Draaiuren?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Draaiuren?

Berichtdoor Lucter » 11 Jul 2014, 22:58

enzoishet schreef:
vuuren1 schreef:1x 100 pk is voor 24 ton voldoende, 2x 150 is onzin mits je wilt planeren en het schip daarvoor geschikt is.

Kan dus een goede reden zijn dat er vaak op 1 motor is gevaren.

Ja de vraag is wellicht nog niet eens gesteld, maar om wat voor een schip hebben we het hier eigenlijk ? 24 ton en 2 x 150pk ?

Mart, wil je dat evt delen ?

Gr, Ton

Ton, hartelijk dank voor je zinnige bijdrage; het hielp mij in ieder geval om een nieuwe afspraak te maken om naar mijn aambeien te laten kijken :!:
Lees verdorie een topic eens helemaal door, en als (HERHAAL ALS) je dan denkt een zinnige bijdrage te kunnen leveren, denk er dan nog een paar keer over na, vraag het je partner, slaap er nog eens een nachtje over, en dan zou je het heeeeel mischien kunnen overwegen om te reageren.

Ps Hans, gefeliciteerd met de verkoop, kopen heeft een mazzeltje in deze markt :!:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor enzoishet » 12 Jul 2014, 08:23

Hallo Lucter,

Ik heb het niet kunnen vinden en wellicht kun jij vertellen waar het staat ?

Gr, Ton
enzoishet

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 12 Jul 2014, 08:27

Off topics moeten af en toe kunnen. Voor je het weet nemen we onszelf anders serieus. :)
Maar terug naar de topic: die 24 ton heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt. Dat is nogal wat voor een jacht. Ik vraag me dan ook net als Ton af, om wat voor schip gaat het? Type, maten, fotootje?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor enzoishet » 12 Jul 2014, 09:43

Gelukkig is er iemand die het begrijpt.

Gr. Ton
enzoishet

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 12 Jul 2014, 11:32

Die laag staande urenteller loopt die wel?
(en heeft ie dat altijd gedaan)......

Een bekend euvel uit de tijd van de 41 is weigerachtige urentellers...... (Volvo (vdo)teller met mechanisch werk)
Een ander nadeel van de 41 is dat ze altijd iets roken, kan geen kwaad, maar wilde het je toch even meegeven.

Zelfs al geef je ze flink op hun donder blijven ze iets blauw roken.
Verder vind ik de 41 er een van de mooist lopende 6 cilinders (klassiek) die er waren.
Ze lopen bijvoorbeeld mooier als de (ook rokende) DAF 475/575/615.

Het verhaal van het op één motor draaien vind ik bedenkelijk, omdat je dat meestal afwisseld.
Schroefeffect oid doet niet terzake omdat bij het manoeuvreren toch de tweede motor wordt bijgestart.

Houdt ook rekening dat het turbo motoren zijn met een relatief grote turbo.
Dit houdt in dat de turbo's pas laat opspoelen, en redelijk luidruchtig zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=XwF900Pe9Es.
Op zich een schitterend geluid maar niet als je er een paar uur boven op moet staan
Ook belangrijk, kijk goed na of er geen TAMD voor TMD wordt verkocht (zou kwa vermogen geen TAMD zijn)
De laadluchtkoelers voor de 41 er zijn kwetsbaar en schaars.....dus heeeeel prijzig.
Filmpje is een TAMD overigens (AD41 = TAMD voor aquamatic)

groet
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jul 2014, 14:50

Lucter schreef:
enzoishet schreef:
vuuren1 schreef:1x 100 pk is voor 24 ton voldoende, 2x 150 is onzin mits je wilt planeren en het schip daarvoor geschikt is.

Kan dus een goede reden zijn dat er vaak op 1 motor is gevaren.

Ja de vraag is wellicht nog niet eens gesteld, maar om wat voor een schip hebben we het hier eigenlijk ? 24 ton en 2 x 150pk ?

Mart, wil je dat evt delen ?

Gr, Ton

Ton, hartelijk dank voor je zinnige bijdrage; het hielp mij in ieder geval om een nieuwe afspraak te maken om naar mijn aambeien te laten kijken :!:
Lees verdorie een topic eens helemaal door, en als (HERHAAL ALS) je dan denkt een zinnige bijdrage te kunnen leveren, denk er dan nog een paar keer over na, vraag het je partner, slaap er nog eens een nachtje over, en dan zou je het heeeeel mischien kunnen overwegen om te reageren.

Ps Hans, gefeliciteerd met de verkoop, kopen heeft een mazzeltje in deze markt :!:

Volgens mij verwijt de pot de ketel dat die zwart ziet...
Er wordt alleen gevraagt wat voor schip het is, met bijv een Super van Craft van 24 ton is 2x 150pk redelijk normaal.

De rest van je reactie gaat helemaal nergens over Luctor, aambeien, overleg met partner ect ect is onzinpraat van dusdanig niveau dat niet thuishoort op een forum. Je zit hier om elkaar te helpen en niet om anderen af te branden en/of tegen je in het harnas te jagen zodra je daar de mogelijkheid toe ziet.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Lucter » 12 Jul 2014, 15:37

@ Jan, ik erger mij aan Ton omdat hij met regelmaat in een topic reageert zonder het hele topic gelezen te hebben.

De ts heeft niet gevraagd of 2 motoren zinnig zijn voor het schip waarvoor hij belangstelling heeft, en het tonnage is niet relevant in zijn vraagstelling.
Een reactie zoals van aquanaut bevat zinnige info voor de ts, de kul van Ton is gewoon geen bijdrage voor het gevraagde en zal indien daar op wordt ingegaan alleen maar afleiden

Met afbranden heeft dat m.i. niets te maken
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 13 Jul 2014, 08:24

Dat ben ik op mijn beurt weer niet met jou eens, @lucter.
We zijn hier breed geïnteresseerd in bootjes, en we proberen dus altijd, als we denken iets te kunnen bijdragen, het hele plaatje te zien.
Het is in dit geval volstrekt logisch dat uit de vraag waaróm één van beide motoren kennelijk maar weinig wordt ingezet, een vervolgvraag vloeit over nut en noodzaak van zo'n tweede motor. Dat maakt tonnage dus weldegelijk relevant.
Maar zelfs al zou dat niet het geval zijn, geeft het blijk van interesse in elkaars scheepjes als je op enig moment vraagt om wat voor schip het eigenlijk gaat. En dit nog weer los van het feit dat daaruit misschien weer andere tips naar voren komen terzake Marts mogelijke aankoop.
Juist dat maakt ons forum levendig en boeiend. Anders kunnen we er beter een FAQ-rubriekje van maken. Zoek <urenteller>, gevonden: 4 resultaten. Doe me een lol zeg!
We moeten iets terughoudender zijn met het invullen van hoe een ander naar ons idee dient te reageren. Ik zal er een ;) bijzetten, want anders klinkt het weer zo verwijtend.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jul 2014, 18:23

De verstrekte informatie van TS is vrij mager en dan krijg je meestal allerlei verhalen en inschattingen.
Dus TS, graag wat meer info dan kunnen de lezers zich een beeld vormen.

Verder heb ik (ook) geen idee welke basismotor Volvo Penta hier heeft gebruikt.
Een vriend van mij heeft een nieuw schip met een Deutz motor waar Volvo Penta op staat.
Is iets van 300 pk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 13 Jul 2014, 19:07

Das een D7 C TA.
Deutz basis.
Wordt onder licentie door Deutz in Keulen geassembleerd.

De 41 er is een originele VP.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard