Welke motor?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Welke motor?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Feb 2016, 22:59

Het onderlinge verbruik zal weinig schelen omdat dezelfde boot voor eenzelfde snelheid ook hetzelfde vermogen vraagt.
De verschillen (bij niet al te oude motoren) zitten in details zoals de keerkoppelingreductie, de toegepaste schroef en de toerentallen bij vollast.
(de oude Peugeots gebruiken zomaar 2x zo veel als een eenvoudige Mitsubishi in dezelfde boot met dezelfde keerkoppeling en schroef...)

Bij de Dutch Tenders (9-9,5 ton) is het gemiddelde verbruik 2,1-2,5 liter per uur. De kruissnelheden liggen dan gemiddeld op 9-10,5 km/u.
Ofwel: Het gemiddelde vermogen is slechts een pk of 10...

Of dat nu een VW TDi van 95 pk was of een 50 pk motor.

Bij de eerste demo heb ik de VW van 95pk / 4000 rpm max. als proef gewijzigd naar 2850 RPM door een andere schroef toe te passen.
Uit het hoofd kwam er dan iets van ruim 65 pk uit, de turbo werkte eerder mee en de stationaire vaarsnelheid werd niet te hoog omdat het in de basis een 4000 toeren motor was.
Het brulde niet meer zo erg (was geen gehoor die 4000 toeren) en het geheel werd toch weer iets zuiniger.

Ook aardig: met 95 pk was de top ca. 14,4 km/u en met 50 pk 13,8 km/u.
De een gebruikte bij die snelheid 20 liter per uur en de andere nog geen 10..
Die zelfde boot gaat dus nauwelijks sneller.
Bij de 95 pk had ik verstelbare trimvlakken gemonteerd: Maakte niks uit (ik kon de boot er iets mee trimmen).

Ook leuk:
Een overheidsinstelling vaart met een DT met een te grote schroef.
Vetus 42PK / 3000 omw.
Door de schroef is het max. slechts 2500 omw. = 32 pk.
Topsnelheid = 12,5 km/u.
(met de normale 42 pk zou die boot ca. 13,5 km/u lopen)

Die Dutch Tender loopt rondom kruissnelheden erg makkelijk totdat je in de buurt van de rompsnelheid gaat komen.

De Mooie Nel zal zich waarschijnlijk niet heel veel anders gedragen omdat Zwagermeneer en zijn Nel bij mij zijn geweest voordat nummer 1 getekend werd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 17 Feb 2016, 23:02

@ Amersfow: weer wat geleerd, Ton had/heeft er wel verstand van

@vVuuren: Mooie Nel loopt inderdaad erg zuinig tot 11 km/uur en begint daarboven te drinken
Afbeelding
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 18 Feb 2016, 07:36

Bedankt; ben bevestigd en gerustgesteld, de VP heeft dus niet de voorkeur maar is wel acceptabel. Hoop dat met een paar dagen de klap gaat vallen, its all about money now (maak ik mezelf wijs en probeer ik ;-).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2016, 20:00

Leuk, zo in een grafiek.
Is herkenbaar, alleen heb ik de voorkeur voor een grote schroef met een beter rendement.
Ik kan gemakkelijk 24 duim diameter kwijt, die rompen zijn om een schroef heen getekend...
In dat geval gaat het niet meer met een mechanische keerkoppeling, die redden het niet.

Hoor je die schroef niet? Dit omdat de spoed en diameter erg dicht bij elkaar zitten.
In 2 gevallen had ik schroefgeluiden (als gevolg van wervelingen):
1x 18x14, 4-blad (ook achter een 4JH4E), was acceptabel maar ik hoorde het.
1x 19x17,3 blad. Heb die er na 3 draaiuren af gehaald.

Erg was het niet maar de motorsituatie is altijd erg stil in die boten en dan vallen er andere geluidjes op.

Als Ton er bij zet dat verglazing bij ECHT moderne motoren niet voor komt bedoelde hij 1 merk motor.
Anderen benoemde hij als zijnde -antiek ontwerp- (ook de Yanmar en Mitsubihi's).
Als verglazing een actueel probleem zou zijn zou 95% van de pleziervaarders er last van moeten hebben, bijna iedereen draait onderbelast met relatief lage verbrandingstemperaturen.
Daar is de tabel van Arnold een goed voorbeeld van: 9,3 km/u - 1,7 liter/u = (slechts) ca. 7 pk van de 54. Hoe bedoeld u 'zwaar onderbelast'?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 18 Feb 2016, 22:49

Afbeelding

3-blad past er niet lekker in. Bij aflevering was er een 5-blads geplaatst ('fluisterschroef') maar met een ongeveer 2,5 vertraging en een vier-cilinder geeft dat rare resonanties. Deze (4 blads 18x16 doet het precies goed (motor komt net tot 3000 toeren) en begint geluid te maken boven de 2000 toeren.
Vermeldenswaardig: na een (mislukt) experiment met harde gifvrije antifouling was er veel aangroei van driehoeksmosselen. De max. snelheid daalde dramatisch en er ontstond bij 1500 toeren al een flink hoorbare cavitatie. Ik denk dat ik de aanstroom kan verbeteren door de touwsnijder weg te halen, maar na dat ie me een keer heeft gered op de zeeschelde wil ik hem niet meer kwijt.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Feb 2016, 00:40

Dat doetie heh, die gifvrije AF, je hebt er binnen no time een grote pan mosselen aan hangen. Duur kleurtje wel trouwens.
En qua aanstroom hoef je je geen zorgen te maken hoor... Ik struikel doorgaans over bootjes met een kieldoos die net voor de schroef nog dik 20cm is.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 19 Feb 2016, 22:09

Als je met aangroei geluiden gaat horen zit deze schroef ook op het randje.
Dat komt door de diameter/spoed verhouding, zoals ik al verwachtte.

De touwsnijder kan weinig invloed hebben omdat de diameter daarvan nauwelijks groter is dan van de schroefnaaf en in dat gebied treedt er geen cavitatie op.

De aanstroom bij de MN is goed, beter dan bij de DT omdat daar een dooskiel onder zit (die overigens wel in een punt eindigt).

Onder de laatste demo heb ik een stuurbare Poseidon straalbuis + een speciale 24 duim 4-blad schroef gemonteerd, dat is top.
Ook met een Yanmar 54pk, wel een 3:1 reductie (hydraulische koppeling).
Die verbruikscijfers liggen toch duidelijk lager dan die van jou (daarom heb ik het niet gedaan omdat de hoge kostprijs daarmee nooit terug zal komen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 20 Feb 2016, 22:52

Heb de boot met Sole mini 55 (52 pk met turbo) gekocht. Geen verbruikscijfers bekend, nog maar 169 uur op de teller ;-) Loopt 13-14km!
Schip is IJlsterkruiser; erg veel werk aan te doen. Idiot proove maken, vloer met HPL teak bekleden, iets in de voorhut fabrieken en veel met mahoniefineer aan de slag. Project van een paar maanden. Boot gaat 16 april te water. Voor die tijd een boegschroef erin (Vetus 55 kgf); boot is 10,30x3,10 en weegt 9(!) ton. Via een mobiele service. Ben benieuwd.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 23:37

Gefeliciteerd!

Nieuwe motor, dat is het belangrijkste onderdeel, zeker als het om verhuren gaat.

Bij de gemiddelde watersporter ben ik geen voorstander van een turbo maar bij regelmatig gebruik (verhuur) vervallen de meeste nadelen.
Wel in de winter de slang er af en WD 40 in die turbo spuiten..

HPL = nep, dat vertelde iedere jachtbouwer toen ik er hele schepen mee in ging bouwen..
Het is top materiaal!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 20 Feb 2016, 23:42

Het is een mooi bootje, gaat deze de verhuur in?
gast

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard