DANK !
[type boot staat gewoon in m'n signature hoor...]
Dat van die rotte fundatie zal ik nog eens goed bekijken (ik zie geen hout onder de motor)
Heb toch niet de indruk dat de motor fors aan het doorzakken is: zo groot is de scheefstand van de as vs. koker nou ook weer niet.
Prop as zit strak in de koker: geen enkele speling.
Er is zeker aan gewerkt (+40 jaar!), geen prutswerk, bootje maakt een harde indruk.
Ben niet van plan om nog (veel) geld aan deze antieke motor te besteden: een nieuwe fundatie zou dan bij een nieuw exemplaar meegenomen moeten worden.
Zolang ik met dit kan blijven tuffen, ik hoop zo'n 2-3 seizoenen, lijkt me gewoon niks doen wellicht (financieel) het beste.
THANKS,
V.
eagle schreef:De hele motor opstelling is van Volvo Penta
Daar zijn er duizenden van in scandinavie... (kun je van vinden wat je wilt..)
Scheepje is waarschijnlijk Noors, zo,n 20 a 22 voet. ( Elwaro, Hanto, Herwa, Myra, Moring, ed)
Bij motor inbouw wordt er voorlopig geen fundatie gemaakt, maar eerst de schroefas met koker ingebouwd.
Dan wordt de motor erin getakeld, en al hangend aan de schroefas gekoppeld met de vaste koppelbus, in precies de goede stand.
De motorsteunen zitten/hangen dan al aan de motor.
Nu pas wordt de fundatie gemaakt, van hout en polyester, in de ruimte tussen romp en voetplaten van de steunen. Klaar!
Daarom is er geen instelvoorziening..
Op de foto is te zien dat de fundering verrot is; Het hout is deels weg, waardoor de motor op holle polyester kokers staat, Die zakken door.
Er is al aan ge..werkt; Waarschijnlijk is er ingegoten, of iets met staalstripjes.. Het draadeind is UNC, de standaard draad van de steunen is UNF..
Die steunen zijn eigenlijk niet bedoeld om trillingen in de hele boot te reduceren (zijn, en waren, ze veel te hard voor..) maar om haarscheuren in het polyester te voorkomen.
Wat nu?
Twee mogelijkheden: Of niks doen, Of de hele boel saneren; Alles wegslijpen en fundering opnieuw opbouwen, met echte motorsteunen..
Gr, Eagle