Koelvloeistof verlies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor heuvels » 12 Okt 2025, 15:22

Ligt er onder in de bilge geen koelvloeistof? Te herkennen aan de kleur, meestal blauw.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1435
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Peterl » 12 Okt 2025, 15:34

Hoe kan je bepalen of er koelvloeistof in het afvoerwater zit, Is dat te zien of te meten?
En kan ik hier de koppakking dan al mee uitsluiten?
De bilge is helemaal droog.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Renegade » 12 Okt 2025, 15:54

Peterl schreef:Ik heb de warmtewisselaar buizen met 1 bar afgeperst, dus niet het hele systeem, ook zijn er al 2 nieuwe moffen opgekomen en heb ik met blauwe vloeistof co2 gemeten via de warmte wisselaar dop en daar gebeurde niets.

Daarmee kom je geen bal verder,en weet je ook niet of ergens een lek zit in je gehele koelvloeistofsysteem.

Dus nogmaals , complete systeem afpersen d.m.v. pompje met manometer te plaatsen op vulopening van koelvloeistof.
Op deze soortgelijke manier: https://youtu.be/Lz0pNOn2E_w?si=sLimLWtERC6fcwNl

Peterl schreef:Hoe kan je bepalen of er koelvloeistof in het afvoerwater zit, Is dat te zien of te meten?

Dat heeft Wolf1 je al klip en klaar duidelijk gemaakt in een eerdere posting.


Maar ik denk dat het weinig zin heeft om hier tot een oplossing te komen ,want jij volgt je eigen ,en doet niet wat anderen je aangeven ,hoe te handelen bij het oplossen van problemen.
Ik steek er in ieder geval geen tijd meer in.
Succes met handel.
Laatst gewijzigd door Renegade op 12 Okt 2025, 16:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Renegade
 
Berichten: 666
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor heuvels » 12 Okt 2025, 16:00

Als koelwater in de motorolie verwijnt dan ziet de olie er raar uit, meestal witachtige emulsie.
Als koelwater in de motor verdwijnt dan komt het als stoom ui de uitlaat, witte rook dus.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1435
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Peterl » 12 Okt 2025, 17:33

door het antivries gehalte in het meegenomen uitlaatgas te bepalen kunnen we vaststellen of het koelvloeistof is ?
dit schreef wolf maar niet de methode om te meten.

Een druktester had ik nog niet om het systeem af te testen maar die heb ik vandaag besteld dus dat wordt de volgende stap.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Renegade » 12 Okt 2025, 20:40

Peterl schreef:dit schreef wolf maar niet de methode om te meten.

Of je dat kan meten met een Gefo Glycomat betwijfel ik,want die kan minimaal tot min5 graden vorstbeveiliging meten.
Met een refractometer kun je wel de aanwezigheid van kv in water meten.
Dat werkt op brekingindex.
Je kunt ook met een vinger door het opgevangen water effe roeren,dan het water van je vinger aan je tong proeven of het zoetig smaakt.( Niet inslikken ,is giftig)
Proeft het zoetig ,dan zit er kv in.

dat wordt de volgende stap.

Dat had de eerste stap moeten zijn.
Renegade
 
Berichten: 666
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats:
info:

Re: Koelvloeistof verlies

Berichtdoor Wolf1 » 13 Okt 2025, 13:43

Peterl schreef:Hoe kan je bepalen of er koelvloeistof in het afvoerwater zit, Is dat te zien of te meten?
En kan ik hier de koppakking dan al mee uitsluiten?

Mijnheer Peter, de koelwater pijpenbundel heeft u afgeperst ?
Door deze geheel te demonteren en aan 1 zijde te voorzien van een stukje slang afgeblind met een houtenprop.
De andere zijde een zelfde stukje slang met een luchtslang aansluiting, aangesloten op een reduceerventiel (2 Bar).
DE pijpen kunnen deze druk veilig weerstaan !
Daarna het geheel onderwater.
Koelvloeistof in de uitlaat kan eenvoudig vastgesteld worden met een:
Afbeelding
Voordeel van dit instrument, je hebt maar een druppel nodig om te meten.
Vindt je koelvloeistof, zegt dat nog niet dat koppakking lek is, maar maakt ook niets uit, de kop moet er toch af.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2722
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten