Bericht door stentor950 » di 05 nov 2013, 20:31
Ad,
Waarom gekozen voor Timray? Om een aantal redenen. Mijn oude BMC begon tot bijna 1 lt olie per dag te gebruiken. Deels door lekkage en het andere deel door de uitlaat. Na meer dan 40 jaar trouwe dienst - voornamelijk bij de oude eigenaren- werd het tijd voor vervanging. De motor had 13200 draaiuren.
Bij rondgang op het internet, en her en der een prijsopgave bij installatie van de bekende merken motoren, leverde dit met de installatiekosten erbij een prijskaartje op van 14 á 15 duizend euro. Dit zou dan meer zijn dan de dagwaarde van de boot. Ik kwam toen Timray tegen en ben hiermee in zee gegaan. Andere reden is om dit niet te doen, is dat een volgende motor voor mij geen 40 jaar hoeft mee te gaan. Binnenkort wordt ik 60 jaar, en als ik er nog pakweg 15 jaar plezier van kan hebben, is het voor mij voldoende. Afgaande op de afgelopen 2 jaar, vaar ik ongeveer 250 uur per jaar. Dus over een periode van pakweg 15 jaar zo'n 4000 uur. Ik denk dat de Timray dat echt wel gaat redden. Dezelfde motoren worden ook gebruikt in grondverzet machines, waterpompen en voor stroomopwekking. Daar draaien ze tienduizenden uren zonder problemen. Op de site van Timray staan ook referenties, maar daar hoor je alleen de goede verhalen. Slechte - over de kwaliteit van het product- heb ik nog niet kunnen vinden. Jammer want dan weet je ook de zwakke plekken niet.
Aanschaf motor en hydraulische KK bedroeg €5500 (inclusief BTW). De Python-Drive P30R kreeg ik erbij cadeau.
De installatiekosten waren €1800.
De oude motor, KK en de schroef, heb ik kunnen verkopen voor €700.
Wim,
'Men' zegt dat de Timray een uit de kluiten gewassen motor is. Voor mijn doen bleek het wel mee te vallen. De motor is in ieder geval een stuk korter dan de oude BMC, dus mij hoor je niet klagen. Hoogte en breedte waren ongeveer gelijk. Ook qua gewicht nauwelijks afwijking. De Timray is zo'n 50 kg lichter (192 Kg). NB. Ik heb geen idee wat een Volvo-Penta of Mitshibitsu weegt
Het was een kwestie van het aanpassen van de fundering voor de motorsteunen en de Phyton Drive. Verder geen bijzonderheden qua installatie.
NB. Moest nog een andere schroef hebben. Oude draaide linksom en de nieuwe rechtsom.