Uitlijnen motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Uitlijnen motor

Berichtdoor Georges » 21 Jan 2016, 16:32

Vronsky schreef:Zijn die steunen inderdaad slecht ?
Als 'leek' vind ik ze er nog redelijk strak en fris uit zien...

Dus dat afstellen werkt hier niet met shims/vulplaatjes ??
Koker is watergesmeerd: dat vet is er in gespoten om een versleten vetkoordafdichting tijdelijk op te vangen. Is nu zo'n rubber mof.

Vetkoord afdichting kan je vervangen door 2 dichtingen (oliekeerringen) die op de as en tegen de gland passen erop te schuiven , bij ons varen er zo verschillende rond en die zijn al vele jaren dicht, de watersmering verloopt perfect en aandraaien is verleden tijd , een volvo seal is niet beter en gaat zo lang niet mee.
Geef het maar mee...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges

ligplaats: Arnemuiden
info:

Berichtdoor aquanaut » 21 Jan 2016, 20:05

Vronsky schreef:Zijn die steunen inderdaad slecht ?
Als 'leek' vind ik ze er nog redelijk strak en fris uit zien...

Ik neem aan je dit cynisch bedoeld...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jan 2016, 20:32

Kijk... Dit is nu een schoolvoorbeeld van hoe het zeker niet moet.

De motor op "rubber dempers" (die niks doen, ofwel op zijn..), een vaste aandrijfkoppeling en een pakkingbus.

Toch nog een geluk als die "dempers" niet meer dempen, dan staat de motor gelukkig wat meer star (maar vast ook uit de lijn).

Met goede dempers, die niet té soepel mogen zijn plus een (soepele) bv. Uniflex koppeling én een soepele slangverbinding tussen de koker en seal kan het nog iets worden.

In dit geval zou ik het achterlager ook even goed nakijken, dit gezien mijn gevoel over de algehele situatie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Vronsky » 21 Jan 2016, 22:29

Dank voor alle goedbedoelde reacties.
Mijn vraag was hoe deze motor/koppeling-as-koker uitgelijnd kan worden:
kan iemand daar nog iets over zeggen ??

THANKS,
V.
Vronsky

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 22 Jan 2016, 09:58

Vronsky schreef:Dank voor alle goedbedoelde reacties.

THANKS,
V.

Graag gedaan!
Door steunen toe te passen met stelmogelijkheid.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor Vronsky » 22 Jan 2016, 10:24

Toch nog ff over die vermeende versleten motorsteunen >
Volgens de officiele Volvo Penta MD2B manual zijn dit de voorgeschreven typen.
Hierbij een schets uit die manual >

Afbeelding

Er bevindt zich dus een soort rubber kussen in die metalen 'hoed', en dit kussen steekt onder deze 'hoed uit', dat is in de foto's ook goed te zien.
Waaruit blijkt op de foto's nou dat de steunen compleet versleten zouden zijn ??
Ik zie wel wat rubber-gruis, maar de 'hoed' zit overal nog ruim boven de voetplaat, dus de demping lijkt mij nog behoorlijk volgens spec.

THANKS!
Vronsky

ligplaats:
info:

Berichtdoor Vronsky » 22 Jan 2016, 10:37

Ik dacht er aan om shims toe te passen, en die tussen die demper en de motorsteun te plaatsen, zie voorbeeld >

Afbeelding

Waarom zou dat niet kunnen werken ??

THANKS,
V.

aquanaut schreef:
Vronsky schreef:Dank voor alle goedbedoelde reacties.

THANKS,
V.

Graag gedaan!
Door steunen toe te passen met stelmogelijkheid.

Aquanaut
Vronsky

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 22 Jan 2016, 12:44

Vronsky schreef:Ik zie wel wat rubber-gruis, maar de 'hoed' zit overal nog ruim boven de voetplaat, dus de demping lijkt mij nog behoorlijk volgens spec.

THANKS!

Rubber motorsteunen worden doorgaans harder in hun levensjaren, dus het gegeven dat er nog ruimte zit tussen de oliekap en de voetplaat zegt niets over de demping.
Het rubbergruis is daarentegen wel een belangrijke aanwijzing dat het rubber niet meer is wat het geweest is.
De MD2B is geproduceerd tot 1975, ik gok dat de steunen net zo oud zijn.

