Berich tdoor quichot » zo 26 mei 2013, 12:28
Jan Huibers schreef:
@ Quichot, wat is jou rompsnelheid eigenlijk??
Laat ik de vraag anders stellen: wat is rompsnelheid precies? Als je in een grafiek de relatie tussen vermogen (vertikale as) en snelheid (horizontale as) weergeeft, dan zie je een z.g. hockeystickcurve.
Daarin zie je een langzaam stijgende lijn (veel snelheidstoename bij weinig toegevoegd vermogen) vrij plotseling overgaan in een scherp stijgende lijn (weinig snelheidstoename bij veel toegevoegd vermogen). De snelheid op dat punt van kentering is de rompsnelheid.
In de praktijk is dat de snelheid waarboven je hekgolf de oevers overspoelt en er draaikolken in je bunkers ontstaan zonder dat je wezenlijk veel sneller gaat. In de beroepsvaart is dat ongeveer de kruissnelheid, in de pleziervaart ligt dat doorgaans net boven de kruissnelheid.
Lang verhaal kort: mijn kruissnelheid op nietstromend, diep water is 11 km/h (1600 toeren)en mijn rompsnelheid is krap 13 km/h. Boven de 12,7 (1850 toeren) km/h speed on ground gps, begint alles hevig te trillen, en vraagt mijn vrouw wat er aan de hand is!

(Het schip haalt met hangen en wurgen de 13 km/h, bij 1950 toeren. Max toerental is 2200, maar dat levert écht alleen maar omzet op voor de oliehandel.)
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido