Pagina 2 van 2

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2023, 14:21
door Leverg
Als hier de bouten niet uit de steunen gedraaid kunnen worden, had je inderdaad steunen met langere bouten moeten kopen.
Er zijn echter ook steunen ,waar de bouten wel demontabel zijn.
Zo het nu zit ,kan niet.




De bouten kunnen er hier niet uitgedraaid worden, dus dan maar verhogen op aluminium of houten blokken. We weten nu wat de exacte hoogte van de blokken moet worden.
Dus, alles komt goed en we gaan niet met de motororsteunen varen zoals afgebeeld in de vorige plaatjes.

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2023, 15:22
door Kwokko
Leverg schreef:, dus dan maar verhogen op aluminium of houten blokken.

Geen alu koker profiel gebruiken , massief alu ,of hardhout.
Zoals Merbau of Bankirai.
En dan zo groot als de gehele steun,waar de bouten dus doorheen moeten,en de motorsteun er in zijn geheel op rust.
Voor een "tijdelijke" oplossing kan dat.
Maar geen zacht hout ,want dan staat de motor direct weer los.
Het mooiste is een blokje staal, maar dat is bewerkelijker.
Jij loopt immers ook niet op schoenen met een halve zool toch? :geek:

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2023, 16:23
door Wolf1
Doen dat al jaren iets anders !
Vroeger maakten we onder star gelaatse motoren vullingen van een stuk gietijzer, eerst in model met de vreesbank, daarna pas vijlen, vakwerk !
Maar nu.
Motor op hoogte stellen en uitlijnen in de helft of lager van de stel mogelijkheid (over het algemeen zakken motorsteunen wel in maar groeien ze niet)
4 stripjes als bekisting om de steun lassen.
Bouten en onderste plaat van de motorsteun invetten.
En vol gieten met Chockfast Orange !
Al moet je de OM er later nog 10x in en uit bouwen hij staat zo weer op zijn plaats.
Gr. Wolf1

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2023, 16:49
door Leverg
We gaan morgen even de definitieve hoogte meten. We weten nu in ieder geval dat die niet goed staat en dat kunnen we nu precies uitmeten, zie foto hieronder.
Schoefas ( niet krom) is 30mm. Buis 25 cm lengte eromheen van 30mm binnendiameter en dan aan het einde richting de keerkoppeling, dan weer een 30mm aluminium as erin die ik wat spits heb afgedraaid.

Aluminium of stalen blok eronder inderdaad die even groot is als de motorsteun is inderdaad de bedoeling.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2023, 22:23
door SimondeDanser
Leverg schreef:Bij Drinkwaard hebben we gezocht naar een homokineet, echter de lengte tussen de motor en de schroef is te lang, dus kunnen ze ons niet helpen tenzij de hele motor naar achteren moet.

Waarom laat je niet een cardanasje maken met schuifstuk erin? Voor dit motorvermogen heb je maar een dun asje nodig. Dat is al zo sterk dat dit je leven lang niet meer kapot gaat. Beter, sterker, bedrijfszekerder en goedkoper dan een homokineet.
Daarbij kan je je motor gewoon op de fundatie neerzetten zonder allerlei blokken ertussen.
Ik weet niet of het bedrijf nog bestaat, maar ik heb jaren geleden een cardanas voor mijn boot laten maken bij Avim. Die zaten meen ik aan de Sluisjesdijk bij de Waalhaven in Rotterdam. Ik kon de flenzen kiezen die ik wilde hebben en met het type motor en de toerentallen maakten zij een cardanas. In dit geval voor een motor van 185 pk. En die as heeft ook wel eens een klap gehad, maar geeft in 25 of 30 jaar geen krimp. Ik weet dat diverse leden van mijn watersportvereniging daar cardanassen hebben laten maken en ze draaien allemaal nog zonder ooit één enkel probleem te hebben gehad. Ik zou het allemaal niet zo moeilijk doen in elk geval.
Mvg Felix

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2023, 09:49
door Leverg
Felix,

Bedankt voor de goeie tip !

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2023, 15:27
door Wolf1
Als ik je foto's zo zie, hoeft er niets tussen, hoe lang is de vrije lengte schroefas vanaf het lager tot de keerkoppeling ?
En wat is de schroefas diameter ?
En kan je wat de vloerhoogte betreft, met de motor in lijn komen ?
Gr. Wolf1

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2023, 17:49
door Leverg
Wolf1 schreef:Als ik je foto's zo zie, hoeft er niets tussen, hoe lang is de vrije lengte schroefas vanaf het lager tot de keerkoppeling ?
En wat is de schroefas diameter ?
En kan je wat de vloerhoogte betreft, met de motor in lijn komen ?
Gr. Wolf1



De lengte is ongeveer 40 cm. Schroefas diameter is 30mm. We hebben nu de motor opgehoogd aan de keerkoppeling kant en die staat nu in het midden. Echter horizontaal gezien vanaf de schroefas gezien zit er nu een knik in omdat we de achterkant van de motor nog niet hebben verhoogd. Wellicht van de week doen. Zodra alles dan staat en de as ook mooi draait zonder zwaar punt erin dan laat ik de aluminium blokjes maken op dezelfde maat als de de meranti blokjes.

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2023, 18:50
door Wolf1
De minimum vrije lengte zou (30 - 9)x20 = 4 2cm moeten zijn,
Met een goede trillingdemper achter de keerkoppeling en niet te soepele motorsteunen zou ik dat best wel aandurven.
Een goede uitlijning is wel een vereiste.
En wat is je probleem met gietvullingen ? Denk dat je aluminium idee een stuk duurder gaat uitpakken.
Gr. Wolf1

Re: Motorsteun probleem

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2023, 20:04
door Leverg
Wolf1 schreef:De minimum vrije lengte zou (30 - 9)x20 = 4 2cm moeten zijn,
Met een goede trillingdemper achter de keerkoppeling en niet te soepele motorsteunen zou ik dat best wel aandurven.
Een goede uitlijning is wel een vereiste.
En wat is je probleem met gietvullingen ? Denk dat je aluminium idee een stuk duurder gaat uitpakken.
Gr. Wolf1



Gietvullingen heb ik nog nooit gedaan. Goeie kennis van me heeft metaal bedrijf, misschien hebben ze nog wat liggen qua aluminium of staal.
Vind de gietvulling wel een goed idee, maar ben er niet bekend mee, zal eens opzoeken hoe dat gaat, interessant.

Video hier voor de geinteresseerden. https://www.youtube.com/watch?v=jkRHnqME7w4