Het ophogen met vulplaten moet bij dit soort steunen onder de voetplaat gebeuren, verhogen boven het rubber creert een groter moment op de (toch al slechte) steun.
Als ik me niet vergis zit er geen doorslagbeveiliging op deze steunen (het zijn eigenlijk helemaal geen motorrubbers, maar dat terzijde)
VP gebruikte hier gewoon radiateursteunen voor en legde er een spatkapje overheen.

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor eagle » 22 Jan 2016, 17:46

De hele motor opstelling is van Volvo Penta

Daar zijn er duizenden van in scandinavie... (kun je van vinden wat je wilt..)

Scheepje is waarschijnlijk Noors, zo,n 20 a 22 voet. ( Elwaro, Hanto, Herwa, Myra, Moring, ed)

Bij motor inbouw wordt er voorlopig geen fundatie gemaakt, maar eerst de schroefas met koker ingebouwd.
Dan wordt de motor erin getakeld, en al hangend aan de schroefas gekoppeld met de vaste koppelbus, in precies de goede stand.
De motorsteunen zitten/hangen dan al aan de motor.
Nu pas wordt de fundatie gemaakt, van hout en polyester, in de ruimte tussen romp en voetplaten van de steunen. Klaar!
Daarom is er geen instelvoorziening..

Op de foto is te zien dat de fundering verrot is; Het hout is deels weg, waardoor de motor op holle polyester kokers staat, Die zakken door.
Er is al aan ge..werkt; Waarschijnlijk is er ingegoten, of iets met staalstripjes.. Het draadeind is UNC, de standaard draad van de steunen is UNF..

Die steunen zijn eigenlijk niet bedoeld om trillingen in de hele boot te reduceren (zijn, en waren, ze veel te hard voor..) maar om haarscheuren in het polyester te voorkomen.

Wat nu?

Twee mogelijkheden: Of niks doen, Of de hele boel saneren; Alles wegslijpen en fundering opnieuw opbouwen, met echte motorsteunen..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Vronsky » 22 Jan 2016, 18:44

DANK !
[type boot staat gewoon in m'n signature hoor...]
Dat van die rotte fundatie zal ik nog eens goed bekijken (ik zie geen hout onder de motor)
Heb toch niet de indruk dat de motor fors aan het doorzakken is: zo groot is de scheefstand van de as vs. koker nou ook weer niet.
Prop as zit strak in de koker: geen enkele speling.
Er is zeker aan gewerkt (+40 jaar!), geen prutswerk, bootje maakt een harde indruk.

Ben niet van plan om nog (veel) geld aan deze antieke motor te besteden: een nieuwe fundatie zou dan bij een nieuw exemplaar meegenomen moeten worden.
Zolang ik met dit kan blijven tuffen, ik hoop zo'n 2-3 seizoenen, lijkt me gewoon niks doen wellicht (financieel) het beste.

THANKS,
V.

eagle schreef:De hele motor opstelling is van Volvo Penta

Daar zijn er duizenden van in scandinavie... (kun je van vinden wat je wilt..)

Scheepje is waarschijnlijk Noors, zo,n 20 a 22 voet. ( Elwaro, Hanto, Herwa, Myra, Moring, ed)

Bij motor inbouw wordt er voorlopig geen fundatie gemaakt, maar eerst de schroefas met koker ingebouwd.
Dan wordt de motor erin getakeld, en al hangend aan de schroefas gekoppeld met de vaste koppelbus, in precies de goede stand.
De motorsteunen zitten/hangen dan al aan de motor.
Nu pas wordt de fundatie gemaakt, van hout en polyester, in de ruimte tussen romp en voetplaten van de steunen. Klaar!
Daarom is er geen instelvoorziening..

Op de foto is te zien dat de fundering verrot is; Het hout is deels weg, waardoor de motor op holle polyester kokers staat, Die zakken door.
Er is al aan ge..werkt; Waarschijnlijk is er ingegoten, of iets met staalstripjes.. Het draadeind is UNC, de standaard draad van de steunen is UNF..

Die steunen zijn eigenlijk niet bedoeld om trillingen in de hele boot te reduceren (zijn, en waren, ze veel te hard voor..) maar om haarscheuren in het polyester te voorkomen.

Wat nu?

Twee mogelijkheden: Of niks doen, Of de hele boel saneren; Alles wegslijpen en fundering opnieuw opbouwen, met echte motorsteunen..

Gr, Eagle
Vronsky

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard