welke motor ter vervanging indenor?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: welke motor ter vervanging indenor?

Berichtdoor stentor950 » 07 Dec 2013, 21:35

Bericht door stentor950 » di 05 nov 2013, 20:31

Ad,

Waarom gekozen voor Timray? Om een aantal redenen. Mijn oude BMC begon tot bijna 1 lt olie per dag te gebruiken. Deels door lekkage en het andere deel door de uitlaat. Na meer dan 40 jaar trouwe dienst - voornamelijk bij de oude eigenaren- werd het tijd voor vervanging. De motor had 13200 draaiuren.
Bij rondgang op het internet, en her en der een prijsopgave bij installatie van de bekende merken motoren, leverde dit met de installatiekosten erbij een prijskaartje op van 14 á 15 duizend euro. Dit zou dan meer zijn dan de dagwaarde van de boot. Ik kwam toen Timray tegen en ben hiermee in zee gegaan. Andere reden is om dit niet te doen, is dat een volgende motor voor mij geen 40 jaar hoeft mee te gaan. Binnenkort wordt ik 60 jaar, en als ik er nog pakweg 15 jaar plezier van kan hebben, is het voor mij voldoende. Afgaande op de afgelopen 2 jaar, vaar ik ongeveer 250 uur per jaar. Dus over een periode van pakweg 15 jaar zo'n 4000 uur. Ik denk dat de Timray dat echt wel gaat redden. Dezelfde motoren worden ook gebruikt in grondverzet machines, waterpompen en voor stroomopwekking. Daar draaien ze tienduizenden uren zonder problemen. Op de site van Timray staan ook referenties, maar daar hoor je alleen de goede verhalen. Slechte - over de kwaliteit van het product- heb ik nog niet kunnen vinden. Jammer want dan weet je ook de zwakke plekken niet.

Aanschaf motor en hydraulische KK bedroeg €5500 (inclusief BTW). De Python-Drive P30R kreeg ik erbij cadeau.
De installatiekosten waren €1800.

De oude motor, KK en de schroef, heb ik kunnen verkopen voor €700.

Wim,

'Men' zegt dat de Timray een uit de kluiten gewassen motor is. Voor mijn doen bleek het wel mee te vallen. De motor is in ieder geval een stuk korter dan de oude BMC, dus mij hoor je niet klagen. Hoogte en breedte waren ongeveer gelijk. Ook qua gewicht nauwelijks afwijking. De Timray is zo'n 50 kg lichter (192 Kg). NB. Ik heb geen idee wat een Volvo-Penta of Mitshibitsu weegt
Het was een kwestie van het aanpassen van de fundering voor de motorsteunen en de Phyton Drive. Verder geen bijzonderheden qua installatie.

NB. Moest nog een andere schroef hebben. Oude draaide linksom en de nieuwe rechtsom.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:35

Bericht door vuuren1 » di 05 nov 2013, 21:22

De discussie over de Chinese motoren is op allerlei fora al druk gevoerd.

Waar het m.i. op neer komt is dat een motor van een plezierboot niet echt zal slijten door draaiuren.
Wel belangrijk is is dat eenzelfde motorinstallatie daardoor 30-40 jaar mee gaat en het vooral handig is als er onderdelen verkrijgbaar zijn en blijven.
(anders moet je zelf naar China op expeditie voor een verstuiver oid...)

Yanmar, Volvo Penta zijn duurder maar leveren tot in lengte van jaren onderdelen.
Vetus en Solé leveren ook langdurig onderdelen en zijn goedkoper dan bovengenoemde merken.

Het is een afweging die je zelf moet maken, wij bouwen geen China motoren in omdat er toch iets is wat te onzeker is.
De prijs is zeker goed en is absoluut verleidelijk.

Wij hebben het Chinese verhaal waarschijnlijk al veel eerder onderzocht dan de huidige aanbieders in de markt, gewikt en gewogen en niet gedaan.

10-15 jaar geleden: Een industriemotor (niet gemariniseerd) met 4 cilinders en 50 pk koste toen in het krat 600 USD.
(was een modernere motor basis als de door de huidige aanbieders toegepaste basismotor, zag er keurig uit)
Later kwam ik er achter dat de Chinees ook EU keerkoppelingen waterpompen etc. namaakten.
Al met al niet onaantrekkelijk en dus in NL voor weinig te verkopen met zelfs een goede winstmarge.
Toch hebben we het niet gedaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 07 Dec 2013, 21:36

Bericht door stentor950 » di 05 nov 2013, 22:28

Ik denk / geloof dat we beiden legitieme redenen aandragen om voor het een of andere merk te kiezen. Ik heb er deze zomer relatief weinig mee gevaren ( 122 uur). Tot nu toe naar tevredenheid. Ook het brandstofverbruik is ongeveer gehalveerd. Het verbruik ligt nu op 2 liter per uur. Dat is mooi meegenomen, maar maakt op de totale kosten van de boot op jaarbasis relatief weinig uit.

Wel ben ik nu zeer tevreden over het feit dat ik zeker weet dat de motor nu elke morgen na 2 toeren te hebben gemaakt start, en dat de motorruimte er nu als door een ringetje te halen uitziet. Voorheen moest ik elke dag met de nodige poetsdoeken de boel weer een beetje schoon proberen te krijgen. Ook was ik een goede klant bij onze afvalverwerking om weer wat vaatjes afgewerkte (bilge) olie weg te brengen.
Ariadne kruiser
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

info:

Berichtdoor ad gevers » 07 Dec 2013, 21:36

Bericht door ad gevers » do 07 nov 2013, 17:22

Vandaag was ik de op werf,(Van Gent Kerkdriel) waar hij nu ligt voor een uitgebreide schildersbeurt; stralen zoveel maal spuiten;
nieuwe boegschroef; dieptemeter etc.
Zo kwam ook de vervanging van de Indenor ter sprake en ik denk een deal te kunnen maken.
Dat zou dan een Craftsman worden, lijkt me een fijn idee om met een gerust hart langere tochten
te kunnen maken.
Ad.
ad gevers

ligplaats: Lith
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:37

Bericht door vuuren1 » do 07 nov 2013, 20:22

ad gevers schreef:
Vandaag was ik de op werf,(Van Gent Kerkdriel) waar hij nu ligt voor een uitgebreide schildersbeurt; stralen zoveel maal spuiten;
nieuwe boegschroef; dieptemeter etc.
Zo kwam ook de vervanging van de Indenor ter sprake en ik denk een deal te kunnen maken.
Dat zou dan een Craftsman worden, lijkt me een fijn idee om met een gerust hart langere tochten
te kunnen maken.
Ad.

Mits goed ingebouwd is dat m.i. een goede keuze.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2013, 21:38

Bericht door broekie » vr 08 nov 2013, 05:59

Ik ben niet voor of tegen Chinese motoren, maar in 10 a15 jaar kan er veel veranderen.
Zelf koop ik regelmatig staalprodukten in China die ook in andere werelddelen worden gemaakt.
Prijs/kwaliteit is erg goed momenteel.
Deze materialen waren 10 jaar geleden ook slechter.

Ik weet dat grote firma,s daar produceren of inkopen zonder dat ze zeggen dat het uit China komt.
Ik heb gezien dat er op verzoek van een klant made in France werd ingeperst.

Momenteel ben ik in Zuid Africa en bezoek ook producenten.
Kwaliteit is zeker niet beter als voorbeeld. Dit zijn wel de lagere lonen landen die werk nodig hebben.
Ik koop ook hier dingen in.
De laatste 10 _ 14 jaar ook veel gehandeld met Polen, maar dat wordt duurder. Kwaliteit is prima.

Kortom alles veranderd steeds en wat slecht was kan ook verbeterd zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor nietmeeractief » 07 Dec 2013, 21:38

.
Laatst gewijzigd door nietmeeractief op 30 Dec 2013, 20:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
nietmeeractief

Berichtdoor stentor950 » 07 Dec 2013, 21:38

Bericht door stentor950 » vr 08 nov 2013, 13:53

Het zijn allemaal direct ingespoten diesels. Niet direct de stilste types. Qua geluid loopt hij in de pas met mijn oude BMC.
Ariadne kruiser
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:39

Bericht door vuuren1 » vr 08 nov 2013, 22:08

Het concept van de Timray motor is ook niet echt moderner dan het ontwerp van de aloude BMC diesel.
Dat wil overigens niet zeggen dat deze motor bij pleziervaart gebruik geen 30 jaar mee kan gaan.
Een BMC was bij langdurig gebruik zeker geen topper.
In een bootje ging het erg lang goed omdat er geen uren worden gemaakt en de belasting gemiddeld laag is.

Zolang Timray onderdelen en service blijft verlenen is er niks aan de hand.
(Anders moet je naar China voor je onderdelen)

Het is zoiets als in de loterij spelen, daarom is de prijs ook heel anders dan de prijzen van andere merken.
Ook bestaat sinterklaas hier niet en heeft de prijsstelling een reden..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ad gevers » 07 Dec 2013, 21:39

Bericht door ad gevers » ma 11 nov 2013, 00:50

Ik heb de werf opdracht gegeven om een nieuwe Craftsman te monteren inclusief keer koppeling,
phytondrive, nieuwe natte uitlaat, waterlock, waterafscheider, beluchter, etc. etc.
Wat ik totaal hiervoor ga betalen is niet mis maar als ik alles bereken helemaal verklaarbaar.
Part of the deal is; de boot kan bijna de hele winter in de hal zodat ik aan het interieur kan werken.
ad gevers

ligplaats: Lith
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard