Boutjes pompdeksel Vetus M2D5

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Boutjes pompdeksel Vetus M2D5

Berichtdoor Popeye » 24 Okt 2014, 21:48

Ik heb het dekseltje er met de oude schroefjes maar weer op gedraaid. Ik vroeg me vanmiddag wel af: "kun je zo'n pompdeksel niet op een wat handiger plaats zetten wanneer je de motor ontwikkelt, of is dit de enige mogelijkheid?" Bij zo'n ingebouwde motor kun je er nauwelijks bij, en je ziet geen bal.
Afbeelding
Op de foto zit het oliefilter er ook weer op, maar zelfs al is die er af dan zit ik bij een schroefje nog tegen het draadeind waar het filter op geschroefd zit. Ik had het idee dat ik de schroefjes wel aardig vastgedraaid heb deze keer, ondanks dat ik de meeste schroefjes niet kan zien en dus alles op het gevoel moest doen. Helaas lekt het deksel nog, en het lijkt er op dat er ook een lekkage aan de achterkant van de pomp is.
Heeft iemand enig idee waar dat weg kan komen en wat er eventueel aan te doen is, en zet de pakking onder het deksel nog uit zodat die lekkage misschien vanzelf stopt?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor vuuren1 » 25 Okt 2014, 00:20

De basismotor heeft hier en daar een dekseltje waarachter een tandwiel zit met een meenemer.
Bij dit type motor zit dat nu eenmaal niet op een comfortabele plek en zal je de pomp er even af moeten halen.
Dat zijn 3 M8 moeren die je kan benaderen met een 1/4 duims doppensetje.
De meest in het zicht zittende moeren haal je er helemaal af en de achterste draai je los totdat je de pomp kan wegnemen.

Dan kan je de impeller en de pakking vervangen.
(de pakking is van papier en zet niet uit)

Als de pomp uit het lekgaatje lekt (tussen pomp en motorvlok) is die keerring lek.
Die kan je wel vervangen maar de as zal ook ingelopen zijn en dan helpt het vervangen vaak niet.
Aan te raden is om een nieuw pompje te monteren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 25 Okt 2014, 09:22

Bedankt Hans.
Dat is dan een klusje die ik in de komende winterperiode ga uitvoeren. De boot gaat eerst uit het water en naar binnen.

vuuren1 schreef:Als de pomp uit het lekgaatje lekt (tussen pomp en motorvlok) is die keerring lek.

Zijn dat die rubber O-ringen die bij het setje zitten?

Groet, Jack.
Popeye

ligplaats:

Berichtdoor vuuren1 » 25 Okt 2014, 23:45

Nee dat zijn 2 simmeringen, 1 aan de watrzijdeig ekant en 1 aan de oliezijdige kant met daartussen een controle/lekgaatje.
De waterzijdige simmering heeft een RVS spanveertje wat je eventueel kan omruilen met een stalen veertje van een goedkopere standaard simmering uit de industrie.

Buiten dat er een simmering gaat lekken is de as ook ingelopen en help een nieuwe afdichting meestal niet.
Dat is ook goedkoop op te lossen door een vulring achter de simmering te leggenwaardoor hij weer op een schoon stukje as gaat lopen.

Maar een nieuw pompje is beter en als je de wegen kent kost dat ca. 160 euro ipv het dubbele voor een 'originele' die overigens van hetzelfde merk is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 10 Feb 2015, 14:33

Ik heb het klusje aan de waterpomp nog maar even uitgesteld, maar vanmiddag het zaakje toch maar eens nader bekeken. Ik zie geen drie, maar 4 moeren, en het lijkt of de waterpomp een geheel is met een groter onderdeel van de motor. Waar dat boutje verder naar boven in zit.
Afbeelding

Wie het weet mag het zeggen.

Wat is trouwens de consequentie als je doorvaart met een waterpomp waar af en toe een drupje water uitkomt? (dat je dan weer opvangt in een lekbakje)

Groet, Jack.
Popeye

ligplaats:

Berichtdoor aquanaut » 10 Feb 2015, 17:11

Die 4 moeren allemaal een slagje of 2 lossen de opsluitplaatjes wegkantelen, slangen los en de pomp ligt er in z'n geheel af.
Dat is waarschijnlijk minder werk als het gepruts met die messing schroefjes.

Doorvaren met een lekkende pomp kan op zich niet zo heel veel kwaad, als het water maar vrij kan wegstromen door de opening.
Als de slijtage echter erger wordt kan de WZ keerring zoveel gaan wijken dat hij met kracht gaat lekken.
Hierdoor kan er water aan de OZ keerring naar binnen gedrukt worden.
Ook als het water niet vrij kan wegstromen gebeurt dat.
Je krijgt dan water in je carter, en dat wil je niet.
Ik zou eens gaan kijken voor een revisie setje of een nieuw pompje.
Als je het pompje eraf hebt moet je eens voorzichtig de buitenzijde van het dekseltje opschuren.
Waarschijnlijk komt hier het pompnummer te voorschijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Popeye » 11 Feb 2015, 16:49

aquanaut schreef:Die 4 moeren allemaal een slagje of 2 lossen de opsluitplaatjes wegkantelen, slangen los en de pomp ligt er in z'n geheel af.
Dat is waarschijnlijk minder werk als het gepruts met die messing schroefjes.

Dat klinkt als; "fluitje van een cent", maar de werkelijkheid is anders.
De moeren en opsluitplaatjes moeten er in zijn geheel af, anders trek je de pomp niet van de draadeinden. De voorste moeren kun je redelijk bij, maar de achterste, boven, heb je geen ruimte om met een dop en ratel te draaien, en met een steeksleutel heb je zo weinig ruimte dat je geen slag kunt maken. Ik heb die moer nu toch los kunnen krijgen.
De onderste (toevoer) slang is er af. De slang bovenop de pomp zit voor, en over de brandstofpomp heen, en achter allerlei slangen en motoronderdelen langs zodat je hem nauwelijks ziet. Die kan ik dus niet naar boven van de pomp af trekken, en de pomp eerst van de draadeinden aftrekken lukt niet omdat de slang tegen de brandstofpomp aanzit. Misschien moet eerst de brandstofpomp gedemonteerd worden, voor je die slang er af kunt krijgen. :evil:

Het zou natuurlijk handig zijn wanneer je de motor op ooghoogte voor je neus hebt staan. Dan kun je zien wat je doet en kun je overal beter bij, maar om nou de hele motor uit te bouwen zodat je een waterpompdekseltje goed kunt vastdraaien lijkt mij ook weer niet de bedoeling.

Groet, Jack.
Popeye

ligplaats:

Berichtdoor Marie Christina » 11 Feb 2015, 18:16

Daar word ik ook wel eens radeloos van.
"Als ik dit wil doen moet ik eerst dat doen. En om dat te kunnen doen moet eerst dat gebeuren. "
Aaaagh. !!
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor rebel » 11 Feb 2015, 20:10

en ik maar denken dat het leuk spul is,, dat wat moderne vetus dieseltje
nou als ik dit zie, en lees ben ik blij met mijn oude om 636 motortje
ik wens je veel suc6 met het waterdicht maken van je waterpomp
gr. rebel
rebel

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 11 Feb 2015, 20:33

Popeye schreef:
Dat klinkt als; "fluitje van een cent", maar de werkelijkheid is anders.
De moeren en opsluitplaatjes moeten er in zijn geheel af, anders trek je de pomp niet van de draadeinden. De voorste moeren kun je redelijk bij, maar de achterste, boven, heb je geen ruimte om met een dop en ratel te draaien, en met een steeksleutel heb je zo weinig ruimte dat je geen slag kunt maken.
Groet, Jack.

U is bekend met het fenomeen "Japanse polsjes" ?
Eén keer raden waar het basisblok voor deze Foetus diesel vandaan komt :lol:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard