kleppenstellen DAF 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: kleppenstellen DAF 575

Berichtdoor Wolf1 » 23 Okt 2015, 09:20

kajoe schreef:tja mijn Dafje 615m deze kleppen zijn van 1979 tot 1989 nooit gesteld en de motor liep als een zonnetje zijden de mensen van dieseltechniek Gouda indertijd zij hadden de verstuivers toen afgeperst en even terug geplaatst met een nieuw leidinkje ze hadden de druk iets verhoogt zijden ze om de eeuwige blauwe rook die een Daf kenmerkte te verminderen ,en dat hielp iets.
groet wout.

Een stoter die over een nok loopt, een tuimelaar die over een as scharniert, de zelfde tuimelaar die op een klepsteel slaat, ze geven allemaal slijtage die de klepspeling vergroten.
Voor de klep zelf is het heel belangrijk dat hij goed aanligt tegen de gekoelde zitting in de kop, dit om de warmte opgelopen bij het openstaan weer aan de klep te onttrekken.
Kleine ongerechtigheden kunnen dit verstoren, de klep wordt te heet en slaat in, in de kop, wat speling verkleint.
In het ergste geval sluit de klep helemaal niet meer, wordt te heet en verbrand.
Te veel speling geeft extra slijtage aan de nokkenas, er ontstaat een onregelmatigheid aan het volgen van de stoter en de nok.
Allemaal redenen om zorg, aan de correcte klepspeling te besteden, de moderne motoren zijn daarom tegenwoordig uitgerust met stoters aangesloten op het olie smeersysteem, waar de olie de speling opvult als de klep gesloten is.
Het relatief bijna niet draaien van pleziervaart motoren resulteert in verhalen als hierboven nooit iets aangedaan en draai als een zonnetje
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Okt 2015, 09:26

Aquanaut, die bedoel ik inderdaad. De monteur van het DAF truc centre die me hielp de enkele poelie door een dubbele te vervangen zei tegen me dat ik eerst 'dat vliegwiel' moest demonteren, vandaar mijn vraag en de verwarring. Dus die arme man begreep er volgens Wolf ook helemaal niets van.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Wolf1 » 23 Okt 2015, 09:31

quichot schreef: Dus die arme man begreep er volgens Wolf ook helemaal niets van.

Inderdaat, een ontwikkeling die me grote zorgen baart !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 23 Okt 2015, 11:06

Was waarschijnlijk de monteur van de remmen en het onderstel van de Trucks....... ;)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor quichot » 23 Okt 2015, 12:08

Die zou ik ook sturen als iemand iets aan z'n motor wil laten doen. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor christer1nl » 25 Okt 2015, 17:02

inmiddels de kleppen gesteld. van alle kleppen waren er maar 2 waar niets aan gesteld hoefde te worden. 2 moesten relatief veel bijgesteld worden
christer1nl

ligplaats:
info:

Berichtdoor Roelof » 27 Okt 2015, 18:41

kajoe schreef:tja mijn Dafje 615m deze kleppen zijn van 1979 tot 1989 nooit gesteld en de motor liep als een zonnetje zijden de mensen van dieseltechniek Gouda indertijd zij hadden de verstuivers toen afgeperst en even terug geplaatst met een nieuw leidinkje ze hadden de druk iets verhoogt zijden ze om de eeuwige blauwe rook die een Daf kenmerkte te verminderen ,en dat hielp iets.
groet wout.

Heb dat druk verhogen nooit echt begrepen.
Mogelijk dat de verneveling (tijdelijk) iets beter wordt maar dan denk ik eerder dat er iets mis is met de nozzles.
Door de inspuitdruk te verhogen wordt in elk geval het inspuit MOMENT vertraagt, tenzij de HD brandstof pomp ook verdraaid wordt, dit is niet zo eenvoudig zonder de juiste gereedschappen.
Het inspuit moment vertragen lijkt mij niet de bedoeling.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof

ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Berichtdoor vuuren1 » 27 Okt 2015, 21:15

@Roelof,

Er gaan vele verhalen over het verhogen van de OPENINGs-druk van DAF verstuivers maar de feitelijke inspuitdruk wordt daar niet mee gewijzigd.

De pomp perst tegen de veerdruk in de brandstofklep open en dan komen we bij de inspuitdruk die de naald omhoog houdt door druk uit te oefenen op 2 oppervlakken (D1+ d2 zoals het in de boeken staat).

Het inspuituitstel neemt ietsje toe (dat zeg jij ook), daarna zal de verstuiver -een weinig en heel eventjes, ietsjes- feller beginnen en direct weer normaal gaan doen wat de pomp kan opbrengen.
Al met al zal het weinig of niets helpen als de verstuivers in goede conditie zijn.

Ik ken een DD475 die een heel stuk is opgeschroefd en wel iets minder -erg- rookt (de motor is goed gereviseerd, dus niet gaar) maar de brandstofpomp hoor je boven alles uit kreunen...

Het roken bij een DAF bestaat helemaal niet als de motor goed is en gewoon goed wordt belast waar die motor voor bedoeld is, verder hoort het roken bij langer laag (onder)belasten bij het ontwerp van die tijd.
Het goed bijhouden van de klepspeling helpt ook bij het goed verdeeld op tijd openen en sluiten van de kleppen wat het arbeidsproces ten goede komt en óók wat Wolf schrijft -de boel mechanisch heel houdt-.

Overigens begint een gloednieuwe elektronische Volkswagen Marine of een even nieuwe Yanmar ook te walmen bij langduriger stationair draaien...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Okt 2015, 21:52

Roelof schreef:Heb dat druk verhogen nooit echt begrepen.
Mogelijk dat de verneveling (tijdelijk) iets beter wordt maar dan denk ik eerder dat er iets mis is met de nozzles.
Door de inspuitdruk te verhogen wordt in elk geval het inspuit MOMENT vertraagt, tenzij de HD brandstof pomp ook verdraaid wordt, dit is niet zo eenvoudig zonder de juiste gereedschappen.
Het inspuit moment vertragen lijkt mij niet de bedoeling.

Groet,
Roelof
De drukverhoging geeft een betere menging met de aanwezige gecomprimeerde lucht, maar gaat ten koste van de levensduur van de pomp.
De druk heeft praktisch niets met het inspuit moment te maken.
Theoretisch kunnen we over samendrukbaarheid van brandstof, uitzetten van leidingen en lekverliezen gaan bazelen maar geeft voor jou geen meetbare verschillen !
Als het basis inspuit moment niet elektronisch wordt gesteld, maar handmatig is er geen meetbaar verschil te constateren !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 28 Okt 2015, 15:18

aquanaut schreef:Was waarschijnlijk de monteur van de remmen en het onderstel van de Trucks....... ;)

Aquanaut

Nu maar hopen dat hij niet langs komt om de winterbanden onder je boot monteren :D :D :D
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard