Vermogen dieselmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vermogen dieselmotor

Berichtdoor Chicken power » 05 Nov 2014, 23:29

vuuren1 schreef:De link van Mitsubishi werkt niet.

http://www.mitsubishi-engine.com/docume ... ochure.pdf

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor vuuren1 » 06 Nov 2014, 00:54

Dank Cp.

Is 38,6 pk effectief.
Dat kan kloppen omdat watersportmotoren de vermogensopgave baseren op een leuke DIN 6270-B norm bij 20 graden celcius, 60% relatieve vochtigheid, zonder dynamo, zonder keerkoppeling etc, etc.
Dat is in de praktijk een verschil van ca. 10%

Algemeen en on topic:
Vroeger was het nog veel erger en werd er met Indenor (Peugeot) motoren, Mercedes motoren etc. helemaal met de natte vinger opgave van vermogen gedaan.
De Mercedes die bij een veel hoger toerental in een auto 55 pk leverde werd in de jachtenwereld met bijna de helft van dat toerental aangeboden als een 55 pk motor.
Dat is volmaakte misleiding.

En voor de zoveelste keer:
We halen een Peugeot Indenor (opgave: 62 pk) los van de keerkoppeling en zetten er een 42PK Vetus voor (verder niks veranderd).
De 42 pk Vetus is in werkelijkheid effectief dus 38,6 pk maar bij de proefvaart bleek de schroef van de zgn. Peugeot 62 pk zelfs te licht...

Nu andersom:
Een werf geeft 42 pk op aan een schroevenfabrikant, dan kom er een schroef uit die veel te zwaar is en de 3000 toeren motor slechts 2500 toeren haalt (= ca. 33 pk ipv de aangegeven 42).
(dat is te controleren via de link van Cp)

Het was vroeger dus heel erg onduidelijk maar nu kan je meestal uitgaan van de opgave min 10% en dan zal er een redelijk goede schroef uitkomen.
Maar ook leveranciers van en motoren en schroeven zullen het bijna nooit precies goed hebben omdat de rompvorm weer andere invloeden kan hebben dan de invoer in de computer aan mogelijkheden biedt.
We hebben sinds 2001 maar 1 schroefadvies gehad die meteen 100% was en dat was bij een VW Marine (ADT).
Een verschil van 150-250 toeren er naast zitten is meer regel dan uitzondering (zelfs bij sloepen in serieproductie..).

@swblom,
Zie ook een pagina terug.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 06 Nov 2014, 12:35

@Hans; voor wat je uitlaatkeuze: de 'ziekenhuisopstelling' met 2 dempers achter elkaar geeft een erg rustige uitlaat! Het hangt er natuurlijk vanaf of je de twee dempers (+ isolatiedekens) goed kwijt kunt en of je op je schip met kielkoeling uit de voeten kan. Omdat ik 's winter relatief veel vaar is een 'droge' motor voor mij handiger.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor swblom » 06 Nov 2014, 19:49

Als eerste hartelijk dank voor de verschillende beschouwingen. Het heeft mij wat meer zekerheid gegeven dat de eerder genoemde 55-60 pk motoren naar tevredenheid zullen zijn.

Ook ben ik er nu achter dat er een 20 inch schroef onder zit, helaas ken ik de spoed niet. Lijkt me dat ik met deze schroef richting een 2.5 vertraagde keerkoppeling moet gaan.

Het is mij ook duidelijk dat de Yanmar aan te bevelen is. Ik twijfel wel een beetje over de mechanische keerkoppeling, en ga dan in geval van Yanmar voor een hydraulische. Dat gaat waarschijnlijk een mooie cent kosten......

Dus nu wordt het gericht op zoek naar aanbiedingen, liefst met inruil van de Mercedes. Zodra we een besluit hebben genomen, laat ik het weten.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 06 Nov 2014, 23:50

Kielkoeling is een praktische keuze maar is al jaren een optie bij de motorenfabrikanten.

swblom,
Met 20 inch kom je een end met een 2.7 reductie, je zal de schroef wel aan moeten passen.
De Yanmar kost geld maar niet meer dan een ander goed merk en de meerprijs van de genoemde hydraulische koppeling kan erg meevallen (ligt er aan waar je hem bestelt).

Ik kan je deze motor scherp aanbieden maar zonder inruil. Ik heb niks met oude inruilmotoren.
Ofwel geen fake inruilprijs maar een netto prijs en dan verkoop je de Mercedes zelf op marktplaats.
Daar vang je zomaar 2000- 2500 euro voor en dan is de Yanmar ineens niet meer zo duur.

Naast alleen een motor heb je vast nog meer nodig en hoe meer omzet des te hoger de korting, dus maak een lijst met alles wat je nodig hebt en ga dan met dat verhaal NL rondbellen.
Daarna kom je met de aanbiedingen bij mij en kijk ik of ik er iets mee kan.

Het is een vechtmarkt en dan kan het zijn dat ik niet mee wil gaan omdat anderen minder geld vragen maar geen (op maat) adviezen en service geven.

Succes.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor swblom » 07 Nov 2014, 14:50

Hallo Hans,

Ik ben inderdaad offertes aan het opvragen, waarbij ik zeker geïnteresseerd ben in een bedrijf dat ook de schroefoptimalisatie kan doen. We hebben eerder contact gehad, daarbij gaf je ook aan een hele aanbieding te willen doen, niet alleen een motor. Vandaar dat ik je met rust heb gelaten.
Zodra ik eruit ben wat de hele lijst aan benodigdheden gaat worden krijg jij natuurlijk ook een kans.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor swblom » 18 Nov 2014, 20:22

We zijn eruit, dus zoals beloofd even een update. Het wordt de Sole met TM345 keerkoppeling. Voor mij een kleine verrassing. Ik had altijd een goed gevoel bij Beta Marine en eigenlijk niks met Sole. (Yanmar bleek zoals ik al dacht voor ons een brug te ver).
Na een en ander beschouwd te hebben en dankzij jullie input heb ik het idee dat ik met een open mind bij Sole gekomen ben.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Nov 2014, 21:37

Solé heeft in die range een Mitsubishi basis en dat is een prima motor.
De marinisatiedelen zijn ook prima en de TM345 keerkoppeling ook.

Yanmar is duurder maar bij Yanmar weet je ongeveer zeker dat je over 35 jaar nog onderdelen kan kopen.
Het viel mij wel tegen dat de prijs nogal is gestegen sinds 2007 toen ik er een voor onze nieuwe boot kocht maar dat ging toen direct via de importeur.

Maar Solé was destijds in verhouding ook goedkoper (zeker omdat we toen erg veel zaken deden met Allpa).
Toch koos ik bewust voor de Yanmar omdat het allemaal net even meer naar mijn zin was.
Tevens kon ik kiezen voor een ZF hydraulische keerkoppeling en die schakelt net weer wat zachter in dan de TM345 (daar heb ik zelf ook mee gevaren achter een VW).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard