ! ! !
Je hebt nog iets te doen, en nog iets vervelends, hij blijft roken.
Hoe is het met de vliegwiel oliekering ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martijn_DAF575 » 25 Feb 2026, 20:25

Ik ga zeker nog even door. Startmotor is 1,5 jaar geleden een nieuwe opgekomen, dynamo toevallig net een gereviseerde ivm 24vdc spanningssysteem aan boord. De rest komt misschien in de toekomst, het roken maakt me nog niet zoveel uit. Als me dat dwars had gezeten was ik niet aan een 575 begonnen. Alles op z’n tijd
Martijn_DAF575

info:

Berichtdoor kajoe » 26 Feb 2026, 10:14

tja de blauwe dafs alle van laag tot hoog hadden er last van .
o 2 van de dafs bij ons wist de dieselservige gouda de oplossing breng de volgende keer alle verstuivers maar even .
tja we lagen daar meest van woensdag rond 3/4 uur tot donderdag rond 12 uur
dus vroeg in de ochtend de verstuivers er uit en daar heen .
hun remedie was ze iets hoger af te persen dus daarna weer terug en snel de motor weer aan de praat zien te krijgen en op weg naar Utrecht .
en zowaar vrijwel geen blauwe rook meer .
na passagiers van boord met een rotgang naar arnhem en helaas op de rivier even naar de 2400 toeren en dat ding begon toch zwart te roken een stoom geval was er niets bij bij de 2100 bleef het normaal niets dus
dus volgende ronde maar weer in gouda er langs en alles terug gezet en alles ging weer als van koude of stationair lopende motor blauw maar bij 2400 geen zwart meer .
bij die terugzetting hebben ze er wel nieuw norzels ingezet nodig of niet
met meerdere dafs gevaren als hoofd motor en kopschroef tja uiteindelijk waren se niet duur allemaal star ingebouwd .wel de orginele scheeps diesels .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor helenakruiser » 26 Feb 2026, 13:20

Heeft er niets mee te maken maar toch . 19 jaar geleden kochten wij onze huidige boot met een gereviseerde daf 575 . Na 1 jaar gevaren te hebben kreeg ik de motor slechts met veel moeite aan de praat van de een op de andere dag . Aangezien ik niet de technische kennis in huis heb een monteur laten komen van het bedrijf waar wij toen nog kwamen voor onderhoud en dergelijke. Deze gaf te kennen dat de motor op was en we het beste een nieuwe moesten laten plaatsen door hun . De moed zonk mij in de schoenen , was het dan toch geen gereviseerde motor vroeg ik mij af . Achteraf bleek het te gaan om de retourleiding van de brandstofpomp en enkele slangklemmen waardoor er lucht in het brandstofsysteem kwam waardoor de motor niet meteen aansloeg met dank aan dit forum . Nu 19 jaar later 1 x de koppakking stuk gehad waardoor is mij nog steeds een raadsel maar voor de rest gewoon het reguliere onderhoud laten doen door een ander bedrijf . En het roken is nu vrijwel nihil daar er gtl of hvo getankt wordt de laatste jaren . Kortom , wij zijn nog steeds blij met de 575 .

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor kajoe » 26 Feb 2026, 21:19

ach mijn eerste Dafje heeft de eerste 14 jaar geen sleutel op geweest geen kleppenstellerij enz wel 2x per jaar filters verwisselen olie 1x per jaar wel een foutje gehad maar toen bleek het filter in de banjobout oliepomp helemaal dicht te zitten
met de645 en de 1165 nooit een probleem gehad .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard