inventarisatie van kosten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor Amersfow » 16 Jun 2014, 06:55

De S4S is een g e w e l d i g e motor. We hebben hem nu paar jaar, nooit op 1 foute slag kunnen betrappen. Na de winter, gloeien en binnen een seconde lopen, altijd!
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 16 Jun 2014, 20:34

Amersfow schreef:De S4S is een g e w e l d i g e motor. We hebben hem nu paar jaar, nooit op 1 foute slag kunnen betrappen. Na de winter, gloeien en binnen een seconde lopen, altijd!

Is zeker een prima motor en erg degelijk gebouwd.
(ooit is de S4s ook in Engeland gebouwd, of die net zo goed zijn weet ik niet)

Ook de S4Q, de S4l2 etc zijn prima motoren.
Helemaal niet gloeien en start meteen als er een zuiger boven komt.

Verder refereer ik aan het verhaal elders op dit forum over gemariniseerde industrieblokken en specifieke scheepsmotoren die er aan de buitenkant op lijken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor enzoishet » 17 Jun 2014, 23:36

idd

Gr, Ton
Laatst gewijzigd door enzoishet op 23 Jun 2014, 23:09, in totaal 2 keer gewijzigd.
enzoishet

ligplaats:
info:

Berichtdoor Guerto » 18 Jun 2014, 11:23

vuuren1 schreef:Maar ook met yanmar basismotoren wordt gerommeld door industrieblokken toe te passen, die zijn nogal lawaaiig (mijn buurman had een nieuwe in zijn sloep en die maakt veel meer lawaai dan de originele scheepsuitvoering).

Herkenbaar, afgelopen winter, na het ter ziele gaan van de Peugeot Indenor in onze Doerak, een tweedehands Yanmar afkomstig uit een (jawel) zitmaaier laten plaatsen. Motor is van 2005. Ik had gehoopt dat deze motor wat stiller zou zijn dan de Peugeot, maar dat is niet het geval. Kan ook niet zeggen dat de motor luidruchtiger is, maar veel rauwer.

Voor de geïnteresseerden: het is een yanmar 4tnv88. Ook ik heb de afweging moeten maken tussen reviseren, nieuw aanschaffen of 'iets' daar tussen in. Ik kwam deze yanmar min of meer toevallig tegen, leek een goed verhaal en vond het een leuke uitdaging. Ik ben er (afgezien van het geluid wat me een beetje tegenvalt) uitermate blij mee.

groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto

ligplaats: Burgum
info:

Berichtdoor Patrick2 » 18 Jun 2014, 16:36

Hoi,
Als ik alles zo een beetje herlees komt onderstaande naar voor.

Yanmar en Vetus zijn de betere met Yanmar als koploper.
Mitsibushi een Sole daaronder
Daaronder alles wat moeilijk bespreekbaar is door geen ervaring mee door de vakman die er zijn vingers niet wil aan branden.

Maar toch,

Ook yanmar heeft meerdere kwaliteiten,
Vetus heeft meerdere specificaties.
Mitsibushi kan je als leek niet weten wat je juist geleverd krijgt. Volgens ombouwer en of leverancier meerder kwaliteiten.
Sole krijgt ook zijn opmerkingen.
Over de goedkopere merken wordt smalend gedaan.

Samenvatting:

Als je in een 44 jaar oude Doerak met een waarde van ongeveer 20000€ een andere motor wil liggen kan je voor een betaalbare kloon gaan van een degelijk ontwerp, of je laat je bijstaan door een vakman die zo zijn eigen redenen heeft om een bepaald merk voor te stellen. Hoe nobel deze vakman zijn voorstel zal doen, je moet er volledig op vertrouwen.

Zoals eerder geschreven wordt het natuurlijk een totaal ander zaak als je over een boot met een waarde spreekt om U tegen te zeggen. Als ik echter zo rond mij kijk in de jachthavens zie ik meer Doerakprijsklasses liggen dan de hogere klasse en ook deze gewone kategorie heeft graag een werkende motor, maar dan wel in verhouding tot de waarde van de boot.

Patrick
Patrick2

ligplaats:
info:

Berichtdoor enzoishet » 18 Jun 2014, 21:40

Al met al wordt dit een heel mooi onderwerp echter hoor ik helemaal niemand iets vertellen of vragen over een Nani Diesel of bijvoorbeeld over een nieuwe Volvo-Penta.

Gr, Ton
Laatst gewijzigd door enzoishet op 23 Jun 2014, 23:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
enzoishet

ligplaats:
info:

Berichtdoor fia2 » 18 Jun 2014, 22:16

Hans

Misschien een domme vraag maar ik snap het misschien niet helemaal.
Als mijn motor gemiddeld 2000 toeren laat draaien bij 63 pk maakt het toch niet uit voor de schroef hoeveel pk de motor kan leveren.Mij stationaire toerental is nu rond de 800 verwacht niet dit bij een zwaardere motor anders zal zijn.
Uitgaande van de zelfde keerkoppeling en schroef, op maak ik hier een denkfout?.

De laatste 2 regels vat ik ook niet helemaal, ik wil juist een iets zwaarder rustiger motor met lage toeren.

[quote][/quote]
De S4s is een 2500 toeren motor maar die vraagt een zwaardere schroef waardoor de boot met stationair toerental mogelijk te hard vaart.
Dat is vaak ongemakkelijk.

Verder is die motor gewoon te zwaar als je zelf met deze boot wil blijven varen.
Als de boot verkocht moet worden zal het koperspubliek de neus optrekken omdat er 'slechts' 42 pk in zit.
Is zat voor die boot maar iedereen wil teveel vermogen.

Pieter
fia2

ligplaats: Dordrecht Maartensgat
info:

Berichtdoor elrenegado » 19 Jun 2014, 08:02

Een iets zwaardere, en dus wellicht rustiger (lees lager toerental ) lopende motor zal een hoger verbruik hebben.

Het is natuurlijk aan jezelf om daarvoor te kiezen of niet.

Persoonlijk vaar ik liever op 50% van z'n kunnen dan op 80%^
Vraag is alleen hoevaak je dat nodig hebt, en of dat opweegt tegen de rest.

voor bootje van 8 a 9 meter is 30 pk dus meer als zat.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor swblom » 19 Jun 2014, 19:54

Het is de eerste keer dat ik van Scam motoren hoor. Heeft daar iemand al ervaring mee?
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 19 Jun 2014, 20:18

@ swblom

Heb/had er ook nog nooit van gehoord, maar hier de link.

http://www.krahwinkel-kpm.de/scam/scam.php
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard