Peugeot met koelvloeistof in de olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot met koelvloeistof in de olie

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:02

Bericht door vuuren1 » wo 30 okt 2013, 21:30

Guerto schreef:
Allen,

bedankt voor de reacties. Naast een fulltime baan, thuis ook nog een druk gezin, ik ben niet dagelijks in de gelegenheid naar de boot te gaan. Zodra ik weer naar de boot kan zal ik eerst het oude restant olie/koelvloeistof er uit halen. Daarna eerst maar het spruitstuk demonteren, dat is iets wat ik makkelijk zelf kan doen. Als de oorzaak daar niet ligt (5% kans) zal er iemand bij moeten komen met verstand van zaken. De kop er af halen laat ik liever eerst een keer voordoen.

Zodra er bijzonderheden zijn laat ik dat horen.

groeten,
Geert

Kennelijk heb je mijn reactie niet gelezen of niet begrepen...
Meest voorkomend zijn de cilindervoering afdichtingen die gaan lekken.
Een doorgeroest spruitstuk komt weinig voor en een gescheurde cilinderkop wel vaker maar dan is de motor te heet geweest en daar heb ik niks over gelezen (ook niet over moeilijk rondstarten omdat er dan veelal koelvloeistof op de zuigers staat).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor rebel » 07 Dec 2013, 21:03

Bericht door rebel » do 31 okt 2013, 21:41

een oud spreekwoord zegt,, je kan het jezelf makelijk maken - of moeilijk
in ieder geval veel succes
gr. rebel
rebel

ligplaats:
info:

Berichtdoor Guerto » 07 Dec 2013, 21:03

Bericht door Guerto » zo 03 nov 2013, 02:15

vuuren1 schreef:
Kennelijk heb je mijn reactie niet gelezen of niet begrepen...
Meest voorkomend zijn de cilindervoering afdichtingen die gaan lekken.
Een doorgeroest spruitstuk komt weinig voor en een gescheurde cilinderkop wel vaker maar dan is de motor te heet geweest en daar heb ik niks over gelezen (ook niet over moeilijk rondstarten omdat er dan veelal koelvloeistof op de zuigers staat).

Hallo Hans, ik heb je reactie zeker wel gelezen. Ik ben me er ook goed van bewust dat er een grote kans is dat de cilindervoeringen zijn gaan lekken. En misschien is het wel tegen beter weten in, maar het loshalen van het spruitstuk is iets wat ik zelf nog kan en dan heb ik dat in ieder geval uitgesloten. (Een te warme motor hebben we nog nooit last van gehad.)

Maar goed, er van uit gaande dat de cilindervoeringen zijn gaan lekken, kun je dan volstaan met het vervangen van de afdichtingsringen, of moeten de bussen en de cilinders dan ook vervangen worden?
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto

ligplaats: Burgum
info:

Berichtdoor Broertje » 07 Dec 2013, 21:03

Bericht door Adema » zo 03 nov 2013, 03:23

Wij hebben in onze doerak 780ak ook een Peugeot Indenor type xdp 4.88
vorig jaar net na aanschaf de kop laten reviseren, nu achteraf best een beetje spijt van want dit jaar last van olielekkage in het motorruim.

Ik heb voor mezelf besloten er niks meer aan te doen en volgend jaar deze te vervangen voor een nieuwe mitsubishi.

Wil altijd een goed gevoel hebben over de motor.
Broertje

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 21:04

Bericht door De Stoere » zo 03 nov 2013, 10:03

Het zou volgens mij gek zijn als je van een koprevisie olielekkage krijgt,dan zit er echt iets niet goed Gr René (De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 21:04

Bericht door Jan Huibers » zo 03 nov 2013, 11:44

Vermoedelijk bedoeld Adema dat nu de kop goed dat er ergens anders olielekkage ontstaat... Als het op is met die motoren kun je inderdaad beter ff sparen en dan in 1 x goed doen: vervangen!!! Goed beschouwd zijn het best goede motoren geweest, als je kijkt wat zo'n blok voor z'n kiezen gekregen heeft sinds die van de band rolde op de fabriek. Maar aan alles komt een eind, ook aan de levensduur van de beste motor. Op dat moment moet je gewoon vervangen...

Iedereen die denkt met een indenor in zijn boot nog 10 jaar zonder extra kosten door te varen die zit op een roze wolk met een plaat voor zijn kop...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor antonh » 07 Dec 2013, 21:05

Bericht door antonh » zo 03 nov 2013, 17:13

Er wordt zo makkelijk geschreven over een Peugeot "vervangen".
Maar wat kost een andere motor dan nieuw?
Ik denk dat een revisie minder kost, veel minder zelfs.
Ik heb ook een Peugeot motor op benzine en zeer tevreden er over.
En een nieuwe is ook prijzig natuurlijk en je moet het hebben ook.
Wat kost een vervanging hiervoor dan ongeveer?

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor Broertje » 07 Dec 2013, 21:05

Bericht door Adema » zo 03 nov 2013, 17:16

Ja de koprevisie is idd goed gegaan en motor draaid weer goed alleen nu weer een olie lekkage stel ik repareer dit wat is dan weer het volgende.

Ook hebben we net een kleine meid dan wil je toch ook vertrouwd het water op gaan.
Broertje

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 21:06

Bericht door De Stoere » zo 03 nov 2013, 17:40

Ik weet niet waar of hoe de olie lekt,maar voor een beetje olie lekkage de motor te vervangen is ook een beetje overdreven,je zegt immers dat hij goed loopt.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Dec 2013, 21:06

Bericht door Wim Niessen » zo 03 nov 2013, 17:43

Anton,
Al eerder schreef ik op dit forum iets over mijn ervaringen m.b.t revisie. Ik zal het nog maar herhalen.
Een ruilmotor - dus het kale blok, zonder pomp, dynamo, startmotor e.d. kost bij de een 4950 en bij de ander 2950. Er is niet achter te komen wat de verschillen zijn.
Een revisiebedrijf gaf een schatting voor de revisie: circa 6.000 en de mededeling dat er altijd nog wel wat bij komt.
Een 30 of 40 jarig blok te laten reviseren is m.i. een slechte keus. Nu het blok, morgen de startmotor, overmorgen de keerkoppeling, dan een afgebroken motorsteun en ga zo maar door.
Ik kocht mijn nieuwe motor - Craftsman 42 PK - voor 6700.
Maar hou er rekening mee dat het altijd meer kost. Zaken als motorfundatie, slangen, bedieningskabels etc. etc. Voor je het weet zit je aan 3.000 meer kosten.
Ik wens je succes.

En off topic": een van de bedrijven die vroeger veel Peugeot motoren verkocht vertelde mij dat er in het verleden meer dan 100.000 over de toonbank zijn gegaan.
Er breken dus goede tijden aan voor de leveranciers van motoren.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard