solenoid op daf 475 monteren.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: solenoid op daf 475 monteren.

Berichtdoor Beemer » 13 Jul 2025, 16:47

Een stop-solenoid ipv de oude trekkabel om de de motor te stoppen is best prettig. Jaren terug heb ik mijn beide motoren ook omgebouwd.
Mocht je Wolf’s mooie suggestie met 90°liever te lastig vinden, dan is wellicht iets te realiseren met een staalkabeltje (remkabel van fiets) en een katrolletje.

Heb je ook al nagedacht welk type solenoïde je neemt?
1. Constante bekrachtiging bij draaiende motoren (eenvoudig aansluiten op je startschakelaar). NIET mijn voorkeur.
Of
2. Alleen bekrachtigen bij stoppen van motoren. Zelf heb ik voor deze optie gekozen (bij een stroomstoring, vallen de motoren niet plots uit). Is dan wel even puzzelen om ‘logisch’ en praktisch op je contactslot aan te sluiten. Of slim kiezen voor Wolf’s printje.
Succes
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 13 Jul 2025, 17:14

Er kwam eens een boot op onze haven, gesleept. Kon de motor niet aankrijgen. Als hij op de startknop drukte zag je de spanning inzakken. Om een lang verhaal kort te maken: het was Niet de startknop maar de stopknop…….
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 13 Jul 2025, 17:18

jkb schreef:Er kwam eens een boot op onze haven, gesleept. Kon de motor niet aankrijgen. Als hij op de startknop drukte zag je de spanning inzakken. Om een lang verhaal kort te maken: het was Niet de startknop maar de stopknop…….

Sorry, voor mijn eerdere reactie. Ik had de laatste zin niet goed gelezen :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door Beemer op 13 Jul 2025, 18:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 13 Jul 2025, 17:35

Na de eerste tips en opmerkingen dacht ik eerst , wat vraag ik nu weer.
Achteraf moest ik wel lachen :D .
Goed , nu wat betreft de solenoid , ben stout geweest en heb er een besteld bij ali.
Nee niet die turk ;)
Afbeelding.
Had de mogelijkheid om er een te pakken mat 2 contacten , maar heb er 1 gepakt met 3 contacten.
De derde , de aux , weet ik nog niet waar ik hem voor in kan zetten , maar als ik dat uitgevogeld heb dan zal hij ook wel gebruikt worden.
Wolf: ik zet er alleen een stopknop op om hem uit te zetten.
De solenoid word dan bekrachtigd.
Het kabeltje wat er nu zit buigt steeds een beetje , en met terug duwen komt de arm niet helemaal in de ruststand , waardoor ik de motor moeilijk gestart krijg , en dus naar onder moet om de hendel met de hand terug te duwen.
Daarbij komt dat ik een 2e stuurstand gemaakt heb en dan is solenoid makkelijker.
Ik heb niet echt een contactslot.
Het is een on/off slot waardoor er spanning loopt als ik deze omdraai met de sleutel.
Starten gebeurd met een drukknop.
Dus uitzetten gebeurd op deze weg ook met een knop , zowel binnen als ook buiten.
jkb , daar hebben ze labeltjes voor uitgevonden.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jul 2025, 19:01

3 Aansluitingen is meestal een plus en een min. met als 3de een signaal aansluiting welke dan aan je drukknop is verbonden.
De magneet heeft 2 spoelen een hoog en een laagohmige, je drukknop geeft stroom naar beide spoelen, de laagohmige spoel wordt door de magneet zelf afgeschakeld.
Dit verhaal houdt dus wel in, dat de slag van de magneet groot genoeg moet zijn om zichzelf uit te schakelen !
Als het zo niet werkt is het eng, 1 spoel is bij te lang vasthouden zo verbrandt !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 13 Jul 2025, 21:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jul 2025, 20:36

De reden tot het bedenken van het printje is dat je hiermee een veel goedkopere, 1 spoel magneet kan gebruiken, de maximale inschakel duur is instelbaar, en stoppen en starten is dan, met een standaard contactslot te verwezenlijken !
jou huidige contactslot is al voldoende om het printje te laten werken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 13 Jul 2025, 23:21

Bedankt voor de uitleg wolf.
Ben bekend met elektro , maar niet met elektronica dus een beetje hulp kan ik bij de print wel gebruiken.
Zijn deze standaard te koop , of heb je deze zelf gemaakt?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jul 2025, 08:57

Een stopmagneet kan alleen goed werken als de volledige weg van het stophandel op de pomp, overeen komt met de volledige slag van de magneet !
Met die reden voorstander van het 90°liever.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 14 Jul 2025, 10:41

Dat verhaal is mij duidelijk.
Er zijn wat afstelmogelijkheden , maar dat word ook beperkt door de plaatsing van de solenoid inderdaad.
Denk dat we het kunnen vergelijken met een roerstandaangever.
Als die niet op de juiste manier gepositioneerd is , klopt de aanwijzing ook niet meer.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jul 2025, 12:01

Met een kabeltje en een veer gaat, maar dan moet er bijna altijd een nieuw aangrijpingspunt op het stophandel gecreëerd worden !
Printje is eigen bouw en wil mijn vrouw €75 voor hebben .
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard