Indenor vreemd probleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Indenor vreemd probleem

Berichtdoor koekieoc » 10 Dec 2014, 02:30

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb nog wel een vraag voor van Vuuren, omdat niet alles mij duidelijk is en ik het benoemde wel wilmeeneemen in de diagnosestelling.
Wat is het beste te doen als er idd water op de zuigers zit?
De olie is vorige maand vervangen mbv een carterpomp en de olie is nog doorzichtig. Kan het dan ook zijn dat er water in het carter zit? zoja,hoe komt dit er in? (open systeem)
Wat ik volgens mij nog niet heb vermeld is dat ik 2 maanden geleden na een nacht voor de kust van Durgerdam een geratel met starten heb gehoord wat mij genoeg verontrustte om al bij bedrijven te informeren naar revisie van de starmotor. Hier heb ik nadien helemaal niet meer aan gedacht.

Inmiddels heb ik een monteur bij de boot gehaald welke btw super is omdat de motor onder de boot in een bun (of hoe heet een uitsparing onder de boot) ligt en er niet bij de onderste schroef van de startmotor te komen is.
Komend weekend komt het goede gereedschap mee en gaat de startmotor er af. Mijn grootste wens is dat daarna de motor iig weer met een sleutel is te draaien, dus nog n paar dagen duimen draaien.

Ik houd jullie op de hoogte hoe het verloopt.
Groet,
David
koekieoc

ligplaats: Amsterdam/Driehuizen
info:

Berichtdoor elrenegado » 10 Dec 2014, 09:42

olie drijft,
dus als er water in je carter komt, komt dat onderin te zitten.
je oliepijl zal dan iets moeten stijgen.

indien er inderdaad water op je zuigers ligt, dan zou dat er weer uit kunnen lopen indien je wat slijtage hebt, het loopt dan je carter in.
als je bv de gloeistiften of de verstuivers eruit draait zou de motor dan weer rond moeten kunnen draaien omdat het water via die openingen eriut geperst kan worden.

maar ik zou eerst de starter nakijken..
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Klaver vier » 10 Dec 2014, 17:02

Elrenegado Als het water op de zuigers langs de zuigers weer naar beneden zakt,is de motor totaal verrot en heeft geen compressie.
Een diesel moet echt wel goed afdichtende zuigerveren hebben anders heeft hij halfbakken compressie
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 10 Dec 2014, 22:22

David,

Water komt op de zuigers als het buitenboordsysteem middels de zeewaterpomp kan hevelen.
Dan loopt er water de uitlaat in bij het injectiepunt en dat stroomt uiteindelijk de cilinders via geopende uitlaatkleppen in.

Zuigerveren dichten nooit 100% af (Ook bij hevelen van een nieuwe motor loopt het carter vol, René..) en dan lekt dat water naar het motorcarter en zakt naar onderen (de motorolie drijft er op en het oliepeil zal oplopen).

Wat te doen bij waterslag?
- Gloebougies demonteren.
- Motor handmatig tornen om te controleren of er water in de cilinders staat.
- Vooral niet starten!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pleysant » 11 Dec 2014, 21:13

Hevelen heb ik gehad,
pomp even met de carterpomp dan weet je het gelijk,
als hij nog niet gedraaid heeft,dan komt als eerste schoon water en hierna de olie,
moter volstrekt niet starten alles eruit,hierna goedkope olie erin met de hand tornen,
hierna filter wissellen plus niet te dure olie erin,even laten draaien,dan alles er weer uit en weer filter wisselen,
hierna weer goede olie erin en een dagje draaien,en dan voor de laatste keer nogmaals met de juiste olie,
kost wat,maar je behoud de motor,voortaan de buiten kraan dicht als je lang de motor niet draait.

Vrg,Ed
pleysant

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor koekieoc » 11 Dec 2014, 22:34

Nogmaals bedankt!
@vanvuuren. Dus het water kan via de uitlaat in de cilinder. Nu heb ik een droge uitlaat en deze zit zo'n 40cm boven de waterlijn door de spiegel heen. Kan er in dat geval ook water in komen?

@pleysant. De kraan gaat altijd dicht als hij niet vaart hoor ;).

Groet,
David
koekieoc

info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2014, 23:02

koekieoc schreef:Nogmaals bedankt!
@vanvuuren. Dus het water kan via de uitlaat in de cilinder. Nu heb ik een droge uitlaat en deze zit zo'n 40cm boven de waterlijn door de spiegel heen. Kan er in dat geval ook water in komen?

@pleysant. De kraan gaat altijd dicht als hij niet vaart hoor ;).

Groet,
David

Je hebt een droge uitlaat maar wel met interkoeling (dus met warmtewisselaar)?
Met een hoog zittende spiegeldoorvoer zal er geen water in de motor kunnen lopen.

Wel kan de zeewaterpomp naar het motorcarter lekken (slijtage + verstopt controlegaatje) maar dan komt er geen water op de zuigers.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor koekieoc » 11 Dec 2014, 23:25

Je hebt een droge uitlaat maar wel met interkoeling (dus met warmtewisselaar)?
Met een hoog zittende spiegeldoorvoer zal er geen water in de motor kunnen lopen.

Wel kan de zeewaterpomp naar het motorcarter lekken (slijtage + verstopt controlegaatje) maar dan komt er geen water op de zuigers.

Op de motor zit geen interkoeling. De pomp zuigt van onder de boot aan, gaat naar de cilinderkop en van daar uit naar een aparte water uitlaat. Het lijkt mij gewoon systeem waarbij er geen water naar de cilinder kan lekken (behalve bij een gescheurde kop, maar dat zal niet zomaar gebeuren).
koekieoc

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Dec 2014, 01:39

koekieoc schreef: Het lijkt mij gewoon systeem waarbij er geen water naar de cilinder kan lekken (behalve bij een gescheurde kop, maar dat zal niet zomaar gebeuren).

Sprak hij dapper....
Ik zou em maar afkloppen op een goed stuk eikenhout.... ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 16 Dec 2014, 00:08

De pomp zuigt onder de boot aan?
Zuigt de pomp buitenboordwater aan of zitten er pijpen onder de boot?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard