houdbaarheid diesel brandstof

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: houdbaarheid diesel brandstof

Berichtdoor De Waalschokker » 10 Mrt 2012, 22:00

Houdbaarheid diesel, in mijn geval gebruik ik rode (jawel want ben niet opgezet met de dieven die de fiscus bevolken) diesel, het spul steekt er al meer dan drie jaar in en nog geen problemen ondervonden.
Het spreekwoord zegt 'never change a winning horse', betekend dat ik nog wel pas voor biodiesel die in feite er gekomen is door de gore All uit de USA en waar de groenen en milieuidioten met graagte aan meedoen.
Tussen haakjes voor die biorommel worden er miljoenen hectaren gebruikt waar er in een normale wereld voedingsgewassen zouden worden geteeld.
Het probleem is echter dat de toekomst in handen is van paniekzaaiers en grijgrage lieden die op één ding uit zijn : geld uit de belastingsbetaler zijn zakken halen.
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 22:03

rebel schreef:voor oudere benzine motoren zijn er toch nog lood vervangers op de markt?
is dat er niet voor oudere diesels dan?
of komt dit op hetzelfde neer.
anders ga ook maar twee takt olie bij mengen denk ik.
o ja die waterscheider van dintra is besteld
en hoe zit het trouwens met de ontbrekende zwavel??
voor dat ik mijn tank weer vol gooi, zou ik hier best wat duidelijkheid over willen.
gr. rebel

Dieselolie is in de tijd (net zoals benzine) gewijzigd.
Zowel diesel als benzine heeft inmiddels bio-componenten in zich. Bij benzinemotoren (in auto's) komt het voor dat de elektrische brandstofpomp na een wat langere stilstandsperiode vastroest.
Om die reden doe ik bij het tanken een scheut 2-tact olie in de tank van de youngtimer Mercedes.
In mijn boot zou ik dat ook wel willen doen, ware het niet dat ook de verwarming zijn brandstof uit dezelfde tank neemt en die heeft vast een enorme hekel aan olie..

Wat is er loos?

Water/vocht ontstaat (als het niet bij het tanken meekomt!) voornamelijk door temperatuurswisselingen in de tank.
De tank wordt warm en koelt af, die ademt dus in en uit en het vocht uit die lucht condenseert in de afkoelende tank.
Bacterieën groeien vooral bij een hogere temperatuur, dus ook in diezelfde tank die opwarmt.

Wat kunnen we er aan doen?

1.
Allereerst zorgen dat de brandstoftank niet steeds van temperatuur verandert (en watervrije diesel tanken).
Dus geen tank naast de motor zoals je zo vaak tegenkomt!
Zo'n tank kan wel 60 graden worden en in de nacht weer afkoelen naar 10 graden, dat is aan alle kanten fout en zal er zeker water ontstaan en de bacterieën hebben het ook geweldig naar hun zin..
Wij lassen -altijd- een dubbele bodem tank in (net zoals bij ieder zeeschip wordt gedaan).
Die tank is van gestraald scheepsbouwstaal en onbehandeld. De dieselvoorraad is altijd in contact met de onderwatertemperatuur en blijft stabiel in temperatuur.

2.
Voor -het geval dat- is een goed voorfilter/waterafscheider aan te bevelen (welke zal een aparte discussie kunnen opleveren..).
Nog beter is om die uit te voeren als duplex filter (= een dubbele unit die omschakelbaar is).
Tegen de beestje kan je preventief een biocide toevoegen.

Mijn eigen boot:
Na 5 jaar en 180 draaiuren (dus staat de dieselolie er steeds erg lang in) is het staal nog net zo blank (zo ook de dieselolie) als bij de nieuwbouw, van water is geen spoor te ontdekken.
(ik kan in de tank kijken, een inspectiemogelijkheid is wel zo nuttig..)

Ik realiseer mij dat het niet moeilijk is, maar een bestaande situatie volledig overhoop halen is bewerkelijk en kostbaar.
Dan is er over nadenken hoe je mogelijke problemen zoveel mogelijk kan elimineren toch wel belangrijk.
Het stilvallen van motoren in de watersport is voor het grootste deel te wijten aan brandstofproblemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 10 Mrt 2012, 22:34

@ Waalschokker

Rode diesel op zich prima echter bij een controle kan dit een heel erg duur geintje worden.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Rob Art » 11 Mrt 2012, 00:09

buldog schreef:Volgen Dintra een volledige voorfiltering van allerlei vervuiling waaronder bacterievervuiling,
Gaat leven lang mee en moet alleen periodiek te worden afgetapt .

Ik heb even met de mannen van Dintra op de Hiswa staan praten.
Ik vond pesoonlijk de diesel secundair van het filter nog al troebel. De man vertelde mij dat dit kwam door de warme lampen en de kou van s'nachts (kort om de temperatuurs schommeling). Ik zij, laat dit nou net de zelfde situatie zijn als we aan boord hebben :| .
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art

ligplaats:
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Berichtdoor De Waalschokker » 11 Mrt 2012, 11:41

henkvd schreef:@ Waalschokker

Rode diesel op zich prima echter bij een controle kan dit een heel erg duur geintje worden.

Loopt wel los, ben waarschijnlijk de kampioen van het forum wat vaaruren betreft, vorig jaar 0 het jaar daarvoor de goede Sint binnengevaren en wat rond de club en daarmee heb ik het gehad.
Ben bezig met verbouwen en voor het moment is varen van secundair belang.
Zal wel deze zomer (kan ten alle tijden varen want heb kielkoeling) eens mijn schuit losmaken en wat rondjes maken.
Tja Henkvd ik betwijfel niet wat je zegt hoor, een kennis van mij met een woonboot ondeschept in Vlaanderen, rode diesel en heeft een boete gekregen van ver over de 3000 (drieduizend) euro, zoals ik eerder stelde de fiscus bestaat uit een bende dieven.
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 11 Mrt 2012, 17:12

De Waalschokker schreef:ik eerder stelde de fiscus bestaat uit een bende dieven.

Het is maar net van welke kant je het bekijkt. Je zou ook kunnen zeggen dat jij de dief bent, nietwaar? ;)
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor De Waalschokker » 11 Mrt 2012, 21:10

Bejakruiser schreef:
De Waalschokker schreef:ik eerder stelde de fiscus bestaat uit een bende dieven.

Het is maar net van welke kant je het bekijkt. Je zou ook kunnen zeggen dat jij de dief bent, nietwaar? ;)

Ik denk dat ik al belasting genoeg betaal, ben alleen en dat betekend in Vlaanderen 50 (vijftig) % inhouding op mijn loon door de fiscus plus mijn jaarlijkse toeslag (gemiddeld 1400 euris).
Dus als ik met rode diesel rondtoer "pak" ik terug wat de staat mij afneemt. :D
De Waalschokker

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 11 Mrt 2012, 21:14

Je kan emigreren, "Het belastingparadijs NL" is voor alleenstaande wat milder, ze pakken het alleen op een andere manier wel terug.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mrt 2012, 22:10

Er wordt wat afgedwaald terwijl ik mijn best deed om e.e.a. uit te leggen.
Als dat niet duidelijk is of niet interessant is hoor ik dat graag en zal ik in het vervolg mijn reacties anders invullen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor De Waalschokker » 11 Mrt 2012, 23:23

vuuren1 schreef:Er wordt wat afgedwaald terwijl ik mijn best deed om e.e.a. uit te leggen.
Als dat niet duidelijk is of niet interessant is hoor ik dat graag en zal ik in het vervolg mijn reacties anders invullen.

Tja ik heb de (onhebbelijke) gewoonte om vaker dan eens af te dwalen van het rechte pad, doet niks af van uw betoog hoor.
Trouwens ik beschouw u als een van de drijvende krachten op dit forum, mijn reactie is een van eigen ervaring waarin ik besluit dat rode diesel in tegenstelling tot de biorommel uitstekend meerdere jaren kan geconserveerd worden.
Deze kennis is (enkel) van belang voor mensen die een museumschip hebben dus bruikbare info. ;)
De Waalschokker

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard