cavitatie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: cavitatie

Berichtdoor wending » 27 Jul 2015, 17:13

Jan Huibers schreef:Grotere schroef is niet de oplossing, zeker niet zelfs... MINIMAAL 10% van je schroefdiameter vrije ruimte houden tussen je vlak en de tippen van de schroef. Anders hoor je zeker weten de cavitatie binnen.
Ik heb slecht nieuws voor je: cavitatie kun je per definitie niet voorkomen. Je kunt wel verminderen.

Waarschijnlijk is in jou geval een 4 bladsschroef met dus minder spoed de oplossing. Maar ik vindt het vreemd want zo op de foto te zien lijkt je situatie niet de slechtste. Even meten en uitrekenen of je niet binnen die 10% zit

Als je cavitatie hoort binnen betekend dat dat je de machinekamer goed geisoleerd hebt ofwel zeer weinig motorgeluid.

Lees je even in hoe cavitatie exact onstaat ook, dan snap je meteen waarom onderzeeërs van die 'rare' schroeven hebben

weet ik wel iets van maar een voor mij passende oplossing heb ik niet zo paraat.
onderzeeërs varen hel diep waardoor je ook minder last heb van cavitatie toch?? :D
wending

ligplaats: breukelen
info:

Berichtdoor wending » 27 Jul 2015, 17:14

De Stoere schreef:Wending Ik denk inderdaat dat het wel eens een verbetering kan geven als de schroef wat meer naar achter gaat,maar om daar nou meteen een nieuwe schroefas voor te draaien,is het niet mogelijk om een vulbus te maken tussen keerkoppeling en flens van de schroefas zodat je het eerst kan uitproberen.
Het is maar een idee maar misschien kan je er wat mee
Gr René( De Stoere)

mogelijk kan ik de as er iets uitrekken (uit de koppeling ) maar nogmaals dat zijn probeer oplossingen en ik wil in 1 keer klaar zijn anders blijft ik hellingen nl.
wending

info:

Berichtdoor wending » 27 Jul 2015, 17:16

Marcel010 schreef:Naar mijn idee is de afstand van de schroef tot het roer ook vrij groot?
Ik heb hiervoor 12% van de schroefdiameter aangehouden, dan kom je hierop uit:

Afbeelding

Roer is niet gemonteerd, maar de as hiervan zie je wel ongeveer op het punt staan waar het roer komt.
En dan boven 10% vrijgehouden van de tippen van de schroef tot het vlak, ik kon dat rekken tot 15% en dat heb ik gedaan.

Verder inderdaad vanaf het schroefaslager tot de achterkant van de schroef maximaal 2x de diamter van de as, in mijn geval 60mm.
Ik heb daar 30mm van gemaakt, en ik heb het watergesmeerde lager zover mogelijk laten uitsteken om zoveel mogelijk water achter de schroef te hebben.

Hopelijk heb je er wat aan!

een schottel fan lees ik , ik had hiervoor de P 44
wending

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Jul 2015, 17:19

Wending, leg mij dan es uit waarom de diepte waarop de onderzeeër vaart van invloed is op de mogelijke cavitatie.....

De afstand tussen de schroef en roer heeft weinig te maken met cavitatie, hoogstens met manouvreerbaarheid.

Lees anders dit even helemaal door:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cavitatie
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2015, 18:24

Jan Huibers schreef:Wending, leg mij dan es uit waarom de diepte waarop de onderzeeër vaart van invloed is op de mogelijke cavitatie.....

Cavitatie is onlosmakelijk verbonden met de druk die op de bladen staat.
Als een onderzeeër diep zit, staat er veel druk op de bladen.
Door de snelheid van de bladen creëer je daardoor gauw onderdruk achter de rand van het blad.
Dat veroorzaakt een "lege" ruimte, een bel, op zo'n plek, die door de grote druk nóg eerder inelkaar gedrukt wordt dan op geringere diepte.
En dus eerder cavitatie.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jul 2015, 18:59

Wending de oplossing die ik voorstelde is juist om niet te hoeven hellingen,dit kan je immers binnen achter de keerkoppeling doen.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor henkvd » 27 Jul 2015, 19:17

Denk eerder dat het probleem veroorzaakt wordt door de horizontale flappen aan het roer, de bovenste valt binnen de schroef.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor aquanaut » 27 Jul 2015, 20:06

10% vrijslag aan de bovenzijde is te weinig.
Dit moet minimaal 15% zijn, aanbevolen 20%.
De 10% volstaat voor de onderzijde.
Voorts heb ik cavitatie nog nooit eerder omschreven zien geworden als "geborrel" onder de boot.
Ik denk dan ook dat TS geen cavitatie hoort maar gewoon schroefgeluid.
Dit is alleen te veranderen door een ander type schroef te monteren, zie ook wat Jan al aanhaalde m.b.t. schroeven van Duikboten.
Cavitatie klinkt alsof er grind tegen het vlak aan geschoten wordt.
Ook zal je daar schade van kunnen zien aan romp en of schroef.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor wending » 27 Jul 2015, 22:05

Jan Huibers schreef:Wending, leg mij dan es uit waarom de diepte waarop de onderzeeër vaart van invloed is op de mogelijke cavitatie..... druk mijn vriend hoe lager de druk hoe eerder cavitatie.

De afstand tussen de schroef en roer heeft weinig te maken met cavitatie, hoogstens met manouvreerbaarheid.

Lees anders dit even helemaal door:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cavitatie
wending

info:

Berichtdoor wending » 27 Jul 2015, 22:08

De Stoere schreef:Wending de oplossing die ik voorstelde is juist om niet te hoeven hellingen,dit kan je immers binnen achter de keerkoppeling doen.
Gr René ( De Stoere)

ik kan dan niet zien wat ik doe met de afstand tot het roer en zo. daar heb ik geen gedetailleerde maatvoering van nl. maar ik kan kijken of ik er met de foto's een slag naar durf te slaan die ik nog heb ergens.
wending

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard