Het onderlinge verbruik zal weinig schelen omdat dezelfde boot voor eenzelfde snelheid ook hetzelfde vermogen vraagt.
De verschillen (bij niet al te oude motoren) zitten in details zoals de keerkoppelingreductie, de toegepaste schroef en de toerentallen bij vollast.
(de oude Peugeots gebruiken zomaar 2x zo veel als een eenvoudige Mitsubishi in dezelfde boot met dezelfde keerkoppeling en schroef...)
Bij de Dutch Tenders (9-9,5 ton) is het gemiddelde verbruik 2,1-2,5 liter per uur. De kruissnelheden liggen dan gemiddeld op 9-10,5 km/u.
Ofwel: Het gemiddelde vermogen is slechts een pk of 10...
Of dat nu een VW TDi van 95 pk was of een 50 pk motor.
Bij de eerste demo heb ik de VW van 95pk / 4000 rpm max. als proef gewijzigd naar 2850 RPM door een andere schroef toe te passen.
Uit het hoofd kwam er dan iets van ruim 65 pk uit, de turbo werkte eerder mee en de stationaire vaarsnelheid werd niet te hoog omdat het in de basis een 4000 toeren motor was.
Het brulde niet meer zo erg (was geen gehoor die 4000 toeren) en het geheel werd toch weer iets zuiniger.
Ook aardig: met 95 pk was de top ca. 14,4 km/u en met 50 pk 13,8 km/u.
De een gebruikte bij die snelheid 20 liter per uur en de andere nog geen 10..
Die zelfde boot gaat dus nauwelijks sneller.
Bij de 95 pk had ik verstelbare trimvlakken gemonteerd: Maakte niks uit (ik kon de boot er iets mee trimmen).
Ook leuk:
Een overheidsinstelling vaart met een DT met een te grote schroef.
Vetus 42PK / 3000 omw.
Door de schroef is het max. slechts 2500 omw. = 32 pk.
Topsnelheid = 12,5 km/u.
(met de normale 42 pk zou die boot ca. 13,5 km/u lopen)
Die Dutch Tender loopt rondom kruissnelheden erg makkelijk totdat je in de buurt van de rompsnelheid gaat komen.
De Mooie Nel zal zich waarschijnlijk niet heel veel anders gedragen omdat Zwagermeneer en zijn Nel bij mij zijn geweest voordat nummer 1 getekend werd.