rebel schreef:voor oudere benzine motoren zijn er toch nog lood vervangers op de markt?
is dat er niet voor oudere diesels dan?
of komt dit op hetzelfde neer.
anders ga ook maar twee takt olie bij mengen denk ik.
o ja die waterscheider van dintra is besteld
en hoe zit het trouwens met de ontbrekende zwavel??
voor dat ik mijn tank weer vol gooi, zou ik hier best wat duidelijkheid over willen.
gr. rebel
Dieselolie is in de tijd (net zoals benzine) gewijzigd.
Zowel diesel als benzine heeft inmiddels bio-componenten in zich. Bij benzinemotoren (in auto's) komt het voor dat de elektrische brandstofpomp na een wat langere stilstandsperiode vastroest.
Om die reden doe ik bij het tanken een scheut 2-tact olie in de tank van de youngtimer Mercedes.
In mijn boot zou ik dat ook wel willen doen, ware het niet dat ook de verwarming zijn brandstof uit dezelfde tank neemt en die heeft vast een enorme hekel aan olie..
Wat is er loos?
Water/vocht ontstaat (als het niet bij het tanken meekomt!) voornamelijk door temperatuurswisselingen in de tank.
De tank wordt warm en koelt af, die ademt dus in en uit en het vocht uit die lucht condenseert in de afkoelende tank.
Bacterieën groeien vooral bij een hogere temperatuur, dus ook in diezelfde tank die opwarmt.
Wat kunnen we er aan doen?
1.
Allereerst zorgen dat de brandstoftank niet steeds van temperatuur verandert (en watervrije diesel tanken).
Dus geen tank naast de motor zoals je zo vaak tegenkomt!
Zo'n tank kan wel 60 graden worden en in de nacht weer afkoelen naar 10 graden, dat is aan alle kanten fout en zal er zeker water ontstaan en de bacterieën hebben het ook geweldig naar hun zin..
Wij lassen -altijd- een dubbele bodem tank in (net zoals bij ieder zeeschip wordt gedaan).
Die tank is van gestraald scheepsbouwstaal en onbehandeld. De dieselvoorraad is altijd in contact met de onderwatertemperatuur en blijft stabiel in temperatuur.
2.
Voor -het geval dat- is een goed voorfilter/waterafscheider aan te bevelen (welke zal een aparte discussie kunnen opleveren..).
Nog beter is om die uit te voeren als duplex filter (= een dubbele unit die omschakelbaar is).
Tegen de beestje kan je preventief een biocide toevoegen.
Mijn eigen boot:
Na 5 jaar en 180 draaiuren (dus staat de dieselolie er steeds erg lang in) is het staal nog net zo blank (zo ook de dieselolie) als bij de nieuwbouw, van water is geen spoor te ontdekken.
(ik kan in de tank kijken, een inspectiemogelijkheid is wel zo nuttig..)
Ik realiseer mij dat het niet moeilijk is, maar een bestaande situatie volledig overhoop halen is bewerkelijk en kostbaar.
Dan is er over nadenken hoe je mogelijke problemen zoveel mogelijk kan elimineren toch wel belangrijk.
Het stilvallen van motoren in de watersport is voor het grootste deel te wijten aan brandstofproblemen.