filterhuis zonder filter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: filterhuis zonder filter

Berichtdoor Wim Niessen » 10 Mei 2014, 15:47

Op je motor moet je volledig kunnen vertrouwen. Ik lees dan ook altijd met opperste verbazing dat er (kennelijk) velen zijn die geen geld over hebben om een van de meest voorkomende oorzaken van storingen zoveel als mogelijk zien te voorkomen.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mei 2014, 15:57

Ik geef mijn ouwe schoenen nog niet mee met een boot zonder schone tank en goede filters..

Wie dat wel wil gokken omdat er geen geldboom in de tuin staat kan sparen of gewoon gaan varen en wachten op problemen.
Als je geen geld hebt is het kopen van een boot m.i. onverstandig.
Een boot is immers een luxe artikel..

De reddingsmaatschapij geeft al jaren aan dat brandstofproblemen de meest voorkomende oorzaken zijn van het stilvallen van motoren.
Dat kan ik beamen en daarom heb je die geldboom in de tuin nodig (en anders niet varen totdat de boel op orde is).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Mei 2014, 16:42

Ik zal proberen om alle onzinnige aannames en offtopic onzin over oude schoenen naast me neer te leggen en gewoon serieus door te gaan met onderzoeken hoe ik ea het beste kan aan pakken met of zonder het oude filterhuis wat er nu zit.

wat ik probeer te vertellen met dat de boot zo oud is, is dat hoe het nu zit het al die jaren al goed gaat dus dat het voor mij
moeilijk te verkopen dat ik 100en euros uit moet geven voor een filter.
Dat de diesel veranderd is een goed argument en kan ik meenemen in mijn eindconclusie.

Ik zit nu nog wel met de vraag hoe het nou zit als ik er zon nieuw filter tussen stop. In mijn ogen kan die kan ook vol raken midden op de rivier en daardoor de motor uitlaten vallen. Of zie ik iets over het hoofd.

Overigens zit het aanzuigpunt van de tank op het laagste punt. En zat er vorig jaar idd iets troep in de filters.
Helaas zit er geen mangat in de tank en zie ik vooralsnog geen mogelijkheid om die te maken zonder mijn halve interieur te slopen.
Van de winter heb ik wel de gehele tank leeg gepompt en zo goed mogelijk geprobeerd te spoelen.
Daarna de tank weer gevuld en voor de zekerheid wat bacterie dodend spul erbij gedaan.
ik had het over dat het filter in mijn opvoerpomp vies was na 200 uur. Daarbij ben ik vergeten te zeggen dat ik de boot nu bijna een jaar heb en er zelf zo'n 200 uur mee heb gevaren. Of de vorige eigenaar dit ooit heeft schoongemaakt of schoon heeft laten maken weet ik niet (man was vorig jaar 95 ) en voer heel weinig met de boot.

Sorry dat ik niet in 1 keer naar jullie luister en met al die (in jullie onzin mischien onzinnige en levensgevaarlijke)
Vragen en oplossingen kom. Maar ik wil gewoon graag normaal onderzoek doen hoe ik mijn boot gewoon op de voor mij zo goed mogelijke manier kan laten varen
ik heb in het verleden helaas geleerd niet zomaar alles van iedereen zo maar aan te nemen maar vooral ook zelf onderzoek te doen door zo veel mogelijk informatie via meerdere kanalen binnen te halen.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Mei 2014, 16:45

Overigens sorry voor de typfouten en rare spaties en enters.
typ het op mijn telefoon omdat ik heerlijk aan het genieten ben van het lekkere weer op de boot.
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor Wolf1 » 10 Mei 2014, 17:02

Blacktoppie schreef:Ik zit nu nog wel met de vraag hoe het nou zit als ik er zon nieuw filter tussen stop. In mijn ogen kan die kan ook vol raken midden op de rivier en daardoor de motor uitlaten vallen. Of zie ik iets over het hoofd.

Ik breng je dus echt op kosten, ik had al een paar plaatjes geupload, die antwoord op je vraag geven !
Maar zal je het ook wel niet mee eens zijn, blijft er nog één op lossing over, een enkel voorfilter, en elke 2 uur 5 minuten maximum toerental varen.
Komt de motor direct in belaste toestand direct op toeren en blijft hij dit in deze omstandigheid de gestelde tijd vlekkeloos doen, is de dieselolie voorziening nog steeds in orde.
Bij enige hapering voorfilter reinigen en test herhalen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Mei 2014, 17:20

Heb niet gezegd dat ik het er niet mee eens ben.. enkel dat ik niet zo maar iets aanneem.

met die plaatjes kan ik niet zoveel. Je snapt zelf denk ik wel dat als ik een bedrijf bel dat ze het niet snappen als ik zeg "ik hb hier een plaatje van een filter in mijn hand kan je daar iets bij vertellen"
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mei 2014, 19:17

Het is inmiddels wel duidelijk dat je geen adviezen van gekwalificeerde deskundigen aan wilt nemen..
Dat je je je best doet om de tank schoon te krijgen is te prijzen maar zegt onvoldoende en geeft geen enkele garantie.

Als je een bedrijf wilt bellen met vragen over een dergelijk filter hebben we het over een Racor Spin on duplex filter en de andere is (dacht ik) een Separ filter.
Ook dat kan je hier aan ons vragen maar kennelijk vertrouw je een commercieel bedrijf eerder dan de onafhankelijke adviezen van scheepswerktuigkundigen (die staan echt niet in een winkel en zitten ook niet achter de telefoon bij een bedrijf..).

Ik heb je al eerder geschreven dat je voor minder dan 100 euro zelf een duplexsysteem kan samenstellen (is niet super maar beter dan niks).

Succes verder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 10 Mei 2014, 19:35

Alles word uit zijn verband gehaald ik heb nooit gezegd dat ik een commercieel bedrijf eerder geloof dan iemand anders. Ik heb alleen gezegd dat ik met alleen een plaatje niks kan en daarbij een voorbeeld heb gegeven van een bedrijf bellen. ik had ook als voorbeeld neer kunnen zetten dan ik helaas niet op een plaatje kan googelen

Nogmaals ik neem idd niet zomaar iets van iemand aan, helaas heeft iemand dat in het verleden verpest voor me, die persoon zei ook gekwalificeerd te zijn(had ook overigens niks met de boot te maken), sorry daarvoor

Ik Heb hierboven ook nog een vraag gesteld hoe dat dan werkt want zo'n filter kan imo ok vollopen en dan zit je met hetzelfde probleem .

Helaas word daar niet op gereageerd.
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mei 2014, 19:44

Blacktoppie. Ik ga een heel eind met je mee wat informatie halen betreft,ik ben ook altijd nogal eigenwijs.
Maar het advies om de tank een keer te reinigen is zeker niet verkeerd.
Onze boot is van 1971 en ik heb ongeveer 3 jaar geleden de tank een keer gereinigd,en ben me rot geschrokken wat er uit kwam,ruim een halve waterzuiger blubber.
Ik weet niet of het makkelijk te doen is om de aanzuigleiding wat hoger uit de tank aan te laten zuigen,dan heb je in ieder geval niet meteen de blubber onder uit de tank.
De troep zat er bij mij dus al in van voor de toevoeging van die bio rommel.
Sinds ik de tank schoon heb gemaakt altijd heldere filters.
Een beetje beter filter als je nu hebt kost echt niet de hele wereld,en dan kan je het water ook beter scheiden,want dat gaat er bij het filter wat je nu hebt gewoon doorheen en dat vinden je verstuivers echt niet lekker.
Gr René ( De Stoere).
P.s als je een waterafscheider hebt slaat deze dicht als hij te veel water krijgt
Klaver vier

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mei 2014, 20:29

Ik zie te laat op de foto dat je de aanzuig van de tank niet wat hoger kan maken, ik had beter moeten kijken.
Bij onze boot zitten de leidingen van bovenaf in de tank en kan je deze nog enigszins in hoogte verstellen,dan is het mogelijk dat je bijv, 5 cm van de bodem de brandstof aanzuigt.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard