@RON
Bovenstaande discussie is hier al veel vaker voorbij gekomen. Sterker, ik heb zelf eens het balletje opgegooid (!).
Ik geloof zondemeer dat een Vetus, VolvoPenta, VW Marine, Yanmar,... noem de dure jongens maar op....kwalitatief beter zijn dan de mindere goden.
Zou ik dus dan kiezen voor een A motor of een B motor (afgezien van de totaalwaarde van de boot) ?
Natuurlijk afhankelijk van budget maar een B motor zal waarschijnlijk de tijd die ik met de boot ga hebben wel overleven en misschien zou ik wel kiezen voor een revisie van de huidige motor wat waarom een andere kiezen als deze het al 40 jaar volhoudt?
Maar ik ga helemaal met je mee als je de waarde van de boot afzet tegen de waarde van een andere motor van een iets mindere (?) kwaliteit.
Stel ik wil komende winter een andere motor plaatsen dan moet ik mij afvragen of mijn boot nog 40 jaar meegaat en of ik zelf nog zo lang met die boot wil doen, op een van beide vragen kan ik denk ik wel "Nee" antwoorden.
Ik heb deze afweging begin 2013 ook gemaakt. Ik hoef geen motor die 40 jaar meegaat. 10 á 15 jaar is meer dan voldoende. Ik moest wat anders want de oude BMC met zijn 12300 draaiuren was aan zijn eind. Mijn overweging was toen ook, ga ik een motor laten inbouwen die de waarde van mijn boot overstijgt of het oude beestje laten reviseren tegen hilarisch hoge prijzen? Nee dus! Na enig speurwerk bij Timray uitgekomen. Helaas maag je op dit forum daar niet over hebben want je wordt dan ongeveer afgem@@kt (!)
Ik kan je wel melden dat ik er nu voor het tweede seizoen mee vaar en zéér tevreden ben en inmiddels 280 probleemloze draaiuren heb gemaakt.